Trzy miesiące spędzone za kierownicą Leona, w trakcie których przejechaliśmy 15 tys. km, nie wykazały dotychczas żadnej poważnej usterki (rezonowała jedynie osłona wydechu), za to pozwoliły dobrze poznać wady oraz zalety samochodu, który był użytkowany zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasach. Poniżej przedstawiamy opinie testujących.
„Pewne prowadzenie, stabilna jazda na wprost przy wysokich prędkościach, idealne auto autostradowe” – to opinia red. Błażeja Bulińskiego, po powrocie z wyjazdu Leonem do Kolonii. Spodobały mu się zwłaszcza progresywny układ kierowniczy (zmienia przełożenie i siłę wspomagania w zależności od prędkości) oraz adaptacyjny tempomat, który w trybie jazdy Sport automatycznie zwiększa prędkość pojazdu w momencie włączenia kierunkowskazu. Dziennikarz skrytykował jednak zbyt ciasne kieszenie w drzwiach bocznych oraz za mały główny schowek (miał problem z bezpiecznym umiejscowieniem butelek na napoje większych niż 0,5 l), a także nerwowe zachowanie tylnej osi podczas jazdy na poprzecznych nierównościach.
„Tylna oś, która minimalnie potrafi przestawić auto na dziurawej drodze, oraz hałaśliwość zawieszenia podczas przejeżdżania przez studzienki czy torowiska” – na te cechy zwrócił uwagę także red. Borkowski. Uważa, że główną winę ponoszą w tym przypadku 17-calowe koła, które nie dość, że stanowią dużą masę nieresorowaną, to na dodatek z powodu niskiego profilu opon (225/45) przenoszą więcej drgań do wnętrza. Jest za to zwolennikiem silnika 1.4 TSI/150 KM, który zapewnia Leonowi znakomitą dynamikę przy umiarkowanym spalaniu. Chwalił też szybkość działania dwusprzęgłowego „automatu”, choć uważa, że w przypadku próby startu lub szybkiej redukcji mógłby reagować delikatniej.
Seat Leon 1.4 TSI DSG - bezpieczny i oszczędny
„Tryb chwilowej pracy silnika na dwóch cylindrach podczas jazdy ze stałą prędkością oraz funkcja żeglowania skrzyni DSG w trybie Eco (brak hamowania silnikiem po zdjęciu nogi z gazu)” – te elementy spodobały się w Leonie red. Adamowi Włodarzowi, preferującemu ekologiczny styl jazdy. Jadąc z dwójką dzieci, na trasie Warszawa-Rybnik-Warszawa zużył poniżej 5 l/100 km. Chwalił też Seata za liczne systemy asystujące, które nie narzucają się kierowcy. Skrytykował jednak utrudnione powiększanie mapy i brak przycisków po bokach ekranu, dających bezpośredni dostęp do głównych funkcji.
Seat Leon 1.4 TSI DSG - to nam się podoba
Dobra dynamika, rozsądne spalanie, pewne prowadzenie, wygodna pozycja za kierownicą, czytelne instrumenty, intuicyjne działanie tempomatu.
Seat Leon 1.4 TSI DSG - to nam się nie podoba
Nerwowa i głośna praca zawieszenia na poprzecznych nierównościach, małe schowki (w drzwiach i główny), skrzynia potrafi szarpać.
Seat Leon 1.4 TSI DSG - nasza ocena
Jeśli chcesz kupić kompakt z rodziny VW i zastanawiasz się nad silnikiem, to benzynowy wariant 1.4 TSI/150 KM połączony z „automatem” będzie świetnym wyborem. Jest dynamiczny i oszczędny!
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemnośc skokowa | 1395 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM/5000-6000 obr./min. |
Maks. moment. obrotowy | 250 Nm/1500-3500 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,0 s |
Prędkość maksymlana | 215 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7b (DSG)/przedni |
Średnie spalanie testowe | 7,0 l/100 km |
Średnie spalanie wg producenta | 5,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 115 g/km |
Pojemność bagażnika | 380-1210 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4282/1816/1459 mm |
Rozstaw osi | 2636 mm |
Masa własna/ładowność | 1318 kg/472 kg kg |
Średnica zawracania w lewo/w prawo | 11,0 m |
Opony testowanego auta | 225/45 R 17 |
Cena podst. wersji XCellence | 98 600 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 4 lata (120 tys. km)/12 lat |
Przeglądy okresowe | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 133 730 zł |