Wyróżnia się też tym, że jest jedynym na naszym rynku hybrydowym modelem SUV plug-in z silnikiem wysokoprężnym. Zgodnie ze strategią koncernu, każdy model Audi będzie miał swoją odmianę z elektrycznym napędem. Audi Q7 e-tron dysponuje 258-konnym dieslem o maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm i jednostką elektryczną, która ma 128 KM i moment 350 Nm. To łącznie 373 KM i maksymalny moment obrotowy 700 Nm, a to wszystko połączone jest z napędem na cztery koła.
Audi Q7 e-tron – ekologicznie, ale krótko
Nas szczególnie interesował napęd elektryczny, który zdaniem producenta powinien zapewnić dojazd na dystansie 56 kilometrów. Nam jedno naładowanie wystarczyło na 45 kilometrów. Przyjemność sprawia bezszelestne ruszanie po zmianie świateł na skrzyżowaniu, a także znakomite przyspieszenie. Aby naładować baterię tego auta z domowego gniazdka 230 V, potrzeba 8 godzin. Znacznie mniej, bo do 2,5 godziny, będziemy potrzebowali w przypadku korzystania z gniazdka przemysłowego.
W założeniu, napęd elektryczny miał przyczynić się do oszczędności paliwa. Jednak w rzeczywistości, to zużycie jest tylko nieznacznie niższe od tego, które osiąga wersja z tym samym silnikiem wysokoprężnym. Audi Q7 e-tron uruchamia się w trybie elektrycznym. Natomiast, aby aktywować silnik wysokoprężny, kierowca musi tak nacisnąć na aktywny pedał przyspieszenia, bo pokonać stawiany przez niego opór. Punkt wyczuwalnego oporu należy pokonać także, by wywołać przyrost mocy, a więc sytuację, gdy obie jednostki pracują równocześnie.
Gdy aktywny jest tryb jazdy hybrydowej, ośmiostopniowa przekładnia S tronic ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym, przechodzi w tzw. tryb żeglowania, w którym jednostka TDI i silnik elektryczny wyłączają się. Gdy Audi Q7 e-tron zbliży się do wolno jadącego przed nim pojazdu, skrzyżowania, ronda lub wjazdu na teren zabudowany, to auto włącza tryb żeglowania i przechodzi do wytracania prędkości z rekuperacją.
Audi Q7 e-tron z zaawansowanym systemem ułatwiającym jazdę
Rozpoznawanie sytuacji przed pojazdem, odbywa się na podstawie danych pozyskiwanych z systemu MMI Navigation plus, zamontowane z przodu pojazdu kamery oraz czujników radarowych. Standardowo montowana nawigacja MMI Navigation plus jest ściśle powiązana z napędem hybrydowym. Na podstawie danych nawigacji i dostarczanych w czasie rzeczywistym informacji drogowych, tuż po uruchomieniu samochodu może zostać obliczone, który z czterech trybów jego pracy jest najkorzystniejszy pod względem spalania, a obliczenia dotyczą całej trasy.
Perspektywiczną strategię zarządzania napędem hybrydowym umożliwia asystent efektywności, który na podstawie danych z nawigacji, kamery i czujników radarowych, tworzy perspektywiczny i szczegółowy obraz odcinka drogi o długości do trzech kilometrów. Przed znakami drogowymi ograniczenia prędkości, tablicami z nazwami miejscowości, zakrętami, rondami i skrzyżowaniami, sugeruje kierowcy za pomocą sygnału optycznego, by zdjął nogę z gazu. Równocześnie aktywny pedał przyspieszenia wyczuwalnie pulsuje pod jego stopą.
Audi Q7 e-tron – najwyższy komfort jazdy
Ten SUV otrzymał komfortowe wyposażenie, które może być wzorem dla topowych limuzyn. Oferuje przestronne i wygodne wnętrze z wyjątkowo bogatym wyposażeniem. Optymalnie zestrojone podwozie, łączy komfort ze sportowym prowadzeniem. Na pochwałę zasługuje także dynamika i płynna praca systemu hybrydowego. Ten model z silnikiem 3.0 TDI należy do najbardziej oszczędnych SUV-ów dostępnych na polskim rynku.
Model ten w wersji podstawowej kosztuje 395 800 zł, wersja testowa z bogatym wyposażeniem wyceniona została na 537 040 zł.
Audi Q7 e-tron quattro 3.0 TDI S tronic – podstawowe dane
Pojemność silnika (cm3) | 2967 |
Moc silnika TDI (KM) | 258 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm /obr/min) | 600 / 1250-3000 |
Moc silnika elektrycznego (kW) | 94 |
Całkowita moc TDI+elektr. (KM) | 373 |
Maksymalny moment obrotowy - TDI+elektr. (Nm) | 700 |
Przekładnia | 8-stopniowy automat S tronic |
Zasięg jednostki elektrycznej (km) | 56 |
Czas ładowania 230V (godz.) | 8 |
Czas ładowania - stacja (godz.) | 2,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 |
Przyspieszenie (s) | 6,2 |
Masa własna (kg) | 2445 |
Długość całkowita (mm) | 5052 |
Szerokość z lusterkami (mm) | 2212 |
Wysokość (mm) | 1741 |
Rozstaw osi (mm) | 2994 |
Pojemność bagażnika (l) | 650 / 1835 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 75 |
Cena wersji testowanej (zł) | 537 040 |
Cena wersji podstawowej (zł) | 395 800 |