Podstawowy diesel w Audi A4 ma zaledwie 120 koni. W naszym teście przyjrzymy się bliżej autu z topowym u nas silnikiem wysokoprężnym i dwusprzęgłową przekładnią automatyczną.

Audi A4 - nadwozie

Większe wymiary nie są szczególnie odczuwalne w środku – widać, że nie to było głównym założeniem twórców nowego A4. Znacznie większą wagę przyłożono do wykończenia i wyposażenia samochodu – tu w każdym calu i zakamarku auta widać, że Audi jest producentem premium.

We wnętrzu przywitała nas skórzana tapicerka Feinnappa, z ozdobnymi szwami i lamówką (opcja za 8000 zł), a przed kierownicą znalazł się Audi virtual cockpit (1220 zł), umożliwiający niemal dowolną konfigurację wyglądu zegarów oraz pokazywanie m.in. informacji z komputera pokładowego i nawigacji. Reflektory LED Matrix samodzielnie dostosowują strumień światła do warunków pogodowych i drogowych (9230 zł).

Audi A4 - silnik

190-konne TDI to optymalna jednostka do połączenia z 7-stopniową skrzynią S-tronic (przekładnia dwusprzęgłowa). Gdyby nie odpowiednio wyskalowany obrotomierz, można by w ogóle nie zauważyć, że ma się do czynienia z dieslem, co także jest efektem świetnego wytłumienia kabiny. W zależności od trybu pracy skrzyni motor z różną czułością reaguje na gaz, ale nawet w komfortowym okazuje się bardzo dynamiczny. Superdelikatna jazda zaowocuje spalaniem na poziomie 6 l/100 km, cięższa noga powiększy ten wynik przynajmniej o litr.

Audi A4 - prowadzenie

Opcjonalne sportowe zawieszenie z regulacją tłumienia amortyzatorów (4760 zł) pozwala dopasować specyfikę pracy układu do warunków drogowych i upodobań kierowcy (prześwit A4 może się zmieniać w zakresie 20 mm). Jednak nawet w trybie komfortowym Audi zasługuje raczej na miano sportowej limuzyny niż auta nastawionego na jak najefektywniejsze tłumienie nierówności.

Audi A4 - koszty

Nawet bez opcji Audi A4 z 2-litrowym dieslem i S-tronikiem oznacza wydatek ponad 172 000 zł. Po dodaniu opcjonalnego wyposażenia – tylko częściowo je tu wymieniliśmy – cena naszego A4 wzrosła do 279 580 zł. Za porównywalnie wyposażoną mercedesowską klasę C i BMW serii 3 trzeba zapłacić podobnie.

Audi A4 - to nam się podoba

Doskonałe silnik i przekładnia, dopracowanie szczegółów wykończenia wnętrza, świetny system oświetlenia bazującego na LED-ach.

Audi A4 - to nam się nie podoba

Pasażerowie tylnej kanapy mogliby mieć nieco więcej miejsca na nogi, wysokie ceny wyposażenia opcjonalnego.

Audi A4 - nasza opinia

Ideał nie istnieje, ale to Audi A4 jest mu bliskie. Czy można kupić auto o podobnej mocy i wielkości za mniejsze pieniądze? Tak, ale technika A4 jest najwyższej próby, a marka premium musi kosztować.

Audi A4 2.0 TDI S-tronic - dane techniczne

Silnik t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/3800
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 400/1750
Napęd/skrzynia biegów na przód/aut. 7
Rozmiar opon 225/50 R 17
Pojemność bagażnika (l) 480-965
Dł./szer./wys. (mm) 4726/1842/1427
Rozstaw osi (mm) 2820
Średnica zawracania (m) 11,6
Masa własna/ładowność (kg) 1480/520
Pojemność zbiornika paliwa (l) 54
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 7,7
Prędkość maksymalna (km/h) 237
Spalanie (l/100 km) w mieście 4,9
Spalanie poza miastem 3,8
Spalanie średnie 4,2
Średnia emisja CO2 (g/km) 111
Teoretyczny zasięg (km) 1287
Cena wersji podstawowej* 172 300 zł