Ni to kombi, ni SUV – czy takie połączenie ma sens? Chyba tak, czego dowodem jest blisko 5 mln Outbacków sprzedanych na świecie od debiutu, czyli od 1995 r.
Klientów bez wątpienia przyciąga ciekawa konstrukcja aut. Najnowsza generacja rozwija cechy poprzednika. Wśród najważniejszych zmian na rynku europejskim należy wskazać debiut systemu kamer wspomagających kierowcę EyeSight, lepsze wyciszenie kabiny i poprawę właściwości jezdnych.
Nadwozie Outbacka zostało wydłużone o 2,5 cm, jest też szersze o 2 cm przy niezmienionych rozstawie osi i wysokości. Przy długości 4,8 m możemy spodziewać się przestronnego wnętrza i raczej nikt nie powinien odczuwać ciasnoty, choć bez wątpienia można też znaleźć bardziej pojemne auta.
Subaru Outback - Polecamy wersję 2.5 Comfort (38 400 euro).
Podobnie jak dotychczas, wnętrze ma zapewniać relaks – umieszczone w dużych tubach wskaźniki są czytelne, można zmieniać ich podświetlenie, nowy system multimedialny (w tym sterowanie nawigacją, audio, ustawieniami auta), jest łatwy w obsłudze. Panel sterowania ogrzewaniem pozostał wydzielony.
Nieduży problem, jaki pojawił się podczas jazdy, wystąpił z obsługą licznych funkcji systemu EyeSight – trzeba przeczytać instrukcję obsługi. System jest wyposażeniem seryjnym we wszystkich autach z „automatem”. Poza automatycznym utrzymywaniem prędkości dopasowanym do warunków ruchu oferuje też sporo nowych funkcji.
Nieco wzrosła pojemność bagażnika, drobny minus to maksymalna wysokość, na jaką podnosi się elektrycznie sterowana klapa tylna (lepsze wersje) – osoby o wzroście od 1,80 m mogą uderzyć głową o jej krawędź. Materiały we wnętrzu robią dobre wrażenie.
Subaru Outback - Prześwit 20 cm daje szanse poza asfaltem.
Podwozie też dostrojono pod kątem komfortu. Pojawił się, znany z WRX STI, układ Active Torque Vectoring, który wykorzystując te same czujniki co ESP i przyhamowując w odpowiednim momencie właściwe koła, poprawia stabilizację toru jazdy.
Dzieje się to nie tylko w chwili zagrożenia (jak ESP), ale także podczas dynamicznej jazdy po zakrętach. Outback standardowo ma napęd 4x4, który w dieslu z manualną skrzynią jest przekazywany przez centralny dyferencjał, a przy skrzyni Lineartronic – przez międzyosiowe sprzęgło dołączające tylną oś.
Kupowanie takiego modelu z myślą o dynamicznym pokonywaniu zakrętów jest jednak trochę bezcelowe. W układzie kierowniczym z elektrycznym wspomaganiem poprawiono odczucie bezpośredniego oddziaływania kierownicy na koła, m.in. zmniejszając przełożenie przekładni.
Pod maską są tylko boksery znane z poprzedniej generacji, ale zmodernizowane. To diesel 2.0/150 KM z 6-biegową skrzynią manualną lub CVT oraz motor benzynowy 2.5/175 KM dostępny tylko z CVT. Najbardziej kusi silnik benzynowy, jednak – mimo zmian – lepiej nie liczyć na średnie spalanie poniżej 10 l/100 km. Trzeba pochwalić bezstopniową skrzynię Lineartronic, która działa płynnie i szybko.
Wbrew pozorom auto wcale nie poddaje się na skraju asfaltowego szlaku. Dość dobrze zestrojono system zachowania trakcji wykorzystujący hamulce do blokowania kół. Prześwit 20 cm również nie jest zły, ale przeszkadzają długie zwisy. Pod silnikiem zamontowano dużą, ale plastikową osłonę.
Subaru Outback - Dane techniczne producenta | |
Silnik | benzynowy B4 |
Ustawienie | wzdłużnie z przodu |
Rozrząd/napęd | 16V/łańcuch |
Wtrysk | pośredni, wielopunkt. |
Pojemność | 2498 cm3 |
Średnica cylindra/skok tłoka | 94,0/90,0 mm |
Stopień sprężania | 10,3:1 |
Moc maks. KM/obr./min | 175/5800 |
Moment obr. Nm/obr./min | 235/4000 |
Skrzynia biegów | aut. bezstopniowa |
Przełożenia | CVT: 3,58-0,57; man.: I 3,58; II 2,26; III 1,66; IV 1,21; V 0,89; VI 0,62; R 3,67; gł. 4,11 |
Reduktor | brak |
System napędu 4x4 | na przednią oś, tylna dołączana sprzęgłem |
Podział mocy przód:tył | 100:0 do 50:50 |
Pomoce trakcyjne w terenie | hamulce |
Karoseria/wsp. oporu pow. | samonośna/bd. |
Zawieszenie przednie i tylne | niezależne, sprężyny |
Przekładnia kierownicza | zębatkowa |
Hamulce przód i tył | tarczowe wentylowane |
Pojemność zbiornika/paliwo | 60 l/LO 95 |
Masa własna/ładowność | 1575/bd. kg |
Opony seryjne | 225/65 R 17 |
Przyczepa ham./bez ham. | 2000/750 kg |
Długość/szerokość/wysokość | 4815/1840/1605 mm |
Rozstaw osi | 2745 mm |
Pojemność bagażnika | 512/1848 l |
Osiągi | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Spalanie miasto/trasa/śr. | 8,7/6,0/7,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 161 g/km |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja na lakier/perf. | 3/12 lat |
Częstotliwość przeglądów | 15 000 km lub rok |
Ubezpieczenie | 2,50% |
Koszty (zł) | |
Skrzynia automatyczna | S (CVT) |
ABS/ESP/airbagi | S/S/7 |
Biksenony/reflektory LED | N/S |
Kluczyk elektroniczny | od Comfort |
System wsp. zjazdu/podjazdu | S/S |
Szyberdach | od Comfort |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-strefowa) |
Nawigacja satelitarna | od Comfort |
System kamer EyeSight | S |
Skórzana tapicerka | w Exclusive |
Cena (Active) | od 35 900 euro |
Jazda w złych warunkach atmosferycznych i po kiepskich drogach – to okoliczności, w których docenimy Outbacka.
Na tablicy wskaźników dominują duże tuby. Obsługa samochodu okazuje się przyjemna i bezproblemowa, choć sterowanie EyeSight wymaga wprawy. Nowy system multimedialny jest prosty w obsłudze i zawiera duży wyświetlacz. Pomiędzy zegarami widoczne ustawienia odstępu do poprzedzajacego auta, pilnowanego stale przez EyeSight.
Fotele trochę kanapowate, ale pasują do charakteru auta. Bagażnik ma nieco większą pojemność niż u poprzednika. Pod podłogą duże schowki, ale producent przewidział tylko zestaw naprawczy do kół.
Widzi i „myśli”: kamera stereoskopowa to „druga para oczu” wspomagająca kierowcę. Wykrywa obiekty znajdujące się co najmniej 1 m nad ziemią.
Na rynku japońskim system EyeSight jest znany od dawna, w Europie pojawił się po raz pierwszy. Zastosowanie kamery EyeSight pozwala autu „zrozumieć”, co dzieje się przed nim. Dzięki temu kierowca zostanie ostrzeżony, np. gdy stojąc przed przeszkodą, włączy zakres jazdy do przodu, a nie wsteczny bieg, w czasie korzystania z aktywnego tempomatu Outback zareaguje m.in. kiedy w poprzedzającym aucie zapalą się światła stopu. Kolejną funkcją jest sygnał dla kierowcy stojącego na skrzyżowaniu informujący o zapaleniu się zielonego światła.