Zabawa, sport, przyjemność – tym trzem celom powinno służyć auto naszych marzeń. A jeśli byłoby do tego oszczędne, to już naprawdę stanowiłoby prawdziwy ideał. Czy jednak taki samochód w ogóle istnieje?

Sprawdzimy to w porównaniu BMW X4 xDrive 20d oraz Lexusa NX 300h. Japoński SUV to szczególny i oryginalny samochód. Rynkowy sukces mają mu zapewnić rzucający się w oczy wygląd oraz trzy silniki (bardzo nowoczesne rozwiązanie). Zaraz, zaraz – jak to trzy silniki?

Otóż tak. Przygotowując Lexusa NX z napędem na obie osie, Japończycy dużo uwagi poświęcili oszczędnemu obchodzeniu się z paliwem. Podczas gdy Niemcy postawili na konwencjonalnego diesla, Azjaci – na hybrydę z najwyższej półki.

W ten sposób pod maskę trafiły 2,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 155 KM, ale bez turbodoładowania, oraz 143-konna jednostka elektryczna. Z tyłu pojazdu znalazło się jeszcze miejsce na drugi motor elektryczny o mocy 68 KM. Moc systemowa tego układu wynosi 197 KM. Czy to jednak wystarczy, żeby zagrozić BMW X4 20d, napędzanemu przez stado 190 koni mechanicznych?

Żeby to sprawdzić, trzeba pojeździć oboma samochodami. W porównaniu z BMW, w którym silnik szorstko i chrapliwie pracuje, hybrydowy napęd Lexusa jest początkowo zupełnie niesłyszalny. Nic dziwnego, skoro auto przemieszcza się dzięki samej elektryczności. Wystarczy jednak mocniej nacisnąć pedał gazu – choćby po to, żeby szybciej pokonać skrzyżowanie – i już uruchamia się jednostka benzynowa.

Nie jest ona tak głośna, jak diesel rywala, ale i tak ją dobrze słychać. Benzyniak, zwłaszcza przy wysokich obrotach, charakterystycznie brzmi. Można powiedzieć, że jak odkurzacz. Z kolei BMW X4 20d pozostaje wierne niskim tonom, które jednak nie są zbyt natarczywe. Generujący je silnik współpracuje z fantastycznym ośmiostopniowym „automatem”, który zawsze w porę, bez szarpnięć i zgrzytów, znajduje odpowiednie przełożenie.

Planetarna skrzynia w Lexusie przypomina raczej bezstopniowy „automat”. Najpierw silnik spalinowy musi wejść na wysokie obroty, co oznajmia nieprzyjemnymi wysokimi tonami, a dopiero potem samochód zaczyna przyspieszać. Podczas dłuższej podróży takie atrakcje stają się trudne do zniesienia.

Zarówno w mieście, jak i poza nim oba samochody toczą zaciętą walkę o palmę pierwszeństwa. Gdy obaj konkurenci startują spod świateł czy też wyprzedzają ciężarówki, o ułamki sekund lepsze jest BMW. Natomiast gdy znajdują się na autostradzie, przewaga niemieckiego samochodu jest o wiele wyraźniejsza.

Podczas gdy przy 180 km/h w Lexusie uruchamia się ogranicznik prędkości, X4 łapie drugi oddech i oddala się od rywala. Na liczniku widać: 190, 200, 210… Lexus towarzyszy BMW już wtedy tylko we wstecznym lusterku. Dopiero gdy prędkość dochodzi do 212 km/h, możliwości X4 osiągają swój kres.

Pod względem spalania o remisie można mówić tylko wtedy, gdy spojrzymy na dane fabryczne, bo BMW podaje średnie zapotrzebowanie na paliwo 5,2 l/100 km, a Lexus – o 0,1 l/100 km wyższe. Jednak test pokazał, że jest zupełnie inaczej. Podczas gdy X4 wystarczyło 7,1 l/100 km, NX zużył na setkę 8,3 l.

Przejdźmy jeszcze do przestronności, przecież ten temat interesuje wszystkich, niezależnie od rodzaju napędu. Niemiecki samochód traci tu cenne punkty, bo wprawdzie nadwozie w stylu coupé jest ładne, ale ogranicza przestrzeń.

Osoby wybierające się bawarskim pojazdem w dalszą trasę muszą się liczyć z poważnymi wyrzeczeniami. Trzeba zrezygnować przynajmniej z jednego plecaka i dwóch toreb podróżnych, które z powodzeniem zmieściłyby się w Lexusie.

BMW X4 i Lexus NX - dane techniczne

BMW X4 Lexus NX
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 benz./R4/16 i dwa elektr.
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail wtrysk wielopunktowy
Pojemność skokowa (cm3) 1995 2494
Moc maksymalna (KM/obr./min) 190/4000 190/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 212 180
Skrzynia biegów aut. 8 aut. (bezstopniowa)
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/t
Pojemność bagażnika (l) 500-1400 555-1600
Opony testowanego auta (p; t) 245/45 R 19; 275/40 R 19 235/55 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l) 67 56
Emisja CO2 (g/km) 138 123
Dł./szer./wys. (mm) 4671/1881/1624 4671/1881/1624

BMW X4 i Lexus NX - osiągi (pomiary testowe)

BMW X4 Lexus NX
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s 3,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s 9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 14,8 s 14,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,9 s 5,1 s
Elastyczność 80-120 km/h 6,6 s 6,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1851/484 kg 1855/540 kg
Rozdział masy (przód/tył) 50/50 proc. 56/44 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,1/11,7 m 12,0/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,9 m 38,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,4 m 37,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 56 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 7,1 l/100 km 8,3 l/100 km

BMW X4, Lexus NX - Gwarancja i ceny

BMW X4 Lexus NX
Cena podstawowa testowanej wersji 197 840 zł 212 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 43,1 proc. 47,1 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań co 15 tys. km
Cena po doposażeniu 225 790 zł 212 900 zł

Lexus kontra BMW - nasza opinia

BMW jest mniej praktyczne, ale fajnie jeździ Podoba mi się futurystyczny wygląd Lexusa, przekonuje mnie też napęd hybrydowy, ale z tej dwójki i tak zdecydowałbym się na BMW. Dlaczego? Ponieważ niemieckiego SUV-a lepiej się prowadzi, a poza tym lubię diesle. Nawet jeśli na papierze czasy przyspieszeń obu aut są porównywalne, to subiektywnie „bawarczyk” sprawia wrażenie dynamiczniejszego. Dochodzi jeszcze kwestia spalania, a pod tym względem X4 jest znacznie lepsze.