Audi A3 Vario nie może być zwykłym vanem. Główne założenia: nowy model w ofercie Audi ma być dynamiczny, przyjazny rodzinie i... seksowny. Czyli: godny pożądania przez kierowcę i do (entuzjastycznego) zaakceptowania przez resztę rodziny.Pozycjonowanie - Van Audi będzie trochę większy od Volkswagena Tourana

Audi A3 Vario z tym samym silnikiem i wyposażeniem, co w A4 Avancie, będzie od niego o kilka tysięcy euro tańsze. Długość auta wyniesie w przybliżeniu 4,5 m.

To dobrze, bo VW Touran, z którym będzie dzieliło podzespoły, ma 4,4 m. Następna generacja Tourana urośnie nieznacznie, ale zastosowanie modularnej konstrukcji MQB przyniesie wzrost przestronności.

Ponieważ Audi może być nie tylko droższe, lecz także większe od VW, Vario mocno zbliży się do A4. Pojemność bagażnika: ok. 650 l.

Strategia - Tyle miejsca, co w A4, ale za cenę A3

Audi A3 Vario wewnątrz ma być tak duży jak Audi A4, a z zewnątrz kompaktowy jak A3, które wyznaczy ramy cenowe. Tak można opisać ideę, która przyświeca twórcom projektu nowego modelu.

Przestrzeń taka jak w A4 oznacza w istocie tyle miejsca, ile oferuje A4 Avant, ale w zupełnie innych proporcjach: na znacznie mniejszej powierzchni, za to pod odpowiednio wyżej umieszczonym dachem.

Historia - Roadjet jest protoplastą Vario

W styczniu 2006 roku podczas salonu samochodowego w Detroit Audi zaprezentowało pojazd koncepcyjny Roadjet. Producent określał nowy model jako bliską seryjnej realizacji kombinację Avanta i Sportbacka.

Studium było jednak znacznie dłuższe (4,70 m) i szersze (1,85 m) od obecnie przygotowywanego Vario. Mimo pozytywnego odzewu ze strony potencjalnych odbiorców Roadjet pozostał unikalnym egzemplarzem i popadł w zapomnienie. Zamiast tego Audi wypuściło na rynek krótsze o 7 cm i wyższe o 10 cm Q5.Napęd - Planowane jest zasilanie gazem ziemnym i hybryda plug-in

Audi A3 Vario czyli model w rozmiarze XXL otrzyma prawie tak samo szeroką paletę silników, jak podstawowe A3. Nowościami w stosunku do właśnie zaprezentowanego 3-drzwiowego hatchbacka będą 211-konny benzynowiec 2.0 oraz topowy diesel, który dzięki 180 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego powinien zaspokoić potrzeby odbiorców spragnionych dobrych osiągów.

Gdyby jednak i tego było mało, pozostaje wersja S, czerpiąca 280 KM i 380 Nm niezmiennie z 2-litrowej pojemności. Wszystkie jednostki, także w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią S-tronic, spełniają normę czystości spalin Euro 6.

Zwolennicy ekologicznej jazdy będą mieli wybór pomiędzy 110-konnym silnikiem 1.4 zasilanym gazem ziemnym a ładowaną z gniazdka hybrydą.

Tym napędem Audi dowodzi w końcu swojej przewagi dzięki technice, bo hybrydowe Vario przejedzie w trybie elektrycznym 40-50 km. Akumulator zasili 108-konny motor elektryczny, współpracujący ze 150-konnym silnikiem benzynowym.Cena - Audi A3 Vario będzie trochę droższe od A3 Sportbacka, ale o wiele tańsze niż Audi A4

Vario ma zachować odpowiednio duży odstęp cenowy, by nie konkurować z modelem klasy średniej. Także lista opcji powinna być zbliżona do A3, a nie A4.

Wielkopojemna limuzyna marki premium – czy to się może udać?

Audi modelem A3 Vario pokazuje, że tak, a my życzymy odwagi i wytrwałości w dążeniu do nowego celu. Całkiem prawdopodobne, że przygoda z typowo rodzinnym samochodem zakończy się dla Audi sukcesem, ponieważ pojemny wariant A3 wcale nie pachnie pieluszkami ani karmą dla psa, tylko wolnością i przygodą.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planami, to Vario za mniej więcej cztery lata może okazać się pożądanym środkiem transportu dla zamożnych (ale nie rozrzutnych) klientów marek premium, którym potrzeba więcej miejsca niż w klasycznym kombi. Kto wie, może eleganckie vany zrobią karierę na miarę SUV-ów?