Skoro jest droga, to Skoda Rapid Spaceback powinna być dobrym samochodem, czyli zapewniać dobrą dynamikę, niskie spalanie i bezawaryjność. A jaką ocenę wystawiliśmy jej po intensywnym okresie eksploatacji?
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Zasilanie | common rail |
Pojmenośc skokowa | 1596 cm3 |
Moc maksymalna | 115 KM/3500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/1500-300 obr./min |
Prędkośc maksymalna | 198 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | ręczna 5b/przedni |
Pojemność bagażnika | 415-1390 l |
Opony testowanego | 185/65 R15 |
Pojemność zbiornika paliwa | 55 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Śr. spalanie wg. producenta | 4,2 l/100 km |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s, podawane przez producenta w katalogu, wygląda imponująco. To jednak tylko teoretyczna wartość, bowiem podczas pomiarów wykonanych po zakończeniu testu okazało się, że Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI „setkę” uzyskuje o 1,6 s wolniej. Było to dla nas duże zaskoczenie, ponieważ podczas wizyty na hamowni (3804 km) testowy egzemplarz zamiast fabrycznych 115 KM miał wyższą o ponad 4 KM moc. Również wartość maksymalnego momentu obrotowego przewyższała aż o 24 Nm liczbę podawaną przez producenta.
Niezależnie od pomiarów przez większość testu byliśmy zadowoleni z dynamiki, jaką zapewniał turbodiesel Rapida. Skoda jako pierwsza ruszała spod świateł, silnik był elastyczny podczas wyprzedzania i nie tracił tchu na autostradzie także wtedy, gdy w aucie był komplet pasażerów, a bagażnik zapakowany po brzegi.
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - spalanie
Największą zaletą 115-konnego silnika TDI była ekonomika. Delikatne traktowanie pedału gazu w ruchu miejskim pozwalało uzyskać zużycie nawet mniejsze niż 5 l/100 km. Na autostradzie, gdy w aucie znajdował się tylko kierowca, który utrzymywał przepisowe 140 km/h, Rapid potrafił spalić jedynie 5 l/100 km. Niestety, przy tej prędkości w Skodzie robiło się już dość głośno (przydałby się szósty bieg), ponadto samochód stawał się wrażliwy na boczny wiatr. Na lokalnych drogach, na których dopuszczalna prędkość wynosiła 90 km/h, spalanie osiągnęło zaledwie 4 l/100 km. Skoro więc Rapid jest taki oszczędny, dlaczego na dystansie całego testu (33 tys. km) zużywał 6 l/100 km? Odpowiedź jest prosta: samochód był użytkowany najczęściej z kompletem pasażerów i bagaży, a większość przebiegu pokonał za granicą, gdzie prędkości są wyższe od dopuszczalnych w Polsce.
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - testowy samochód miał lęk wysokości
Największym wyzwaniem dla naszej Skody Rapid była wyprawa do Portugalii. W 3 tygodnie Skoda pokonała ponad 8300 km, w tym dwukrotnie przekroczyła Pireneje i Alpy, zaliczyła słynną Route des Crêtes w Prowansji, ale... poddała się na podjeździe na znaną z Tour de France przełęcz Col de la Bonette. Auto traciło moc, gdy konieczna była redukcja do „jedynki”... Zawróciliśmy. Trochę wstyd, jak na sponsora legendarnego TdF.
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - dwie dolewki oleju
Przy przebiegu 18,4 tys. km konieczne było uzupełnienie stanu oleju (1 litr). Na przeglądzie po 22 tys. km nie wykryto usterek (mała dolewka płynu chłodniczego, koszt: 900 zł). Kolejne uzupełnienie stanu oleju (0,75 l) miało miejsce przy przebiegu 32 tys. km.
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - wyniki testu
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h | 4,1 s/11,5 s |
Elastyczność 60-100 kmh/80-120 km/h | 8,6 s (4. bieg)/12,1 s (5. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1292 kg/458 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,5 m/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 37,3 m/37,0 m |
Hałas w kabinie przy 50/przy 100/przy 130 km/h | 58 dB/64 dB/68 dB |
Spalanie testowe | 6,0 l/100 km |
Zasięg | 920 km |
Choć Skoda Rapid Spaceback nigdy nie odmówiła posłuszeństwa, to w miarę, gdy przebieg rósł, zauważyliśmy, że pedał sprzęgła „brał” coraz wyżej, a podczas ruszania zaczął niepokojąco drgać. Nie podobała nam się także reakcja układu napędu, który po zdjęciu nogi z gazu i ponownym nacisku mocno szarpał.
W samych superlatywach możemy podsumować za to funkcjonalność nadwozia oraz sposób prowadzenia. Przestronne wnętrze (choć węższe niż w większości kompaktów) zapewnia pasażerom dużo miejsca na nogi i nad głowami. Do tego imponująca ilość miejsca na bagaże (415 l). Dodatki z pakietu Simply Clever (siatki na bokach foteli, pojemnik na odpadki, uchwyt na multimedia) czy dwustronna mata podłogi bagażnika okazały się w teście niezwykle przydatne.
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - przyjemny w prowadzeniu
Sprężyste zawieszenie Skody Rapid komfortowo pochłaniało nierówności i zapewniało dobrą stabilność zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na szybko pokonywanych zakrętach. Z kolei precyzyjny układ kierowniczy dawał właściwą informację zwrotną z kół i wraz z dopracowanym podwoziem sprawiał, że kierowca czuł przyjemność z dynamicznej jazdy Rapidem.
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - to nam się podoba
Nowoczesne multimedia (SmartLink), elastyczność i oszczędność silnika, przestronne wnętrze, pojemny kufer, dobre prowadzenie, wygodne fotele, rozwiązania Simply Clever, pakiet przeglądów.
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - to nam się nie podoba
Praca sprzęgła (szarpanie) i klimatyzacji (objaw przelewania czynnika), wysoka cena testowanego egzemplarza, brak 6. biegu, konieczność dolewania oleju między przeglądami, wytarcie skóry na gałce biegów.
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - nasza ocena
Skoda Rapid Spaceback ze 115-konnym turbodieslem to bardzo przyjemny i praktyczny samochód, który znakomicie sprawdza się zarówno w mieście, jak i na długich trasach. Jest bardzo oszczędny, ale też bardzo drogi. W sumie na dystansie 33 tys. km nigdy się nie zepsuł, choć przygoda z brakiem mocy w górach i konieczność dwukrotnego dolania oleju pozostawiły u nas niesmak.
Skoda Rapid Spaceback 1.6 TDI - ceny/wyposażenie
WWersja wyposażenia | Joy |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S |
Koła zpasowe/lakier metalik | 350/1800 zł |
Klimatyzacja ręczna/automatyczna | S/1550 zł |
Tempomat/dach panoramiczny | 700/2800 zł |
Nawigacja/podgrz. fotele przód | 2300/900 zł |
Podłokietni tylny z otworem na narty | S |
Radio z Bluetooth/komputer pokł. | S/S |
Światła przeciwmgielne/czujniki park. | S/S |
Cena pods. testowanej wersji | 77 050 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy okresowe | co 30 tys. km |
Cena testowanego egzemplarza | 91 300 zł |
.