Audi kontra reszta świata? Tym razem nie użyjemy tego sformułowania. Dlaczego? Ponieważ nowe A4 zmaga się wyłącznie z niemiecką konkurencją. W tym porównaniu występuje z małym silnikiem benzynowym pod maską.

Wersja 1.4 TFSI musi stawić czoła Passatowi 1.4 TSI ACT, BMW 318i i Mercedesowi C 180. Teraz pewnie zapaliła wam się czerwona lampka: volkswagenowski motor 1.4 TSI z układem odłączania cylindrów to przecież jeden z bohaterów afery spalinowej! Także w Audi pracuje jednostka 1.4, jednak tutaj bez systemu wyłączającego połowę cylindrów. Dlatego skandal z emisją CO2 nie dotyczy testowanej „A-czwórki”.

Skoro już jesteśmy przy dwutlenku węgla, a jego emisja jest zależna od spalania, to z tym większym zapałem zabraliśmy się do pomiaru zużycia paliwa i skonfrontowaliśmy to z bredniami podawanymi przez producentów w katalogach. Firmy samochodowe doskonale wiedzą, jak bardzo laboratoryjna procedura pomiarowa (spalanie katalogowe jest bowiem mierzone na hamowni podwoziowej) odbiega od rzeczywistych warunków jazdy. Dlatego sprytni prawnicy podpowiadają im, jak mają zabezpieczyć się przed ewentualnymi roszczeniami ze strony klientów, gdyby auto paliło jednak więcej.

Przejrzyjcie katalog jakiegoś dowolnie wybranego samochodu – niekoniecznie z naszego porównania – i zwróćcie uwagę na to, co zwykle podaje się drobnym drukiem pod tabelką ze zużyciem paliwa. Jest tam zazwyczaj informacja o tym, że rzeczywiste spalanie może się różnić od katalogowego z powodu takich czynników, jak: silny wiatr, nachylenie drogi, obciążenie samochodu, ciśnienie w oponach, sposób jazdy, jakość paliwa, temperatura powietrza, liczba włączonych odbiorników prądu w aucie, ze szczególnym uwzględnieniem ogrzewania i klimatyzacji.

W katalogu VW obiecuje, że Passat będzie zużywał średnio 5,1 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 117 g/km. Potraficie sobie wyobrazić, na ile realistyczne są te dane? W teście zawsze sami sprawdzamy zużycie paliwa na 155-kilometrowej trasie. Efekt: w codziennych warunkach Passat łyka 7 litrów na setkę, co odpowiada emisji CO2 na poziomie 167 g/km. I tylko tę wartość oceniamy i bierzemy pod uwagę w tym porównaniu. Podczas pomiaru spalania jeździmy zgodnie z przepisami.

Audi A4 1.4 TFSI - jeszcze lepszy od poprzednika

Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanie

dopiero przy drugim spojrzeniu to widać: tak, to nowe A4. Nie będziemy się już kłócić o design Audi. Może nie jest przełomowy, ale na pewno dojrzały, tak jak wymiary tej limuzyny. 4,73 m długości to więcej niż mierzą konkurenci. Gabaryty nadwozia nie przekładają się jednak na przestrzeń w środku – w BMW jest nieco więcej miejsca z tyłu, o Passacie nie wspominając.

Audi stawia na inne wartości, jak chociażby bardzo starannie wykończone wnętrze i chłodna perfekcja. W tym aucie czuć, za co tak dużo się płaci. Żywiołowy, lubiący wysokie obroty silnik 1.4 TFSI cicho pracuje. W ogóle A4 jest dobrze wyciszone. To m.in. zasługa szkła akustycznego, montowanego przez Audi za dopłatą. Bardzo dobrze spisuje się komfortowe zawieszenie z adaptacyjną pracą regulowanych amortyzatorów, które zamontowano w testowanym A4.

Osobom ceniącym wygodę możemy je z czystym sumieniem polecić. Audi miękko resoruje, ale się nie buja. Prowadzi się je poręcznie i lekko. W bezpośrednim porównaniu musimy mu jednak wytknąć nieco syntetyczny układ kierowniczy. BMW serii 3 jest bardziej komunikatywne, lepiej czuć reakcje tego samochodu. Jednak także „trójka” ma twardsze resorowanie. Audi A4 to bardzo harmonijne auto, powstałe w wyniku udoskonalania tego, co już było dobre.

Audi A4 1.4 TFSI - plusy: Dopracowane silnik i zawieszenie. Bardzo miłe dla oka wnętrze, świetne wykończenie.

Audi A4 1.4 TFSI - minusy: Ilość miejsca z tyłu jest mniejsza, niż się spodziewaliśmy. Cena zaskakująco wyższa od BMW.

BMW 318i - silnik nie pasuje do reszty samochodu

Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanie

Poliftingowe BMW w miły sposób wydaje się klasyczne. Jego wymiary są zaskakująco kompaktowe, jest bowiem aż o 10 cm krótsze od Audi. Jeszcze bardziej zadziwia jednak to, że tylna część kabiny „trójki” jest nieco przestronniejsza niż w „A-czwórce” i klasie C. To podpowiada, że wygoda tylnych pasażerów miała wyższy priorytet podczas projektowania serii 3 niż w przypadku powyższych rywali. 318i to zatem auto stworzone z myślą o kierowcy, ale przy tym choć trochę rodzinne.

Chociaż... Z tym „autem dla kierowcy” nie do końca jest tak, jak się spodziewaliśmy. Wesoło terkoczący 3-cylindrowy silnik znamy już z Mini i w tym aucie go lubimy, w BMW zadebiutował w serii 2. Pod maską „trójki” sprawia jednak wrażenie wyraźnie przeciążonego obowiązkami.

Zupełnie nie pasuje do charakteru BMW serii 3, które po liftingu stało się sztywniejsze i ostrzejsze w prowadzeniu. Konkurenci pozwalają sprawniej się poruszać, choć trzeba przyznać, że minisilnik BMW pali najmniej: średnio wystarcza mu 6,4 l/100 km. To jednak za mało, żeby osiągnąć podium w tym porównaniu. Choć „trójka” to fajny samochód, a 3-cylindrowe 1.5 to dobry silnik, konkluzja brzmi: między nimi totalnie brakuje chemii.

BMW 318i - plusy: Klasyczny design i zwinne prowadzenie przemawiają za „trójką”. Do tego czytelne instrumenty.

BMW 318i - minusy: Nowy silnik sprawia wrażenie przeciążonego. Wraz z liftingiem usztywniono zawieszenie.

Mercedes C 180 - pneumatycznie komfortowy typ

Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanie

Wygląda jak mała klasa S. Trzecie miejsce modelu C 180 można rozumieć dwojako. Wariant pierwszy: przedostatnie miejsce, więcej nie dał rady. Nie jest to auto bez wad. Mercedes ma dość ciasną kabinę z tyłu i jest bardzo drogi. Po doposażeniu C 180 kosztuje o wiele więcej niż i tak drogie A4 czy seria 3.

Pytanie: czy dla potencjalnego właściciela Mercedesa będą to priorytetowe atrybuty nowego samochodu? Jeżeli będzie chciał mieć auto rodzinne, z pewnością wybierze klasę E. A jeśli klasa C jest dla niego za droga, to – jak niezbyt sympatycznie mawiają niektórzy – „po prostu nie stać go na Mercedesa”. Musimy jednak ocenić wszystkie porównywane auta jedną miarą, dlatego wybieramy wariant drugi: w kategorii „Napęd i zawieszenie” Mercedes wypada lepiej od BMW i co ciekawe – wygrywa także z nowiutkim Audi, między innymi dlatego, że jest wybitnie komfortowy dzięki opcjonalnemu zawieszeniu Airmatic.

Do tego prowadzi się go odprężająco, okazuje się zaskakująco szybki, ma szlachetne wykończenie. Mimo najwyższej masy auta 1,6-litrowy silnik turbo (co prawda, trochę szorstko pracuje i hałasuje na wysokich obrotach) dobrze „się zbiera” z każdych obrotów. C 180? Jesteśmy na tak!

Mercedes C 180 - plusy: C 180 punktuje wysokim komfortem jazdy i stylowo urządzonym wnętrzem. Dynamiczny silnik.

Mercedes C 180 - minusy: Mercedes każe słono płacić za to auto. Z tyłu stosunkowo mało miejsca dla pasażerów.

VW Passat 1.4 TSI - pod względem przestronności to gracz wyższej ligi

Benzynowe sedany - Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane techniczne, wymiary, spalanie

Cenisz przestronność? Passat będzie zatem optymalnym wyborem. Volkswagen ma bowiem największą kabinę w tym porównaniu i jakby tego było mało, swoich konkurentów bije na głowę także pojemnością bagażnika (586 l). Zgoda, że nie budzi pożądania jak BMW, Audi czy Mercedes. Na pewno jednak nie brakuje mu dobrego stylu, który w swoim (nieco nudnym) minimalizmie jest ponadczasowy.

Wnętrze ponadto bardzo solidnie wykończono. Kwestią gustu jest listwa dekoracyjna w kokpicie. Ogólny zachwyt budzi silnik, podobny do tego z Audi, jednak tu jest zamontowany poprzecznie i wyposażony w system odłączania cylindrów. Bardzo sprawnie funkcjonuje i uruchamia się częściej, niż można by się tego spodziewać. Podczas równomiernej jazdy na średnim poziomie obrotów dwa cylindry mogą przestać pracować, żeby ograniczyć zużycie paliwa.

Adaptacyjne zawieszenie DCC oferuje kierowcy szerokie spektrum ustawień – od twardości do miękkości. Passat nie ma oczywiście sportowych ambicji, jednak opcjonalny progresywny układ wspomagania kierownicy spełnia nawet wysokie wymagania i zapewnia dobrą precyzję prowadzenia. Właśnie dzięki takim talentom Passat finiszuje na pierwszej pozycji, a nie tylko ze względu na ilość miejsca.

VW Passat 1.4 TSI - plusy: Wielka kabina, dopracowane zawieszenie. Cichy i żywiołowy silnik, dobry układ kierowniczy.

VW Passat 1.4 TSI - minusy: Trudno się tutaj do czegokolwiek przyczepić. Może tylko wyświetlacz nawigacji mógłby być wyżej...

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - dane producentów:

Volkswagen AUDI Mercedes BMW
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1395 1395 1595 1499
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/5000 150/5000 156/5300 136/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 250/1500 250/1500 250/1200 220/1250
Prędkość maksymalna (km/h) 220 210 223 210
Skrzynia biegów aut. 7 man. 6 aut. 7 man. 6
Napęd przedni przedni tylny tylny
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 586-1152 480 480 480
Opony testowanego auta (p-t) 235/45 R 18 W 245/40 R 18 Y 225/45–245/40 R 18 Y 225/45–255/40 R 18 Y
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66 54 66 60
Emisja CO2 (g/km) 117 128 135 129
Czynnik układu klimatyzacji R134a R134a R134a R134a
Dł./szer./wys. (mm) 4767/1832/1456 4726/1842/1427 4686/1810/1442 4633/1811/1429

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - wyniki pomiarów drogowych:

Passat A4 C 180 318i
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s 3,0 s 3,3 s 3,1 s
0-100 km/h 8,9 s 8,8 s 8,9 s 9,9 s
0-130 km/h 14,9 s 15,1 s 14,4 s 17,2 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,9 s 4,7 s 4,7 s 5,8 s
Elastyczność 80-120 km/h 6,3 s 6,7 s 6,1 s 7,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1434/536 kg 1428/462 kg 1537/453 kg 1485/490 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 55/45 proc. 53/47 proc. 48/52 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,6 m 11,7/11,5 m 11,0/11,0 m 11,1/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,4 m 36,9 m 35,8 m 36,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,1 m 33,9 m 34,9 m 36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 57 dB (A) 57 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A) 64 dB (A) 65 dB (A) 66 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A) 68 dB (A) 68 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 7,0 l/100 km 6,8 l/100 km 7,2 l/100 km 6,4 l/100 km
Zasięg 940 km 790 km 915 km 935 km

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - wymiary kabin:

VW Passat Audi A4 Mercedes C180 BMW 318i
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1180 1170 1180 1165
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1530 1490 1470 1480
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 1030 1040 1015
Zakres regulacji fotela (mm) 245 240 250 235
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 805 745 755 770
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1520 1460 1470 1470
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 935 925 910 935
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 350 350 340 330

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - wyposażenie:

Passat A4 C 180 318i
Wersja 1.4 TSI Highline DSG 1.4 TFSI Sport Avantgarde Standard
Airbagi czołowe kierowcy/pasażera S/S S/S S/S S/S
Boczne poduszki powietrzne S S S S
Airbag kolanowy N N N N
Kurtyny powietrzne S S S S
Lakier metaliczny 2 560 zł 4 330 zł 4 084 zł 3 923 zł
Światła przeciwmgielne S N N S
Reflektory ksenonowe/LED N/3580 zł S/5780 zł N/4529 zł N/5554 zł
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S N/S N/S N/S
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka S/S/S S/S/S S/S/S S/S/S
Zawieszenie adaptacyjne 3 100 zł 4 760 zł 6 231 zł 4 849 zł
Radioodtwarzacz CD/USB S/S S/740 zł S/S S/S
Sterowanie radiem na kierownicy S S S S
Bluetooth/kamera cofania S/1660 zł S/2190 zł S/5917 zł2) S/8865 zł4)
Nawigacja/elektr. reg. fotel z pamięcią 4360/5330 zł 7190/5820 zł 4451/6074 zł 7009/4849 zł
Tempomat/skórzana tapicerka S/S 1460/8740 zł S/8587 zł 1366/7890 zł
Podgrzewane fotele przednie S 1 760 zł 1 702 zł 1 631 zł
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą S S S 8865 zł4)
Monitoring martwego pola 4830 zł1) 3 940 zł 6440 zł3) 8865 zł4)
Asystent utrzymania pasa ruchu 4830 zł1) 2 190 zł 6440 zł3) 8865 zł4)
Czujniki parkowania (przód i tył)/deszczu S/S 3790 zł/S 59172)/314 zł 3041 zł/S
Aluminiowe felgi S S S S

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - ceny, gwarancja, przeglądy:

Passat A4 C 180 318i
Cena podstawowa testowanej wersji 124 190 zł 140 170 zł 132 951 zł 124 600 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 49,5 proc. 50,7 proc. 52,8 proc. 50,1 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 30 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań wg wskazań wg wskazań
Cena po doposażeniu 142 490 zł5) 176 080 zł6) 191 071 zł7) 161 102 zł8)

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. Passat A4 C 180 318i
Przestronność z przodu 40 36 35 35 34
Przestronność z tyłu 30 26 23 23 24
Pojemność bagażnika 25 22 17 17 17
Ładowność 15 11 9 9 10
Widoczność 20 17 16 16 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 28 28 28
Ergonomia obsługi 20 18 18 18 18
Jakość wykończenia 20 18 19 19 18
Suma punktów 200 176 165 165 165
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Passat A4 C 180 318i
Przyspieszenie 25 13 13 13 11
Elastyczność 25 21 21 21 19
Poziom hałasu 15 14 14 14 12
Skrzynia biegów 15 15 14 15 14
Zachowanie na drodze 30 27 28 27 28
Komfort jazdy 30 28 29 29 27
Układ kierowniczy 15 14 14 15 15
Średnica zawracania 5 4 4 5 5
Skuteczność hamulców 40 32 33 33 29
Suma punktów 200 168 170 172 160
Koszty Maks. pkt. Passat A4 C 180 318i
Cena po doposażeniu 50 35 29 26 32
Utrata wartości 15 7 7 6 7
Zużycie paliwa 30 22 23 21 24
Wyposażenie – komfort 30 24 22 24 22
Wyp. – bezpieczeństwo 30 24 22 22 24
Ubezpieczenia 10 8 7 6 7
Gwarancja 15 8 10 9 8
Przeglądy 20 13 13 13 13
Suma punktów 200 141 133 127 137
Wynik końcowy 600 485 468 464 462
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4.

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - spalanie katalogowe kontra testowe:

Foto: Auto Świat
Spalanie katalogowe kontra testowe

Volkswagen powinien się mocno zawstydzić, ponieważ jego flagowa limuzyna klasy średniej spaliła w naszym teście aż o 37 proc. więcej benzyny, niż deklarują dane katalogowe. Najmniejsza różnica wystąpiła w przypadku BMW, które przy okazji zużyło najmniej paliwa.

Audi A4, BMW 318i, Mercedes C 180 i VW Passat - podsumowanie:

Na nieszczęście konkurentów z segmentu VW wcale nie chce być mniej „premium”,

a do tego ma przestronniejszą niż oni kabinę, wielki bagażnik, bogate wyposażenie i atrakcyjną cenę. Największy zawód? Dynamika nowego silnika BMW.

Jak zwykle zachęcamy do komentowania - najciekawsze wpisy zacytujemy w dedykowanej publikacji.