- Wygląd nowego Audi A8 nie zaskakuje – to tylko ewolucja w porównaniu z modelem poprzedniej generacji
- Audi w swoim flagowym modelu prezentuje wszystkie najnowocześniejsze technologie, w tym system autonomicznej jazdy zgodny z obecnymi przepisami
- Nowe silniki są mocne, ale zachowują najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin
Audi A8 to nie tylko reprezentacyjna i prestiżowa limuzyna, lecz także pokaz możliwości Audi. To właśnie do tego modelu trafiły najlepsze rozwiązania niemieckich inżynierów i to A8 ma pokazać konkurentom, że hasło reklamowe marki: „Przewaga dzięki technice” nabiera teraz jeszcze bardziej aktualnego znaczenia.
Audi pochwaliło się nowym A8 na początku lipca tego roku podczas corocznej konferencji Audi Summit w Barcelonie. Wtedy miałem okazję zobaczyć na żywo ten model po raz pierwszy. Oficjalny salonowy debiut A8 odbył się na wrześniowym salonie samochodowym we Frankfurcie, natomiast na pierwsze jazdy testowe, koncern zaprosił dziennikarzy z całego świata do hiszpańskiej Walencji.
Audi A8 – ewolucja designu
Na pierwszy rzut oka nowe A8 przypomina poprzednika, ale w rzeczywistości nie dziedziczy po nim właściwie żadnego istotnego elementu. Masywny grill single frame (w podobnej formie będzie charakterystycznym elementem również w innych nowych modelach marki, jakie pojawią się w ofercie w najbliższych latach) optycznie poszerza nadwozie, a sama sylwetka sprawia wrażenie bardziej smukłej i szlachetnej. I to zarówno w odmianie standardowej o długości 5,17 m (dłuższa o 3,7 cm od poprzednika) jak i z powiększonym o 13 cm rozstawem osi w A8 L.
Wnętrze stanowi udany mariaż eleganckiego designu, materiałów wykończeniowych najwyższej jakości i ultranowoczesnych systemów multimedialnych. Do dyspozycji jest wirtualny kokpit za kierownicą i dwa panele dotykowej, górny o przekątnej 10,1 cala, dolny – 8,6 cala, na konsoli środkowe niemal pozbawionej fizycznych przycisków. To elementy nowej generacji systemu MMO. Każde dotknięcie ekranu daje haptyczną informację zwrotną wyczuwalną pod palcem charakterystycznym stuknięciem, a przechodzenie pomiędzy poszczególnymi opcjami jest błyskawiczne. To zasługa wydajnego procesora K1 NVIDIA. System obsługuje szybką łączność LTE i zapewnia dostęp do internetu i licznych aplikacji. Osobne ekrany, a właściwie tablety multimedialne, zamontowano dla pasażerów siedzących z tyłu. Najwyższej jakości dźwięk dostarcza system audio Bang & Olufsen, a układ klimatyzacji zapewnia w kabinie przefiltrowaną, zjonizowaną atmosferę, którą dodatkowo można wzbogacić wybranym zapachem z opracowanej na potrzeby modelu kolekcji perfum.
Audi A8 – jeżdżący cyborg
Ponad 40 różnych systemów asystujących, monitorujących, kontrolujących i analizujących sytuację wokół samochodu, a do tego cała armia czujników ultradźwiękowych, radarów, kamer i sensor laserowy dbają o to, by kierowca i pasażerowie podróżujący Audi A8 mogli koncentrować się na relaksie lub pracy. Co ważne, wszystkie te systemy wtrącają się tylko wtedy gdy jest to naprawdę konieczne i nie psują przyjemności z prowadzenia limuzyny.
Świetnym rozwiązaniem jest opcjonalne aktywne zawieszenie elektromechaniczne, które dzięki elektrycznym siłownikom przy każdym z kół potrafi w ułamkach sekund zwiększyć lub zmniejszyć sztywność amortyzacji oraz prześwit w taki sposób, by niezależnie od rodzaju nawierzchni nadwozie pozostawało cały czas w poziomie. Jest to możliwe m.in. dzięki laserowemu skanerowi, które monitoruje obszar przed samochodem i przekazuje odpowiednie sygnały do pokładowego komputera, a ten dalej do zawieszenia. W efekcie na nierównościach A8 zachowuje się, jakby sunęło po gładkiej jak stół drodze, a podczas szybkiej jazdy nie buja się ani nie wychyla na boki.
Zresztą nawet w podstawowych wersjach, gdzie standardem jest zawieszenie pneumatyczne wraz z systemem Audi Drive Select (do wyboru cztery tryby pracy układu), do komfortu prowadzenia nie można mieć najmniejszych zastrzeżeń. Układ kierowniczy z progresywnym wspomaganiem jest bezpośredni i daje wyraźną informację zwrotną, ułatwiając nie tylko panowanie nad autem podczas szybkiej jazdy, lecz także manewrowanie. Współpracując z systemem utrzymania pasa ruchu, potrafi nawet sam korygować tor jazdy, a podczas szukania miejsca do parkowania także delikatnie „podpowiadać” właściwy kąt skrętu. Zwinność A8 poprawia także opcjonalny układ czterech kół skrętnych, w którym w zależności od prędkości tylne koło mogą odchylać się o maksymalnie 5 stopni w tą samą lub przeciwną stronę co przednie. W efekcie auto pewniej zachowuje się na zakrętach.
Audi A8 – autonomia Poziom 3
Podczas jazd testowych miałem okazję sprawdzić działanie części systemów odpowiedzialnych za systemy autonomicznej jazdy. Wykorzystują one wspomnianą już armię czujników różnego typu do tego, by auto było w stanie samodzielnie zaparkować zarówno na miejscu równoległym, jak i prostopadłym (AI garage pilot), by samo wjechało do garażu lub z niego wyjechało i to bez obecności kierowcy na pokładzie (AI parking pilot) – przy użyciu specjalnej aplikacji w telefonie, albo by w razie stwierdzenia zagrożenia uderzeniem w bok w wersji z aktywnym zawieszeniem, podniosło o kilka centymetrów zagrożoną stronę i w ten sposób zmniejszyło skutki wypadku. Na prezentacji działało bezbłędnie.
Na sprawdzenie pozostałych systemów, w tym AI traffic jam pilot, pozwalających samochodowi na osiąganie tzw. Poziomu 3, czyli samodzielnego kierowania (bez ingerencji kierowcy), przyspieszania i zwalniania, do całkowitego zatrzymywania się trzeba poczekać do chwili wprowadzenia stosownych regulacji prawnych. Ma to nastąpić w 2018 roku.
Audi A8 – moc jest z nim
Sprzedaż czwartej generacji A8 wystartuje w Polsce pod koniec października i początkowo dostępne będą dwie wersje silnikowe z nadwoziem standardowym i z większym rozstawem osi. Obydwie dysponują sporym zapasem mocy i momentu obrotowego, który chętnie przekazywany jest na obydwie osie przez automatyczną 8-biegową skrzynię. Zarówno diesel 3.0 TDI jak i benzynowa 3.0 TFSI posłusznie reagują na polecenia kierowcy, są szybkie i elastyczne, a po ważących 2 tony modelach nie czuć żadnej nadwagi. W przyszłym roku oferta zostanie powiększona o benzynowy silnik 4.0 V8 o mocy 460 KM i topową 585-konną odmianę 6.0 W12. W 2019 do palety dołączy jeszcze hybryda plug-in e-tron oferująca 449 KM i 50-kilometrowy zasięg w trybie elektrycznym.
Cennik A8 poznamy pod koniec października. Dziś mogę natomiast powiedzieć, że ten model wreszcie jest godnym rywalem dla Mercedesa klasy S i BMW serii 7.
Audi A8 - dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2995 cm3, t. benz. V6 | 2967 cm3, t. diesel |
Moc | 340 KM | 286 KM |
Moment obrotowy | 500 Nm | 600 Nm |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa skrzynia aut, napęd 4x4 | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,6 (5,7)* s | 5,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,5 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Masa własna | 1920 (1945)* kg | 1975 (2000)* kg |
Cena | bd | bd |
O najnowszym Audi A8 przeczytacie też w wydaniu 41/2017 tygodnika Auto Świat.