Premiera samochodu odbyła się wiosną 2016 roku podczas salonu w Pekinie, ale na wiele rynków europejskich, w tym także do Polski, auto weszło w tegoroczne wakacje. Miejsce premiery nie było przypadkowe – Koleos II, tak jak poprzednik, jest produkowany w południowokoreańskim Pusan. Na rynkach azjatyckich nazywa się „Samsung QM6” i to tam właśnie znajduje się założony środek ciężkości, jeśli chodzi o sprzedaż samochodu.
Design Koleosa odpowiada nowej linii Renault – każdy musi sam zdecydować, czy jest ładny, czy brzydki. Także w środku czujemy się jak w Espasie lub Talismanie. Pionowo umieszczony duży ekran dotykowy na konsoli centralnej służy do obsługi większości urządzeń pokładowych. Kilku włączników nie udało się jednak zgrabnie umieścić „na widoku” (np. klawisz sterowania napędem 4x4) i trafiły one na lewą stronę deski rozdzielczej, w pobliże cięgna do otwierania maski. Tak jak w innych samochodach Renault, włącznik tempomatu znajduje się przy drążku służącym do zmiany przełożeń – widocznie tak już musi być.
W najbogatszej wersji wyposażeniowej Initiale Paris wiele elementów we wnętrzu obszyto skórą (skórzane są oczywiście fotele), a za przełamanie czerni materiałów odpowiadają wstawki z aluminium. Widać, że producent bardzo się starał o to, żeby auto wyglądało nobliwie, ale nie jest to jeszcze poziom marek premium.
Renault Koleos - rodzinny olbrzym
Za to w tym samochodzie zbudowanym na płycie podłogowej Nissana X-Traila nikt nie powinien zgłaszać uwag do miejsca oferowanego w środku. Jeśli nawet za kierownicą usiądzie ktoś naprawdę rosły, z tyłu za nim bezproblemowo zmieści się osoba podobnej postury. Co ciekawe, tak spora pod względem oferowanej przestrzeni część pasażerska nie wpłynęła na wielkość kufra. Jest on co prawda o 20 l mniejszy niż w X-Trailu, ale nadal zaliczymy go do dużych (530-1677 l).
Do napędu naszego testowego Koleosa posłużył 177-konny diesel, zestawiony z przekładnią CVT. Wyposażono ją w tzw. wirtualne biegi – elektroniczne sterowanie skrzynią powoduje, że pod względem charakteru pracy bliżej jej do przekładni dwusprzęgłowych. Nie ma więc już charakterystycznego wycia silnika na wysokich obrotach, zanim auto zacznie porządnie przyspieszać. Mocne wciśnięcie pedału gazu powoduje redukcję jak w „automatach”. Przyznajemy, że podczas normalnej jazdy działa to naprawdę przyzwoicie. Niemałym zaskoczeniem in plus było dla nas zużycie paliwa – ważący ponad 1,8 t pojazd zużył średnio w teście 7,1 l oleju napędowego na każdych 100 km. Nawet w mieście spalanie nie przekroczyło 8,5 l!
Nasz Koleos miał napęd na obie osie – w trakcie poruszania się poza utwardzonymi drogami rozkład momentu napędowego między osiami można zablokować. Podczas jazdy w trybie Auto wyświetlacz na desce rozdzielczej pokazuje, jaki jest procentowy podział.
Renault Koleos - wwardziel na wybojach
Pod względem kompensowania nierówności Koleos okazuje się dość twardym autem. Podczas pokonywania nieregularnych wybojów do kabiny docierają też dźwięki pracy zawieszenia – mając na uwadze wcześniejsze doświadczenia z Talismanem, spodziewaliśmy się czegoś więcej. Na minus zapisujemy też Renault blisko 12-metrową średnicę zawracania.
Renault Koleos 2.0 dCi 4x4 - to nam się podoba
Ciekawy design, obszerne wnętrze, bogate wyposażenie w stosunku do ceny, niskie zużycie paliwa, możliwość ingerencji w pracę napędu 4x4.
Renault Koleos 2.0 dCi 4x4 - to nam się nie podoba
Zbyt twarde i głośno pracujące zawieszenie (zwłaszcza na nieregularnych nierównościach), duża średnica zawracania, wysoka masa pojazdu.
Renault Koleos 2.0 dCi 4x4 - nasza ocena
Przyznam się, że mam z Koleosem pewien problem: z jednej strony podobają mi się stylistyka, możliwości transportowe auta i niższa w porównaniu z niemiecką konkurencją cena, z drugiej – prowadzenie pozostawia nieco do życzenia. Od samochodu, który z racji silnika i przekładni ma być przede wszystkim komfortowy, oczekiwałem lepszego resorowania.
Silnik:typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność silnika | 1995 cm3 |
Moc maksymalna KM/obr/min. | 177 KM/3750 obr./min. |
Maks. moment obrotowy Nm/obr/min. | 380 Nm/2000 obr./min. |
Skrzynia biegów | aut. CVT |
Napęd | 4x4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s |
Prędkość maksymalna | 201 km/h |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 5,7 s/7,5 s |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 59 dB/66 dB/69 dB |
Droga hamowania 100-0 km/h | 38,4 m (z)/38,2 (g) |
Spalanie testowe | 7,1 l/100 km |
Długość/szerokość/wysokość | 4672/1843/1673 mm |
Rozstaw osi | 2705 mm |
Masa własna/ładowność | 1828 kg/472 kg |
Poj. bgażnika | 530-1677 l |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata lub 150 tys. km/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub rok |
Cena podstawowa testowanej wersji | 157 400 zł |
Cena testowanego auta | 166 700 zł |