• M8 Gran Coupé ocieka karbonem, testosteronem i „pędzi, nawet stojąc”
  • Pakiet Competition, poza wyższą o 25 KM mocą, inną mapą silnika i wydechem zawiera także specjalne poduszki, silniej wiążące V8 z resztą auta i kierowcą
  • M8 nie ma układu skrętnej tylnej osi jak M850i i dobrze na tym wychodzi, również pod względem masy

Komu są potrzebne takie wozy? Nikomu. Kto robi je najlepiej? Niemcy. Gdzie się nimi najfajniej jeździ? Właśnie u nich. M8 Gran Coupé Competition to efekt inżynieryjnej manii, stworzony w krainie autostrad bez limitów i z chęci pokazania tym z Porsche, gdzie raki zimują. I tym z AMG. No i Audi... Więc nie mówcie, że to 625-konne 4-drzwiowe coupé jest bez sensu. Chyba wolicie, żeby Niemcy walczyli sami ze sobą niż... No właśnie.

Generalnie mamy tu do czynienia z M5 Competition (taka sama technika), ale w wydaniu dla tych, którzy chcą więcej zapłacić i szczególnie walczyć o atencję eleganckich pań. Bo piękniejszego modelu niż „8-ka” GC aktualnie w BMW nie znajdziecie. W wariancie M ocieka testosteronem, i – za dopłatą – też karbonem. Ono pędzi, stojąc.

Wobec swojego dwudrzwiowego rodzeństwa M8 Gran Coupé ma tę zaletę, że z tyłu można rzeczywiście kogoś zabrać na szybką wycieczkę, a nie tylko torturować go ciasnotą. Przy czym tu też radzimy szukać towarzystwa raczej drobniej zbudowanych istot, bo nie po to styliści tak się starali z linią dachu, żeby z tyłu ktoś narzekał na brak miejsca nad głową czy ciut skuloną pozycję siedzącą. To jest coupé, a nie limuzyna!

Odpalamy, startujemy... Co-za-ryk! V8 wita nas ponurym, soczystym bulgotem, ale niestety, w pewnych sytuacjach akustycznie wspomaga się głośnikami. Takie czasy. Bez najmniejszego „ale” są za to właściwości tego silnika. Ze wszystkich podzespołów M8 to on najbardziej domaga się szaleństwa na torze. Dajesz gaz do dechy na niemieckiej autostradzie, a i tak czujesz, że te 625 KM chciałoby jeszcze ostrzej, z takim impetem rwą się do pracy, kiedy ustawisz silnik w trybie Sport Plus. Na tym musi polegać magia pakietu Competition, który poza wyższą mocą (zaledwie o 25 KM), inną mapą (silnika, oczywiście) i wydechem zawiera także specjalne poduszki, silniej wiążące V8 z resztą auta i kierowcą. Po imponujące cyferkowe fakty odsyłam do tabeli, tu wspomnę tylko, że w naszych pomiarach było lepiej niż w katalogu, a na autostradzie po tamtej stronie Odry starcza 12 litrów na sto. 14 – „z gazem”...

BMW M8 Competition Gran Coupe – multum ustawień

Panom inżynierom od skrzyni biegów jak zawsze kłaniamy się nisko, bo stworzyli i wystroili arcydzieło godne tego wspaniałego silnika. Ośmiostopniówka ma 3 poziomy ostrości pracy – zarówno w automatycznym, jak i manualnym trybie – i wszystkie mają swój sens. Następnie moc kierowana jest do skrzyni rozdzielczej z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym, które z założenia wybiera częściej tylną oś niż przednią, ale można je też przez menu nakłonić do zupełnego porzucenia kontaktu z frontem, by sunąć srogimi „boczurami”. Fenomenalnie się tym dryblasem (5,1 m długości) driftuje! Jest też pośredni tryb napędu 4x4, w którym elektronika pozwala ostro zarzucać tyłem, ale w razie czego wyciąga nas przód i ESP – daje to niesamowitą frajdę i pozwala kierowcy trochę się wykazać. Możliwości strojenia podzespołów są bardzo rozbudowane, można tylko żałować, że BMW już nie pozwala ich wszystkich regulować osobnymi przyciskami, lecz przez menu ekranie.

Od zawieszenia zbyt wysokiego komfortu nie oczekujcie (takie rzeczy to raczej w Audi RS 7), natomiast to, jak kontaktuje ono koła z asfaltem, z jakimi prędkościami i precyzją pozwala inicjować skręt, jest wielce czcigodne. M8 nie ma układu skrętnej tylnej osi jak M850i i dobrze na tym wychodzi, również pod względem masy. Gorzej, jeśli chodzi o manewrowanie na parkingu. No ale miejsce M8 GC Competition jednak jest na torze. I lewym pasie autobahnu.

BMW M8 Competition Gran Coupe – to nam się podoba

  • Topowe osiągi
  • Niezwykle pewnie trzyma się drogi
  • Precyzyjnie podąża za intencjami kierowcy
  • Genialna koncepcja obsługi kokpitu
  • Przednie fotele świetnie łączą mocne trzymanie i komfort na dalekich dystansach
  • Znakomita skrzynia biegów
  • Szerokie możliwości konfiguracji ustawień podzespołów
  • Napęd 4x4 z domyślnym „umiłowaniem” tylnej osi i specjalnym trybem RWD

BMW M8 Competition Gran Coupe – to nam się nie podoba

  • Jest już trochę za wielkie
  • Mogłoby mieć większy zbiornik paliwa
  • Multimedia bez sterowania głosowego po polsku

BMW M8 Competition Gran Coupe – nasza opinia

Nie bez powodu BMW zwiększa prędkość maksymalną dopiero po odbyciu szkolenia z jazdy: takie auta są jak broń. Używane odpowiedzialnie w odpowiednich okolicznościach pozwalają docenić geniusz inżynierii. Na co dzień M8 GC pozwala upajać się pięknem i luksusem. Jest wybitne, ale momentami też... nieco męczące.

BMW M8 Competition Gran Coupe – wymiary

{ "uuid": "74b7d1bb-39d9-4515-b0ec-498b04bfc620", "caption": "BMW M8 Gran Coupe - wymiary", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZGQ7MDA_/c62b6a784fb7e30bfcf84e1d1f23b79f.png", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-11-16 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "c62b6a784fb7e30bfcf84e1d1f23b79f", "ocdnExt": "png" }, "size": { "height": 583, "width": 1355, "bytes": 299993 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/c62b6a784fb7e30bfcf84e1d1f23b79f.png", "caption": { "main": "BMW M8 Gran Coupe - wymiary" }, "source": { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } BMW M8 Gran Coupe - wymiary Foto: Auto Świat
BMW M8 Gran Coupe - wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

BMW M8 Competition Gran Coupe – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 1,2 s
0-100 km/h 3,1 s
0-130 km/h 4,7 s
0-160 km/h 6,8 s
0-200 km/h 10,5 s
60-100 km/h 1,3 s
80-120 km/h 1,8 s
Masa własna/ładowność 1945/495 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,9/12,9 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce zimne) 33,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce rozgrzane) 32,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 13,2 l/100 km
Zasięg 515 km

BMW M8 Competition Gran Coupe – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/V8/32
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu łańcuch
Pojemność skokowa 4395 cm3
Maks. moc 625 KM przy 6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 750 Nm przy 1800 obr./min
Skrzynia biegów aut. 8b
Napęd 4x4 (z trybem RWD)
0-100 km/h 3,2 s
V maks. 250, 305 z M Driver's Pack
Średnie spalanie wg WLTP 11,5 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 262 g/km
Pojemność bagażnika 440 l
Pojemność zbiornika paliwa 68 l
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4S
Rozmiar opon (przód | tył) 275/35 ZR 20 | 285/30 ZR 20

BMW M8 Competition Gran Coupe – wyposażenie

7 airbagów S
Reflektory laserowe S
Klimatyzacja aut. 2-/4-strefowa S/5410 zł
Nawigacja S
System audio Bowers & Wilkins 22 970 zł
Domykanie drzwi S
Kluczyk zbliżeniowy S
Karbonowo-ceramiczne hamulce 45 320 zł
System Night Vision 12 360 zł
Systemy asyst. Professional 9530 zł
Fotele podgrzewane/wentylowane S/4380 zł
Lakier metalizowany S
Alufelgi 20-calowe S

BMW M8 Competition Gran Coupe – ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji 828 040 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego egzemplarza 987 100 zł