- Dacia Lodgy to najtańsze nowe 7-miejscowe auto na rynku, ale i tak sprzedaje się gorzej od Dustera – modnego SUV-a marki Dacia
- Wersja 1.3 TCe ma pod maską silnik znany też z wielu modeli marek Renault, Nissan i Mercedes
- Już wkrótce na rynku pojawi się kolejna generacja modelu – tym razem nie jako VAN, ale jako 7-miejscowy SUV z przednim napędem
Osiem lat na rynku to w dzisiejszych czasach naprawdę dobry wynik, ale kariera rynkowa Dacii Lodgy dobiega już końca. Zresztą mimo niezaprzeczalnych atutów model ten zawsze pozostawał w ofercie rumuńskiego producenta w cieniu bijącego rekordy popularności Dustera. Tyle że SUV Dacii może się po prostu podobać, a van Lodgy ma w sobie tyle uroku, co – nie przymierzając – pralka. Nikt nie kupował go z potrzeby serca, ale po to, żeby zaspokoić potrzeby transportowe.
Dacia Lodgy - w teorii doskonała oferta
Patrząc tylko na suche dane, oferta wygląda doskonale. Przestronne auto mieszczące siedmiu pasażerów, z wyposażeniem obejmującym to, co potrzebne (klimatyzacja, zestaw multimedialny z nawigacją, czujniki i kamera cofania, tempomat, ogrzewane fotele), napędzane nowoczesnym silnikiem, który pracuje też pod maskami nie tylko innych Dacii, lecz także różnych modeli Renault, Nissana czy Mercedesa. A to wszystko za ok. 67 000 zł, czyli tyle, ile w salonach innych marek trzeba zwykle zostawić za niewielkie autko miejskie. Wersja Stepway – wariant wyposażeniowy o nieco „uterenowionej” stylistyce (inne zderzaki, masywne plastikowe nakładki) – przynajmniej z daleka nie wygląda wcale najgorzej.
Dacia Lodgy - model niskobudżetowy
Niestety, czar pryska, kiedy tylko otworzymy drzwi Lodgy Stepwaya – wieku konstrukcji i tego, że jest to auto budżetowe, nie sposób ukryć. Plastiki i materiały tapicerskie prezentują się skromnie, a im bardziej przyglądamy się detalom, tym lepiej widać, jak udało się osiągnąć niską cenę.
Fotele wyglądają na pierwszy rzut oka nieźle, ale z racji prostej konstrukcji i cienkiego obicia na dłuższych trasach okazują się niewygodne. Siedzenia trzeciego rzędu można łatwo wyjąć z auta (również pojedynczo) i uzyskać olbrzymią przestrzeń ładunkową (827 litrów). Lepiej jednak robić to ostrożnie, żeby nie pokaleczyć rąk o topornie wykonany i słabo osłonięty mechanizm. Jeśli złożymy część środkowej kanapy, to pasażer podróżujący na miejscu sąsiadującym ze złożonym fotelem też powinien uważać na ostre krawędzie uniesionej części siedziska.
Dacia Lodgy 1.3 TCe (130 KM) - silnik za mocny do auta
Podczas jazdy Lodgy wzbudza mieszane uczucia – nie grzeszy precyzją prowadzenia, ale przynajmniej zawieszenie nieźle wybiera nierówności. Sporo dobrego można za to powiedzieć o silniku, który mimo marnego wygłuszenia wnętrza przesadnie nie hałasuje i zapewnia niemałej przecież Dacii zadziwiająco dobre osiągi – sprint do „setki” zajmuje ok. 9 sekund, a według danych deklarowanych przez producenta auto da się rozpędzić nawet do ponad 190 km/h. Lepiej tego jednak nie sprawdzać, bo już przy mniejszych prędkościach przyjemność z dynamicznej jazdy skutecznie tłumią niezbyt pewne prowadzenie i hamulce o umiarkowanej skuteczności. Doładowany benzyniak, który w czasie delikatnej jazdy jest stosunkowo oszczędny (7-8 l/100 km), w okolicach autostradowego limitu prędkości staje się paliwożerny (ponad 10 l/100 km).
Testowana wersja modelu zniknęła już z cenników i konfiguratora, ale można jeszcze znaleźć nieliczne egzemplarze u dilerów – zapewne też w lepszej cenie.
Dacia Lodgy - naszym zdaniem
Wspominanie słów Charlesa Rollsa, współtwórcy marki Rolls-Royce, w kontekście Dacii wydaje się nie na miejscu, ale zaryzykuję. Ponoć zwykł on mawiać, że o niskiej jakości pamięta się jeszcze długo po tym, kiedy zapomniało się już o niskiej cenie. Dacia jest skromna, bo taka być musi, żeby nie „kanibalizować” droższych aut koncernu. Pozostaje pytanie, czy nabywca będzie potrafił się z tym na dłuższą metę pogodzić.
Dacia Lodgy - to nam się podoba
- Niska cena
- Przestronne wnętrze
- Akceptowalne wyposażenie w wersji Stepway
- Bardzo dobre osiągi.
Dacia Lodgy - to nam się nie podoba
- Niska jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza
- Słabe wygłuszenie kabiny
- Mała precyzja prowadzenia
Dacia Lodgy Stepway 1.3 TCe - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1333 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 131/5000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 240/1600 |
Skrzynia biegów | man. 6 |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tarcze went./bębny |
Opony testowanego auta | Continental EcoContact |
Rozmiar opon | 195/55 R 16 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1304/565 |
Masa przyczepy hamow. (kg) | 1400 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 50 |
Pojemność bagażnika (l) | 207-827-2617 |
Prędkość maksymalna | 194 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Spalanie w mieście | 7,0 l/100 km |
poza miastem | 4,9 l/100 km |
średnie | 5,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 130 g/km |
Teoretyczny zasięg | 877 km |
Min. średnica zawracania | 11,1 m |
Cena | 67 110 zł |