- Hiszpanie mają nową markę, czyli wydzieloną z Seata Cuprę. Teraz tak się będą nazywać najbardziej dynamiczne wersje niektórych modeli Seata
- Pierwszym modelem Cupry jest SUV z silnikiem o mocy 300 KM, oczywiście benzynowym z turbo
- Standardem w tej najmocniejszej wersji Ateki są napęd na cztery oraz 7-biegowa skrzynia DSG
Znana wszystkim sympatykom Seata linia sportowych modeli Cupra w osobną markę została przekształcona w lutym tego roku, by zyskać jeszcze bardziej dynamiczny oraz ekskluzywny charakter i zostać najbardziej soczystą emanacją hiszpańskiego temperamentu. I nie powinno dziwić, że pierwszym modelem z nowym logo jest SUV, a nie np. podkręcona odmiana kompaktowego Leona. Auta tego typu nadal są na fali wznoszącej, a z wyjątkiem segmentu premium, w ofercie rynkowej brakuje samochodów łączących sportowe umiejętności z uniwersalnym charakterem i funkcjonalnością typową dla modeli SUV.
Cupra Ateca – stylowo przyprawiona
Styliści marki nie zdecydowali się na radykalne modyfikacje wyglądu bestsellera Seata, a jedynie na wyraźne podkreślenie osobowości modelu. Nowe jest zatem logo widniejące na grillu i klapie bagażnika, pas przedni z powiększonymi wlotami powietrza o strukturze plastra miodu, szersze listwy progowe oraz zmieniony tylny zderzak z wbudowanym dyfuzorem. Sportowy styl wzmacniają także dwie podwójne końcówki wydechu i duży spoiler dachowy. Cupra Ateca seryjnie porusza się na 19-calowych kołach z oponami 245/40 R 19. Do wyboru jest też 6 kolorów nadwozia: Energy Blue, Velvet Red, Brilant Silver, Rodium Grey, Magic Black i Nevada White.
We wnętrzu znajdziemy rozwiązania typowe dla innych wersji Ateki, wzbogacone dodatkowo detalami wykończeniowymi korespondującymi z dynamicznym stylem modelu. Skóra, alcantara, aluminium czy elementy z karbonu w parze z cyfrowymi, konfigurowalnymi zegarami i 8-calowym ekranem multimediów na konsoli środkowej tworzą nowoczesną i ekskluzywną atmosferę, której nie powstydziłyby się modele z klasy premium. Dostępne opcjonalnie przednie kubełkowe fotele zapewniają wysoki komfort i perfekcyjne trzymanie boczne, istotne w trakcie dynamicznej jazdy. Sportowa kierownica obszyta skórą z delikatnie spłaszczonym u dołu wieńcem idealnie leży w dłoniach i wyposażono ją w przyciski do sterowania pokładowymi multimediami i tempomatem. Ma także łopatki do sekwencyjnej zmiany biegów w przekładni DSG.
Na dodatek Ateca zachowuje funkcjonalność znaną z „cywilnych” wersji modelu, oferując dużą przestronność i sporo miejsca dla 5 pasażerów. Bagażnik ma przyzwoitą pojemność 485 l, która po rozłożeniu oparć tylnej kanapy zwiększa się do 1500 l.
Cupra Ateca – zwinna i szybka
Turbodoładowany benzynowy silnik o pojemności 2,0 l osiąga imponującą moc 300 KM i moment obrotowy 400 Nm, które sprawiają, że ważący ponad 1615 kg SUV chętnie reaguje na gaz i z dużą swobodą udowadnia, że logo Cupra dostał nieprzypadkowo. Funkcja launch control, napęd na 4 koła i szybka skrzynia DSG umożliwiają pełne wykorzystanie potencjału jednostki napędowej. Auto potrafi przyspieszać do setki w 5,2 s, a każde głębsze wciśnięcie pedału gazu dość szybko znajduje odzwierciedlenie we wzroście prędkości – maksymalna może dochodzić nawet do 247 km/h. Kierowca może wybierać spośród 6 trybów pracy układu jezdnego i napędowego: Comfort, Sport, Snow, Off-Road, Indyvidual i Cupra, z których ostatni stworzono z myślą o najbardziej wymagających użytkownikach i jeździe po torze.
W tym trybie wszystkie systemy samochodu nastawione są na największą wydajność. Układ kierowniczy staje się bardziej bezpośredni, reakcje na gaz i zmiana przełożeń szybsze, aktywne zawieszenie sztywniejsze (jest obniżone o 20 mm w porównaniu do innych wersji Ateki), a elektroniczne systemy wspomagania jazdy przytępione, dzięki czemu kierowca ma z jednej strony poczucie większej kontroli nad swoimi poczynaniami, a z drugiej może pozwolić sobie na nieco więcej swobody, decydując się na bardziej agresywny styl jazdy.
Cupra Ateca dostarcza wówczas dużo przyjemności z prowadzenia, choć trzeba przyznać, że czasami daje o sobie znać masa auta i jego wysokość. Odniosłem też wrażenie, że układ 4x4 z Haldexem, który może przekazać na tylne koła nawet 50 proc. momentu zależnie od potrzeb, w większości sytuacji preferuje przednią oś. Nie zmienia to faktu, że to jeden z najbardziej zadziornych SUV-ów na rynku, który pewnie połyka zakręty i nie łatwo wytrącić go z równowagi. W trybie Cupra brzmi przy tym soczyście, choć nieprzesadnie podczas przyspieszania i redukcji przełożeń i nie jest to dźwięk wzmacniany elektronicznie. Świetnie działają też opcjonalne hamulce Brembo, dostępne w ramach pakietu Performance, z tarczami o średnicy 370 mm z przodu, które pomagają w okiełznaniu temperamentu samochodu (seryjnie montowane są z przodu tarcze 340 mm).
Co ważne, wystarczy pokrętłem na konsoli środkowej wybrać Comfort, by Ateca nabrała ogłady niezbędnej w codziennym użytkowaniu. Zawieszenie Dynamic Chassis Control z adaptacyjnymi amortyzatorami zmienia charakterystykę na bardziej komfortową, dzięki czemu auto lepiej tłumi pofałdowania nawierzchni i na dłuższych trasach nie męczy pasażerów. Warto jednak pamiętać, że 19-calowe koła nie najlepiej czują się nierównościach poprzecznych.
Cupra Ateca – ciekawa alternatywa
Muszę przyznać, że Cupra Ateca to szybkie i dopracowane auto, które w tej chwili nie ma bezpośredniego konkurenta. Samochód można już zamawiać – wyjściowa cena 194 664 zł obejmuje bogate wyposażenie seryjne – u dilerów marki (część salonów Seata będzie mieć docelowo dedykowaną strefę Cupra), a dla pierwszych 7 tys. klientów w Europie marka przygotowała specjalny upominek: Cupra Member Box wykonany z włókna węglowego, w którym umieszczono karbonowe etui na kluczyki do auta oraz karbonową bransoletkę.
Cupra Ateca 2.0 TSI 300 DSG 4Drive - dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1984 cm3, R4 turbo benz. |
Moc | 300 KM przy 5300-6500 obr./min |
Moment obrotowy | 400 Nm przy 2000-5200 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa, napęd na 4 koła |
Prędkość maksymalna | 247 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 8,5-8,9 l/100 km |
Masa własna | 1615 kg |
Cena | od 194 664 zł |