- Nowy Porsche Cayenne łączy sportową, turystyczną i terenową koncepcję samochodu
- Serce Cayenne’a S to 440-konne benzynowe V6 z dwiema turbinami
- Dopracowane pneumatyczne zawieszenie oraz napęd 4x4 z preferencją na tył sprawiają, że kierowca nie boi się szybkiej jazdy po zakrętach
Już poprzednie dwie generacje Porsche Cayenne’a mimo sporych gabarytów i znacznej masy gwarantowały znakomite osiągi i prowadzenie. Wydawało się, że w tych dziedzinach niewiele można już poprawić. A jednak inżynierowie Porsche nie spoczęli na laurach i w najnowszej odsłonie luksusowego SUV-a zaszczepili mu jeszcze więcej sportowych cech. W aucie pojawiło się mieszane ogumienie (opony o różnej szerokości z przodu i z tyłu auta) oraz tylna oś skrętna, a wzmocniony o 20 KM względem poprzednika silnik otrzymał nową, 8-stopniową skrzynię automatyczną.
Nie zabrakło także nowych rozwiązań zwiększających komfort i bezpieczeństwo, wprowadzono też m.in. seryjny moduł telefonii LTE z hotspotem wi-fi, poszerzone usługi online, matrycowe reflektory LED i asystenta jazdy nocą z kamerą termowizyjną. Testując środkowy wariant mocy (440 KM) nowego Porsche Cayenne’a (inne dostępne wersje: bazowa 340 KM i Turbo 550 KM), sprawdzimy, na ile wprowadzone zmiany są w stanie realnie poprawić jeszcze frajdę z prowadzenia.
Porsche Cayenne S - co zyskali podróżni?
Nadwozie nowego modelu wydłużono o 63 mm, poszerzono o 44 mm i obniżono o 9 mm, ale rozstaw osi (2895 mm) pozostał bez zmian. We wnętrzu nie odczuwamy przyrostu przestrzeni, potwierdziły to też nasze pomiary. Porsche Cayenne mimo 5-miejscowego nadwozia nadal zapewnia wygodną podróż tylko czterem dorosłym osobom.
Porsche obiecuje, że pojemność bagażnika wzrosła za to z 670 do 770 litrów. Gdy jednak podnosimy pokrywę kufra, to na pierwszy rzut oka okazuje się, że ten wcale nie jest taki przepastny. Wszystko przez to, że znaczną część pojemności ukryto pod podłogą. Po jej podniesieniu widać, że niewiele uda się tu zmieścić, bo wypełnia ją kompresor do kół oraz elementy zestawu nagłaśniającego. O ile drugi z tych elementów to opcja i nie ma konieczności zamawiania go, o tyle miejsce na zestaw naprawczy do kół można było chyba umieścić gdzieś w boczku bagażnika.
Skoro już czepiamy się ergonomii w Porsche Cayenne, to niezrozumiały jest brak solidnej blokady przedniego podłokietnika, gdyż przy ostrych manewrach potrafi się przemieścić wraz z opartym o niego łokciem. Także nie wszystkim przypadnie do gustu to, że wiadomości online są dostępne tylko w języku angielskim.
Porsche Cayenne S – Night Vision to nie bajer!
Spodobało nam się działanie asystenta jazdy nocą, którego zakup może wydawać się zbyteczny. Gdy jednak poza miastem wychwycił nieoświetlonego rowerzystę i poinformował nas o tym niespodziewanym uruchomieniem wyświetlacza, uznaliśmy jego zakup za racjonalny.
Porsche Cayenne S - sportowy SUV
Wrażenie robią osiągi i sposób prowadzenia. 440-konny Porsche Cayenne mimo wagi 2,2 tony śmigał po zakrętach jak przyklejony, a na autostradzie pomimo silnego bocznego wiatru był wręcz niewzruszony. Każdorazowy nacisk na pedał gazu sprawiał, że wskazówka obrotomierza w błyskawicznym tempie pięła się ku czerwonemu polu, czemu towarzyszył rasowy pomruk benzynowej „V6-ki”.
Nie do końca spodobał nam się nowy, 8-stopniowy „automat”. Owszem, dodatkowe przełożenie wraz z funkcją żeglowania przynosi realne korzyści w ekonomice jazdy (średnie spalanie w teście 11,5 l/100 km), ale nie spodziewaliśmy się, że w Porsche pojawi się skrzynia, która podczas redukcji biegu potrafi nieprzyjemnie szarpnąć zespołem napędowym. Takie zachowanie pasuje do rasowego 911 GT3, ale nie do rodzinnego SUV-a.
Dane fabryczne | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | biturbobenz./V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 2894 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 440/5700-6600 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 550/1800-5500 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 4,9/265 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 9,2/209 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 770-1710/90 |
Marka i model opon test. auta | Pirelli Scorpion Winter |
Rozmiar opon (przód | tył) | 275/40 | 305/35 R 21 |
Prześwit/gł. brodzenia (mm) | 210/500 |
Kąty: natarcia/zejścia/rampowy (st.)25,2/22,1/18,7 | |
Cena Cayenne S | od 454 120 zł |
Porsche Cayenne S – SUV na tor lub do lasu
Trzecia generacja Cayenne’a jest jeszcze bardziej uniwersalna. Z jednej strony pojawienie się mieszanego ogumienia, skrętnej tylnej osi i elektrycznego systemu stabilizacji przechyłów (opcje) poprawiło zachowanie podczas sportowej jazdy, z drugiej – adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne oraz rozbudowane multimedia zapewniają większy poziom komfortu, a jednocześnie tryby offroadowe, zmieniające charakterystykę układu napędu (w tym uruchamiające blokady dyfrów), sprawiają, że Porsche Cayenne całkiem dobrze radzi sobie w terenie (prześwit: 21 cm; głębokość brodzenia: 50 cm). Czy ten szeroki zakres możliwości zostanie wykorzystany, zależy tylko od fantazji właściciela, którym można zostać za grubo powyżej pół mln złotych.
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,9 s |
0-100 km/h | 4,8 s |
0-130 km/h | 7,6 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,5 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,2 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2211/629 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. |
Śr. zawracania (fabryczna) | 12,1 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 42,1 m (opony zimowe) |
gorące | 44,3 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 53 dB (A) |
przy 100 km/h | 62 dB (A) |
przy 130 km/h | 64 dB (A) |
Spalanie testowe (98-okt.) | 11,5 l/100 km |
Zasięg | 780 km |
Porsche Cayenne S – naszym zdaniem
Jeszcze więcej sportowego DNA w nowym modelu nie ogranicza funkcjonalności typowej dla SUV-a. Kierowca Porsche Cayenne'a czuje większą frajdę, a jednocześnie pozostali członkowie rodziny nie mają powodów do narzekania. I o to chodzi!
.
Dopracowane pneumatyczne zawieszenie oraz napęd 4x4 z preferencją na tył sprawiają, że kierowca nie tylko nie boi się szybkiej jazdy po zakrętach, lecz wręcz ma ochotę jeszcze zwiększyć prędkość.
Przełącznik „Mode” na kierownicy to nowy element pakietu Sport Chrono. Wciśnięcie guzika „Sport Response” zapewnia przez 20 s maksymalne osiągi.
W wyposażeniu znajduje się Park Assist.
Do wyboru trzy tryby twardości pracy zawieszenia.
Oddzielna regulacja temperatury i nawiewu dla pasażerów z tyłu to opcja.
W wyposażeniu znajduje się asystent utrzymania pasa.
Centralnie umieszczony analogowy obrotomierz sąsiaduje z dwoma 7-calowymi ekranami full HD.
Komfortowe fotele z elektryczną regulacją są świetne, ale wymagają dopłaty 8260 zł.
Rozbudowany tunel środkowy i duża konsola sprawiają, że środkowy pasażer ma mało miejsca.
Gdzie te 770 l kufra?