Lato w mieście, Smart Fortwo cabrio w teście – czego chcieć więcej? Cóż, jest kilka cech, które byśmy w tym przewiewnym maluchu jednak poprawili.
Nadwozie. To największy atut tego auta, bo kieszonkowym Smartem wszędzie zaparkujecie. Zmyślnie zaprojektowano też materiałowy dach. Elektrycznie odsuwa się on w 11 s, dla pełnego „cabrio feelingu” można też zdemontować łuki dachu i schować je w klapie bagażnika. Gdyby was poniosło do Ikei, to dzięki składanemu fotelowi pasażera zmieścilibyście kilka mebli w paczkach – sprawdziliśmy to na własnej skórze! Także wyżsi i tężsi kierowcy mają dość miejsca w kabinie, irytują tylko brak osiowej regulacji kierownicy (pionowa wymaga 1080 zł dopłaty!) i bliskość nadkola, uniemożliwiająca wyprostowanie lewej nogi.
Silnik. 0,9-litrowy, 3-cylindrowy turbobenzyniak daje Smartowi niezłego kopa. Sprint do „setki” trwa 12,5 s – o 0,7 s dłużej niż obiecuje producent. Spod świateł wystartujecie pierwsi, pod warunkiem że dezaktywujecie seryjny start-stop. Uruchamia on silnik z opóźnieniem i nieprzyjemnym szarpnięciem. Kultura pracy jednostki na biegu jałowym też pozostawia wiele do życzenia, w kabinie czuć mocne wibracje. Dwusprzęgłowa przekładnia ma 2 tryby pracy: Eco i Sport. W pierwszym jest lekko śnięta, w drugim – idealna do żwawej jazdy po mieście. Zmiana biegów okazuje się najpłynniejsza i najszybsza, gdy korzystamy z łopatek przy kierownicy. Spalanie jest dalekie od obietnic fabryki: w mieście auto zużyło 8,4 l/100 km, w trasie – 5,6 l.
Prowadzenie. Nowy Smart jeździ stabilniej od poprzednika, dużą różnicę czuć zwłaszcza przy prędkościach powyżej 100 km/h. Układ kierowniczy pracuje bardzo lekko, bezpośrednio, ale nie nerwowo. Komfort jazdy wypada blado – zawieszenie jest twarde i hałasuje – dodatkowo pogarsza go krótki rozstaw osi. Tyle że dzięki niemu możemy prawie w miejscu zawracać – średnica skrętu wynosi niecałe 7 m!
Koszty. Ceny Smarta Fortwo cabrio startują od 55 500 zł za 71-konne 1.0 z „manualem” – ale ta cena nie obejmuje nawet radia! Testowana odmiana jest o 10 000 zł droższa. Do tego dochodzą dodatki, które podbiły wartość naszej testówki do – usiądźcie – 100 000 (słownie: stu tysięcy) zł!
Smart Fortwo cabrio - to nam się podoba
Magiczna zwrotność, stabilne prowadzenie przy wysokich prędkościach, przestronna kabina, małe zawirowania powietrza po otwarciu dachu.
Smart Fortwo cabrio - to nam się nie podoba
Astronomiczna cena, ubogie wyposażenie seryjne, niska jakość plastików kokpitu, wibrujący silnik na niskich obrotach, słaby komfort jazdy.
Smart Fortwo cabrio - naszym zdaniem: powinien być o połowę tańszy
Smart w mieście jest świetny, ale jego główną wadą pozostaje cena. Jeżeli możecie się obejść bez automatycznej skrzyni, to z kwotą 100 000 zł lepiej wybierzcie się do Mazdy po MX-5.
Smart Fortwo cabrio - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Pojemność skokowa | 898 cm3 |
Moc maksymalna | 60 KM/550 obr./min. |
Maks. moment obr. | 135 Nm/2500 obr./min. |
Napęd/skrzynia biegów | tylny/automat. 6b |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s |
Prędkośc maks. | 155 km/h |
Średnie spalanie testowe | 7,0 l/100 km |
Długość/szerokość/wysokość | 2695/1663/1552 mm |
Pojemność bagaznika | 260-340 l |
Masa własna/ładowność | 995/230 kg |
Min. średnica zawracania | 6,95 m |
Cena testowanego egz. | 99 750 zł |