Globalizacja ma swoje lepsze i gorsze strony. Kiedy wielcy gracze rynku motoryzacyjnego biorą pod swoje skrzydła kilka marek, to takie marki mogą wiele zaoszczędzić, dzieląc się wspólną techniką. Jednak z drugiej strony samochodom odbierana jest część ich indywidualnego charakteru, kiedy mają pod maskami takie same silniki, a w kabinach takie same przełączniki, a nawet zegary.
Dlatego miło nam donieść, że porównywana para produktów koncernu PSA nie pada ofiarą wojującej unifikacji za wszelką cenę. Przeciwnie – chociaż C4 i 308 dzielą między sobą komponenty i kluczowe technologie, stanowią przykład mądrej unifikacji, która mimo że przynosi producentom oszczędności, to pozwala właścicielom poczuć indywidualny charakter ich wymarzonych samochodów.
Już pierwszy rzut oka na nadwozia prezentowanych aut rozwiewa wszelkie wątpliwości: to są dwa różne samochody! Citroën i Peugeot pod względem stylistyki podążyły zupełnie innymi drogami. Nie mniej kontrastowe są kabiny tych samochodów. Kwestie stylu pozostawimy gustom nabywców, postawimy za to pytanie: który z kokpitów jest bardziej przyjazny przeciętnemu użytkownikowi?
Nasz werdykt może być dla wielu zaskakujący. Co więcej, sami spodziewaliśmy się, że odważny Peugeot będzie bardziej ergonomiczny od Citroëna. Okazało się, że jednak jest inaczej. To C4 ma wygodniejszy fotel. To C4 zapewnia bardziej intuicyjną obsługę kluczowych instrumentów, np. tych, sterujących klimatyzacją. To w Citroënie prędkościomierz i obrotomierz działają według tej samej zasady (obroty i prędkość zwiększają się wraz z obrotem wskazówek lub ich graficznych odpowiedników w prawą stronę), ułatwiającej intuicyjny odczyt wskazań.
A kokpit Peugeota? Wygląda efektownie i – trzeba to przyznać – bardzo estetycznie. Ale w fotel kierowcy o mocno pochylonym siedzisku bardziej się wpada, niż na nim siada, a umieszczone nad kierownicą zegary wymuszają na kierowcy konkretne ustawienie kolumny kierowniczej w pionie. Działający "w odwrotną stronę" obrotomierz to rozwiązanie dalece nieintuicyjne, a jednoczesne śledzenie prędkości i obrotów wymaga rozbieżnego zeza. Brakuje także dedykowanego panelu do sterowania klimatyzacją.
Podczas jazdy C4 lub 308 kierowca poczuje się dobrze obsłużony, jednak i tutaj występują różnice. O ile pracę żwawego i kulturalnie pracującego silnika można uznać za równorzędną w obu samochodach, o tyle zawieszenie działa już inaczej. W Citroënie mamy do czynienia z bardziej wyważonym układem jezdnym.
Płynne i ciche, ale wystarczająco sprężyste resorowanie, harmonijnie działający układ kierowniczy kontrastują z bardziej czułym na nierówności resorowaniem Peugeota, który przy okazji bardziej hałaśliwie pokonuje wady nawierzchni czy tory tramwajowe. Układ kierowniczy 308 wymaga większego skupienia podczas szybkiej jazdy na wprost.
Wróćmy jeszcze do walorów praktycznych. Porównywane samochody mają naprawdę duże kufry, jednak na ich tylnych kanapach brakuje miejsca na nogi. Wielu konkurentów oferuje tam więcej miejsca.
Musimy jeszcze wspomnieć o cenie, która pogrążyła Peugeota. Być może dla niektórych C4 to przy 308 weteran i dlatego ma prawo być tańsze. Tylko że powinniśmy raczej zapytać: a czy 110-konny kompakt (308) powinien kosztować aż 71 500 zł?
Citroen C4 1.2 PureTech - komfortowy i harmonijnie zestrojony
C4 to po prostu udany kompakt. Jeżeli komuś nie przeszkadza ciasna tylna kanapa, będzie się cieszył z każdego przejechanego kilometra. Silnik ma wystarczający temperament, resorowanie pracuje przyjemnie (jedynie pod pełnym obciążeniem potrafi pokazać granice skoku zawieszenia), układ kierowniczy sprzyja płynnej jeździe. Materiały są niezłej jakości, a Francuzi pomyśleli o kilku ważnych detalach, jak np. lusterka montowane do blachy drzwi, zwalniające dodatkowe pole widzenia dla kierowcy. Nie jest to lider kompaktów, ale wystarczyło mu atutów, by pokonać lwa.
Citroen C4 1.2 PureTech - plusy: dobra dynamika i elastyczność, bogate wyposażenie, harmonijny układ jezdny, rozsądne spalanie, duży bagażnik.
Citroen C4 1.2 PureTech - minusy: ekran multimedialny mniejszy niż u rywala, niewiele miejsca na kanapie, średnia precyzja zmiany biegów.
Peugeot 308 1.2 PureTech - łagodne nadwozie, futurystyczny kokpit
Zadziorny typ, ten 308! Ma zawadiacko małą kierownicę, nietypowe wskaźniki i równie nietypową obsługę klimatyzacji wyłącznie poprzez ekran dotykowy. Te elementy, jak również wzajemne położenie pierwszego i drugiego z nich, potrafiły irytować naszych kierowców testowych. Peugeot ma także czasem przesadnie dynamicznie reagujący układ kierowniczy i bardziej hałaśliwe, za to mniej harmonijne niż u rywala, zawieszenie. 308 to bardzo ciekawy samochód, ale wymaga przyzwyczajenia, a ono – odpowiedniej motywacji. Silnik sprawuje się równie dobrze, jak w C4.
Peugeot 308 1.2 PureTech - plusy: Dynamiczny i elastyczny silnik, estetyczny kokpit, dużo miejsca z przodu, bogate wyposażenie, duży bagażnik.
Peugeot 308 1.2 PureTech - minusy: nie do końca optymalna ergonomia obsługi, ciasno na tylnej kanapie, cena dużo wyższa niż u rywala.
Citroen C4 kontra Peugeot 308 - dane techniczne
Citroen | Peugeot | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1199 | 1199 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 110/5500 | 110/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 205/1750 | 205/1500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 184 | 188 |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 5 |
Napęd | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 408-1183 | 398-1206 |
Opony testowanego auta | 205/55 R 16 | 205/55 R 16 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 53 |
Emisja CO2 (g/km) | 112 | 105 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4329/1789/1489 | 4253/1804/1457 |
Citroen C4 kontra Peugeot 308 - wyniki pomiarów drogowych
C4 | 308 | |
Przyspieszenie0-50 km/h | 3,9 s | 3,9 s |
0-100 km/h | 10,9 s | 10,8 s |
0-130 km/h | 18,2 s | 18,0 s |
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg) | 10,1 s | 9,9 s |
80-120 km/h (5. bieg) | 17,2 s | 17,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1230/475 kg | 1250/470 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 63/37 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,1/11,1 m | 10,7/10,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,3 m | 36,5 m |
ze 100 km/h (gorące) | 36,2 m | 36,8 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) | 67 dB (A) |
przy 130 km/h | 71 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,1 l/100 km | 6,0 l/100 km |
Zasięg | 980 km | 880 km |
Citroen C4 kontra Peugeot 308 - wymiary kabin
Jednostka miary | C4 | 308 | |
Miejsce na nogi z przodu maks. | mm | 1110 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | mm | 1470 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | mm | 1025 | 1015 |
Zakres regulacji fotela | mm | 205 | 225 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | mm | 690 | 700 |
Szerokość wnętrza z tyłu | mm | 1460 | 1435 |
Wysokość nad głową z tyłu | mm | 930 | 935 |
Wysokość siedziska z tyłu | mm | 365 | 320 |
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniom dla kierowcy o przeciętnym wzroście.
Citroen C4 kontra Peugeot 308 - ceny, utrata wartości, gwarancja
C4 | 308 | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 62 900 zł | 71 500 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 43,4 proc. | 49,0 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 25 tys. km | co 25 tys. km |
Cena po doposażeniu | 66 500 zł | 74 390 zł |
Citroen C4 kontra Peugeot 308 - klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | C4 | 308 | |
Przestronność z przodu | 40 | 27 | 31 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 17 | 17 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 15 | 15 | |
Ładowność | 15 | 8 | 8 | |
Widoczność | 20 | 16 | 17 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 25 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 17 | 16 | |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 16 | |
Suma punktów | 200 | 142 | 145 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | C4 | 308 | |
Przyspieszenie | 25 | 14 | 14 | |
Elastyczność | 25 | 12 | 12 | |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 10 | |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 13 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 27 | |
Komfort jazdy | 30 | 27 | 25 | |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 | |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 28 | 26 | |
Suma punktów | 200 | 148 | 144 | |
Koszty | Maks. pkt. | C4 | 308 | |
Cena po doposażeniu | 50 | 40 | 36 | |
Utrata wartości** | 15 | 11 | 8 | |
Zużycie paliwa | 30 | 20 | 20 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 24 | 24 | |
Wyposażenie – bezpieczeństwo | 30 | 17 | 17 | |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | |
Przeglądy | 20 | 17 | 17 | |
Suma punktów | 200 | 145 | 138 | |
Wynik końcowy | 600 | 435 | 427 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
**utrata wartości po 3 latach i 60 tys. km.
Citroen C4 kontra Peugeot 308 - pod maskami silnik roku 2015!
Najnowszy trzycylindrowiec koncernu PSA doczekał się już poważnej nagrody w fachowym plebiscycie. W dniu 17 czerwca br. w Stuttgarcie jury 17. konkursu „The International Engine of the Year Awards”, organizowanego przez brytyjskie czasopismo „Engine Technology International”, przyznało opracowanemu przez Grupę PSA Peugeot Citroën 3-cylindrowemu silnikowi PureTech nagrodę Silnika Roku w kategorii od 1,0 do 1,4 l. Silnik wyprodukowanego dotychczas w ilości ponad 100 tys. egzemplarzy w usytuowanej na terenie Francji fabryce.
Citroen C4 kontra Peugeot 308 - podsumowanie
To porównanie pokazało co najmniej dwie rzeczy. Pierwsza: auta z jednego koncernu potrafią być inne. Druga: przesadna innowacyjność może, ale nie musi wygrać z mniej szokującą, za to bardziej wyważoną konstrukcją. Citroën uzyskał lepszy balans między nowatorstwem, a komfortem.
Zapraszamy do komentowania - jak zwykle najciekawsze Wasze wypowiedzi mogą liczyć na odpowiedź redakcji!