Teraz miejski Citroen ma bardzo oryginalną stylistykę, jest z daleka rozpoznawanym autem, wzbudza zainteresowanie na ulicy – mimo, że od jego pojawienia się w połowie 2016 r. minęło już 9 miesięcy. W teście sprawdzamy wersję z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 82 KM. To 3-cylindrowa jednostka wolnossąca. I tu jest problem – silnik 1.2 dobrze sprawdza się, ale z turbodoładowaniem – wtedy rozwija 110 lub 130 KM, jest dynamiczny i dość oszczędny w spalaniu. Silnik 82-konny nie zapewnia dobrej dynamiki, nadaj się raczej do jazd miejskich, gdzie przyspieszenie i prędkości nie są duże. Aby ruszyć np. spod świateł dynamicznie, trzeba mocniej nacisnąć pedał gazu – a wtedy strzałka obrotomierza szybko powędruje w okolice 3 tys. obr./min. Towarzyszy temu głośny dźwięk silnika. Można oczywiście próbować ruszać przy 2 tys. obr./min, ale wtedy trwa to długo i narażamy się na obtrąbienie przez innych kierowców.

Citroen C3

Podczas prób na autostradzie, gdy C3 rozpędzaliśmy do dozwolonych 140 km/h silnik był uciążliwie głośny, a spalanie szybko wzrastało – nawet do 8 l/100 km. Przy większych prędkościach brakuje szóstego biegu (skrzynia tylko 5-biegowa). Czy oryginalna stylistyka C3 jest w stanie zrekompensować te niedogodności? Osobom, które poszukują auta miejskiego – tak. Tym, którzy będą traktować C3 jako auto rodzinne – nie.

Citroen C3 – komfort

Komfort podróżowania jest dobry, ale zależy gdzie się siedzi. Pasażerowie przednich foteli nie będą narzekać, natomiast podróżujący z tyłu mogą mieć zastrzeżenia – słychać pracujące zawieszenie (belka skrętna) a nierówności drogi są dość mocno odczuwane.

Citroen C3 ma oryginalną, konsekwentną stylistykę, która może się spodobać. Z przodu mamy trzy „warstwy" świateł: najwyżej położone, wąskie – do jazdy dziennej, pod nimi reflektory, a na dole, w głębokich tunelach – światła przeciwmgłowe.

Citroen C3

Z boku rzucają się w oczy listwy ochronne (Airbump) na drzwiach. Mają one 7 wybrzuszeń. Ten sam motyw, tylko w negatywie powtórzony jest wewnątrz na boczkach drzwi. Wykończenie wnętrza jest ładne (ale brakuje podłokietnika), obsługa intuicyjna. Bardzo stylowe są uchwyty do zamykania drzwi – typu wintage, wykonane z parcianych pasów.

Citroen C3 – czy warto go kupić?

Jeśli używasz auta głównie do jazd miejskich, podróżujesz sam lub co najwyżej w 4 osoby (i nie są to koszykarze), lubisz mieć auto wyróżniające się z ulicznej szarzyzny, stać cię na wyłożenie blisko 70 tys. zł na miejskie auto – kup C3 i ciesz się stylowym autem. Jeśli to za drogo – zastanów się nad wersją Shine bez żadnych dodatków za ok. 54 tys. zł.

Citroen C3 1.2 PureTech 82 – dane techniczne:

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R3/12

Ustawienie silnika: poprzcznie z przodu

Pojemność skokowa (ccm): 1199

Moc maks. (KM/obr.min): 82/5750

Maks. mom. obr.(Nm/obr.min): 118/2750

Przysp. 0-100 km/h (s): 13,0

Prędkoś maks. (km/h): 168

Skrzynia biegów/napęd: man.5b/przedni

Śr. zużycie paliwa (l/100 km): 4,7 (fabryczne), 5,6 (rzeczywiste)

Cena (podst Shine./wersji testowej z dodatkowym wyposażeniem): 53 900 zł/68 600 zł