Czy znacie jakąś markę samochodową, która w ofercie nie ma żadnego SUV-a czy crossovera? No dobrze jest Ferrari, ale przyznajmy - nie jest to auto należące do grona popularnych pojazdów, które widzimy codziennie na każdym rogu ulicy. Skoro każdy chce mieć w ofercie tego typu pojazd, to nie dziwi, że swoją propozycją kusi również Seat, prezentując model Ateca.
Kompaktowe nadwozie pod względem stylistyki łączy cechy typowe dla samochodów grupy Volkswagena, ale jednocześnie akcent położono na sportowe rysy, a zatem na cechę typową dla hiszpańskich modeli. Czy zrobiono to udanie to już rzecz gustu, ale naszym zdaniem Seat Ateca ma atrakcyjną stylistykę.
Uroda rzecz ważna, ale podczas codziennych podróży bardziej doceniamy praktyczność pojazdu. Jak to się przedstawia w przypadku Ateki? Mówiąc krótko - całkiem dobrze. A w szczegółach? Seat Ateca oferuje dobrą ilość miejsca w obu rzędach siedzeń. Wysokie osoby nie powinny narzekać ani na brak przestrzeni na nogi, ani nad głowami. Pamiętajmy jednak, że pomimo 5-osobowego nadwozia podczas długich wypraw wygodnie będzie czterem dorosłym. Jednak braki w przestrzeni na szerokość z tyłu wykazuje większość pojazdów tej klasy, zatem Seat Ateca nie wyróżnia się na minus na tle konkurencji. To nie koniec zalet, bo na pochwałę zasługuje także wyprofilowanie siedzeń. Nie tylko okazują się wygodne w trakcie długich podróży, lecz także ich wysokie boki zapobiegają nadmiernym przechyłom ciała podczas dynamicznej jazdy na zakręcie.
Zastrzeżeń nie budzi obsługa urządzeń pokładowych - wszystkie przełączniki rozmieszczono tak żeby kierowca mógł swobodnie do nich sięgnąć, a intuicyjne rozplanowanie nie zmusza prowadzącego do zastanawiania się gdzie umiejscowiono konkretny klawisz czy pokrętło. Ważne jest także to, że stylistyka - mimo iż nawiązuje do tej znanej z Volkswagenów - nie jest tak nudna jak w niemieckich autach. Tutaj deska rozdzielcza z nakierowaną na kierowcę konsolą środkową prezentuje się bardziej sportowo. Do zalet samochodu należy również zaliczyć część ładunkową. W zależności od wybranej wersji napędu (4WD lub 2 WD) pojemność bagażnika wynosi odpowiednio 485-1579 l lub 510-1604 l.
Seat Ateca ma silniki o mocy 115-190 KM
Po 115 KM mają bazowy benzyniak 1.0 TSI (od 77 100 zł) oraz diesel 1.6 TDI (od 85 500 zł). Oprócz tego jest 150-konna wersja benzynowa 1.4 TSI (od 95 900 zł), a także dwa diesle 2.0 TDI - o mocy 150 KM (od 107 600 zł) lub 190 KM (od 146 100 zł). Polski importer przewiduje, że w naszym kraju najbardziej popularny będzie mocniejszy benzyniak z napędem na przód.
Jak jeździ Seat Ateca z tym napędem? Na pewno dynamicznie, bo „setkę” uzyskuje się już po 8,5 s. Powody do radości daje również cicha praca jednostki napędowej i to nawet wtedy, gdy podróżuje się z dużą prędkością. Niestety nie wszystko jest takie piękne. Okazuje się bowiem, że w dolnym zakresie prędkości obrotowych wyczuwa się słabość. Efekt? Podczas ruszenia trzeba się skupić żeby nie zdławić silnika. Tak, tak wiemy - złośliwi zacytują klasyka i powiedzą: Panie lubisz Pan jeździć samochodem? To się Pan naucz. Tyle tylko, że jeżeli to samo przytrafia się kilku kierowcom to jednak coś nie tak musi być z pojazdem, a nie z prowadzącym.
Do sportowego designu Ateki pasuje sztywno zestrojone zawieszenie. Dzięki temu samochód precyzyjnie pokonuje wszelkie kręte odcinki, a przy tym nadwozie nie przechyla się nadmiernie. W opanowaniu pojazdu pomaga bezpośredni układ kierowniczy. A co z komfortem resorowania? Wprawdzie na większych nierównościach Seat Ateca zaczyna podskakiwać, ale na szczęście nie są to częste sytuacje. Poza tym te wstrząsy nie są przesadnie duże.
Seat Ateca – to nam się podoba
Przestronne wnętrze, pojemny bagażnik, wygodne siedzenia, łatwa obsługa urządzeń pokładowych, precyzyjny układ kierowniczy
Seat Ateca – to nam się nie podoba
Utrudnione ruszanie, obniżony komfort podczas pokonywania dużych wybojów
Seat Ateca - nasza opinia
Kolejny ciekawy model w segmencie SUV-ów. Seat Ateca kusi nie tylko stylistyką z ostro zarysowanymi liniami, lecz także praktycznością. Duży wybór silników, skrzynie manualna lub dwusprzęgłowa oraz napęd na przód lub na obie osie powinny wystarczyć, żeby każdy zainteresowany kierowca znalazł coś odpowiedniego dla siebie.