Globalizacja ma swoje lepsze i gorsze strony. Kiedy wielcy gracze rynku motoryzacyjnego biorą pod swoje skrzydła kilka marek, to takie marki mogą wiele zaoszczędzić, dzieląc się wspólną techniką. Jednak z drugiej strony samochodom odbierana jest część ich indywidualnego charakteru, kiedy mają pod maskami takie same silniki, a w kabinach takie same przełączniki, a nawet zegary.

Dlatego miło nam donieść, że porównywana para produktów koncernu PSA nie pada ofiarą wojującej unifikacji za wszelką cenę. Przeciwnie – chociaż C4 i 308 dzielą między sobą komponenty i kluczowe technologie, stanowią przykład mądrej unifikacji, która mimo że przynosi producentom oszczędności, to pozwala właścicielom poczuć indywidualny charakter ich wymarzonych samochodów.

Już pierwszy rzut oka na nadwozia prezentowanych aut rozwiewa wszelkie wątpliwości: to są dwa różne samochody! Citroën i Peugeot pod względem stylistyki podążyły zupełnie innymi drogami. Nie mniej kontrastowe są kabiny tych samochodów. Kwestie stylu pozostawimy gustom nabywców, postawimy za to pytanie: który z kokpitów jest bardziej przyjazny przeciętnemu użytkownikowi?

Nasz werdykt może być dla wielu zaskakujący. Co więcej, sami spodziewaliśmy się, że odważny Peugeot będzie bardziej ergonomiczny od Citroëna. Okazało się, że jednak jest inaczej. To C4 ma wygodniejszy fotel. To C4 zapewnia bardziej intuicyjną obsługę kluczowych instrumentów, np. tych, sterujących klimatyzacją. To w Citroënie prędkościomierz i obrotomierz działają według tej samej zasady (obroty i prędkość zwiększają się wraz z obrotem wskazówek lub ich graficznych odpowiedników w prawą stronę), ułatwiającej intuicyjny odczyt wskazań.

A kokpit Peugeota? Wygląda efektownie i – trzeba to przyznać – bardzo estetycznie. Ale w fotel kierowcy o mocno pochylonym siedzisku bardziej się wpada, niż na nim siada, a umieszczone nad kierownicą zegary wymuszają na kierowcy konkretne ustawienie kolumny kierowniczej w pionie. Działający "w odwrotną stronę" obrotomierz to rozwiązanie dalece nieintuicyjne, a jednoczesne śledzenie prędkości i obrotów wymaga rozbieżnego zeza. Brakuje także dedykowanego panelu do sterowania klimatyzacją.

Podczas jazdy C4 lub 308 kierowca poczuje się dobrze obsłużony, jednak i tutaj występują różnice. O ile pracę żwawego i kulturalnie pracującego silnika można uznać za równorzędną w obu samochodach, o tyle zawieszenie działa już inaczej. W Citroënie mamy do czynienia z bardziej wyważonym układem jezdnym.

Płynne i ciche, ale wystarczająco sprężyste resorowanie, harmonijnie działający układ kierowniczy kontrastują z bardziej czułym na nierówności resorowaniem Peugeota, który przy okazji bardziej hałaśliwie pokonuje wady nawierzchni czy tory tramwajowe. Układ kierowniczy 308 wymaga większego skupienia podczas szybkiej jazdy na wprost.

Wróćmy jeszcze do walorów praktycznych. Porównywane samochody mają naprawdę duże kufry, jednak na ich tylnych kanapach brakuje miejsca na nogi. Wielu konkurentów oferuje tam więcej miejsca.

Musimy jeszcze wspomnieć o cenie, która pogrążyła Peugeota. Być może dla niektórych C4 to przy 308 weteran i dlatego ma prawo być tańsze. Tylko że powinniśmy raczej zapytać: a czy 110-konny kompakt (308) powinien kosztować aż 71 500 zł?

Citroen C4 1.2 PureTech - komfortowy i harmonijnie zestrojony

Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Porównanie - Citroen C4 kontra Peugeot 308 - osiągi, spalanie, dane techniczne

C4 to po prostu udany kompakt. Jeżeli komuś nie przeszkadza ciasna tylna kanapa, będzie się cieszył z każdego przejechanego kilometra. Silnik ma wystarczający temperament, resorowanie pracuje przyjemnie (jedynie pod pełnym obciążeniem potrafi pokazać granice skoku zawieszenia), układ kierowniczy sprzyja płynnej jeździe. Materiały są niezłej jakości, a Francuzi pomyśleli o kilku ważnych detalach, jak np. lusterka montowane do blachy drzwi, zwalniające dodatkowe pole widzenia dla kierowcy. Nie jest to lider kompaktów, ale wystarczyło mu atutów, by pokonać lwa.

Citroen C4 1.2 PureTech - plusy: dobra dynamika i elastyczność, bogate wyposażenie, harmonijny układ jezdny, rozsądne spalanie, duży bagażnik.

Citroen C4 1.2 PureTech - minusy: ekran multimedialny mniejszy niż u rywala, niewiele miejsca na kanapie, średnia precyzja zmiany biegów.

Peugeot 308 1.2 PureTech - łagodne nadwozie, futurystyczny kokpit

Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Porównanie - Citroen C4 kontra Peugeot 308 - osiągi, spalanie, dane techniczne

Zadziorny typ, ten 308! Ma zawadiacko małą kierownicę, nietypowe wskaźniki i równie nietypową obsługę klimatyzacji wyłącznie poprzez ekran dotykowy. Te elementy, jak również wzajemne położenie pierwszego i drugiego z nich, potrafiły irytować naszych kierowców testowych. Peugeot ma także czasem przesadnie dynamicznie reagujący układ kierowniczy i bardziej hałaśliwe, za to mniej harmonijne niż u rywala, zawieszenie. 308 to bardzo ciekawy samochód, ale wymaga przyzwyczajenia, a ono – odpowiedniej motywacji. Silnik sprawuje się równie dobrze, jak w C4.

Peugeot 308 1.2 PureTech - plusy: Dynamiczny i elastyczny silnik, estetyczny kokpit, dużo miejsca z przodu, bogate wyposażenie, duży bagażnik.

Peugeot 308 1.2 PureTech - minusy: nie do końca optymalna ergonomia obsługi, ciasno na tylnej kanapie, cena dużo wyższa niż u rywala.

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - dane techniczne

Citroen Peugeot
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12 t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1199 1199
Moc maksymalna (KM/obr./min) 110/5500 110/5500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 205/1750 205/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 184 188
Skrzynia biegów man. 5 man. 5
Napęd przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 408-1183 398-1206
Opony testowanego auta  205/55 R 16 205/55 R 16
Pojemność zbiornika paliwa (l) 60 53
Emisja CO2 (g/km) 112 105
Dł./szer./wys. (mm) 4329/1789/1489 4253/1804/1457

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - wyniki pomiarów drogowych

C4 308
Przyspieszenie0-50 km/h 3,9 s 3,9 s
0-100 km/h 10,9 s 10,8 s
0-130 km/h 18,2 s 18,0 s
Elastyczność60-100 km/h (4. bieg) 10,1 s 9,9 s
80-120 km/h (5. bieg) 17,2 s 17,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1230/475 kg 1250/470 kg
Rozdział masy (przód/tył) 63/37 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,1/11,1 m 10,7/10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,3 m 36,5 m
ze 100 km/h (gorące) 36,2 m 36,8 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 59 dB (A) 59 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A) 67 dB (A)
przy 130 km/h 71 dB (A) 71 dB (A)
Spalanie testowe 6,1 l/100 km 6,0 l/100 km
Zasięg 980 km 880 km

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - wymiary kabin

Jednostka miary C4 308
Miejsce na nogi z przodu maks. mm 1110 1160
Szerokość wnętrza z przodu mm 1470 1480
Wysokość wnętrza z przodu maks. mm 1025 1015
Zakres regulacji fotela mm 205 225
Indeks miejsca na nogi z tyłu* mm 690 700
Szerokość wnętrza z tyłu mm 1460 1435
Wysokość nad głową z tyłu mm 930 935
Wysokość siedziska z tyłu mm 365 320

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniom dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - ceny, utrata wartości, gwarancja

C4 308
Cena podstawowa testowanej wersji 62 900 zł 71 500 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 43,4 proc. 49,0 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 25 tys. km co 25 tys. km
Cena po doposażeniu 66 500 zł 74 390 zł

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. C4 308
Przestronność z przodu 40 27 31
Przestronność z tyłu 30 17 17
Pojemność bagażnika 25 15 15
Ładowność 15 8 8
Widoczność 20 16 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 25
Ergonomia obsługi 20 17 16
Jakość wykończenia 20 16 16
Suma punktów 200 142 145
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. C4 308
Przyspieszenie 25 14 14
Elastyczność 25 12 12
Poziom hałasu 15 10 10
Skrzynia biegów 15 13 13
Zachowanie na drodze 30 27 27
Komfort jazdy 30 27 25
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 3 4
Skuteczność hamulców 40 28 26
Suma punktów 200 148 144
Koszty Maks. pkt. C4 308
Cena po doposażeniu 50 40 36
Utrata wartości** 15 11 8
Zużycie paliwa 30 20 20
Wyposażenie – komfort 30 24 24
Wyposażenie – bezpieczeństwo 30 17 17
Ubezpieczenia 10 8 8
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 20 17 17
Suma punktów 200 145 138
Wynik końcowy 600 435 427
Miejsce w teście 1. 2.

**utrata wartości po 3 latach i 60 tys. km.

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - pod maskami silnik roku 2015!

Najnowszy trzycylindrowiec koncernu PSA doczekał się już poważnej nagrody w fachowym plebiscycie. W dniu 17 czerwca br. w Stuttgarcie jury 17. konkursu „The International Engine of the Year Awards”, organizowanego przez brytyjskie czasopismo „Engine Technology International”, przyznało opracowanemu przez Grupę PSA Peugeot Citroën 3-cylindrowemu silnikowi PureTech nagrodę Silnika Roku w kategorii od 1,0 do 1,4 l. Silnik wyprodukowanego dotychczas w ilości ponad 100 tys. egzemplarzy w usytuowanej na terenie Francji fabryce.

Citroen C4 kontra Peugeot 308 - podsumowanie

To porównanie pokazało co najmniej dwie rzeczy. Pierwsza: auta z jednego koncernu potrafią być inne. Druga: przesadna innowacyjność może, ale nie musi wygrać z mniej szokującą, za to bardziej wyważoną konstrukcją. Citroën uzyskał lepszy balans między nowatorstwem, a komfortem.

Zapraszamy do komentowania - jak zwykle najciekawsze Wasze wypowiedzi mogą liczyć na odpowiedź redakcji!