Być może świat zachodni zaczyna poważnie myśleć o przestawieniu się na alternatywne źródła energii bądź nawet alternatywne idee mobilności (carsharing). Jednak znaczna część globalnego rynku motoryzacyjnego jeszcze przez długi czas będzie wyglądać inaczej.
Taka sytuacja ma miejsce przede wszystkim w rozwijających się krajach, ale nie tylko. Bardziej od rozwiązań przyszłości większość klientów w Rosji, Brazylii, Chinach czy też Polsce interesują: trwałość, tani i łatwy serwis czy stosunek przestronności do ceny samochodu.
Limuzyna znaczy prestiż
Koncern PSA chce ze swoją parą aut konkurować przede wszystkim z aktualnie debiutującą na naszym rynku Skodą Rapid, a w dalszej kolejności także z Chevroletem Aveo sedan czy Dacią Logan – czyli typowymi samochodami dla słabiej rozwiniętych regionów świata. 301 i C-Élysée są trochę większe od rywali (mierzą 4,44 m długości, rozstaw osi 2,65 m) i właściwie plasują się dokładnie pomiędzy autami segmentu B z dołożonym kufrem a kompaktowymi limuzynami, jak np. VW Jetta.
Trójbryłowy kształt karoserii został podyktowany nie tylko względami praktycznymi, lecz także prestiżowymi. Okazuje się, że limuzyna, niezależnie od wielkości, jest na wschodzących rynkach gwarantem prestiżu. Żeby się o tym przekonać, wystarczy się wybrać np. do Turcji.
Rynki ciężkiej eksploatacji
Walory praktyczne Peugeota 301 oraz Citroena C-Élysée to całkiem przestronna kabina i ponad 500-litrowy bagażnik. Producenci ponadto obiecują, że samochody zostały zaprojektowane specjalnie z uwzględnieniem złego stanu dróg – odpowiednio mocniejsze mają być amortyzatory i nawet pod silnikiem znalazła się osłona. Auta przygotowane są także na ekstremalne warunki atmosferyczne. Klimatyzacja otrzymała specjalny tryb wydajnej pracy.
W zależności od rynku do napędu auta posłużą dwie jednostki benzynowe o pojemności 1,2 l (3 cyl., 72 KM) oraz 1,6 l (4 cyl., 115 KM). Wtrysk paliwa został przystosowany do pracy nawet na 87-oktanowym paliwie.W Polsce możemy się spodziewać odmian z seryjną instalacją LPG. Będzie też dostępny 92-konny diesel.
301 i C-Élysée zadebiutują na niektórych rynkach już w tym roku. W Polsce nastąpi to w I kwartale 2013 r. Ceny poznamy jeszcze w tym miesiącu. Bazowe powinny być niższe niż 50 tys. zł – to poziom Rapida.
Duże nadzieje pokłada się w rynkach chińskim, południowoamerykańskim i afrykańskim.
Najbogatsza odmiana potrafi być nawet elegancka. Wiele elementów obsługi pochodzi z innych modeli. Przyciski elektrycznie sterowanych szyb umieszczono przed lewarkiem
Kompakty z wielkim kufrem wracają! Koncern VW ma Rapida i Toledo, PSA wystawia przeciwko nim bliźniacze 301 i C-Élysée. Dla Francuzów były one najważniejszymi premierami na paryskim salonie
Być może świat zachodni zaczyna poważnie myśleć o przestawieniu się na alternatywne źródła energii bądź nawet alternatywne idee mobilności (carsharing). Jednak znaczna część globalnego rynku motoryzacyjnego jeszcze przez długi czas będzie wyglądać inaczej.
Taka sytuacja ma miejsce przede wszystkim w rozwijających się krajach, ale nie tylko. Bardziej od rozwiązań przyszłości większość klientów w Rosji, Brazylii, Chinach czy też Polsce interesują: trwałość, tani i łatwy serwis czy stosunek przestronności do ceny samochodu.