Są samochody, które już na pierwszy rzut oka sprawiają wrażenie tanich. Na szczęście nie dotyczy to testowanego modelu. Dacia Logan MCV ma proporcjonalnie zaprojektowane nadwozie, które ozdobiono chromowanymi listewkami na grillu. Poza tym auto otrzymało srebrne dachowe relingi oraz aluminiowe felgi (dopłata 1010 zł).
We wnętrzu nie jest już tak efektownie. Ciemne plastiki wyglądają ponuro, a poza tym są twarde. Z kolei skórzane obszycie kierownicy sprawia nieco tandetne wrażenie. Sytuację ratują trochę pierścienie w srebrnym kolorze umieszczone wokół nawiewów.
Jednak nie to jest największą wadą wnętrza Logana kombi. Gorsze jest to, że w tym samochodzie niewygodnie się siedzi. Fotele zostały słabo wyprofilowane i nie dają odpowiedniego podparcia pod udami oraz z boku. Poza tym do przyjęcia prawidłowej pozycji przez prowadzącego musi wystarczyć pionowa regulacja kolumny kierowniczej, a to za mało. Gdy siedzi się blisko kierownicy, w prawą nogę wbija się dolna część środkowej konsoli. Z kolei jeżeli odsuniemy się z fotelem do tyłu okazuje się, że niewygodnie sięga się do kierownicy.
Na szczęście powody do zadowolenia daje przestronność wnętrza. W obu rzędach siedzeń wystarczy miejsca żeby wygodnie ułożyć nogi, a i nad głowami wygospodarowano go dużo. Na pochwałę zasługuje również część ładunkowa Logana MCV. Duża pojemność 573-1518 l oraz regularne kształty sprawiają, że nie powinno być problemu z załadowaniem urlopowego ekwipunku. Jeżeli komuś to jeszcze nie wystarczy to może skorzystać z seryjnych relingów dachowych by dzięki nim łatwo zamontować boks.
W testowanym modelu pod maską pracował 90-konny diesel. To świetna konstrukcja, która sprawia, że podróżowanie Loganem okazuje się bardzo przyjemne. Skąd taka pozytywna ocena? Po pierwsze to zasługa zadowalającej dynamiki. Wprawdzie przyspieszenie podawane przez producenta nie jest oszałamiające (12,1 s do setki), ale subiektywnie ma się odczucie jazdy znacznie dynamiczniejszym pojazdem.
Dodatkowo powody do zadowolenia daje kultura pracy jednostki napędowej, która umożliwia sprawne przyspieszanie w całym zakresie prędkości obrotowych. Nie bez znaczenia jest również cicha praca – nawet wtedy gdy podróżuje się z prędkościami autostradowymi – i oczywiście niskie zapotrzebowanie na paliwo. W trakcie testu w mieście Dacia Logan MCV spaliła około 5 l/100 km. To wprawdzie więcej niż przeczytamy w danych technicznych, ale nadwyżkę o 0,7 l/100 km można zaakceptować.
Mniej zachwytów mieliśmy w stosunku do skrzyni biegów. W czasie spokojnego przełączania dźwignia bez problemu trafia w wyznaczone miejsca, ale gdy próbujemy jechać dynamicznie i szybko zaczynamy zmieniać biegi zdarzało się haczenie.
Zawieszenie Logana nie jest mocną stroną Logana Jest na tyle sztywne, że nie tłumi należyciue wszystkich nierówności nawierzchni. Cieszy za to bardzo cicha praca układu jezdnego. Nawet wtedy gdy pokonujemy duże wyboje do uszu jadących nie docierają z podwozia żadne zgrzyty. Kierowcy, którzy lubią dynamiczną jazdę na krętych odcinkach drogi muszą sobie w tym przypadku odpuścić. Nadwozie ma tendencje do mocnych przechyłów (nie jest to niebezpieczne, ale niezbyt przyjemne na pewno), a poza tym w opanowaniu auta przeszkadza nieprecyzyjny układ kierowniczy.
Dacia Logan MCV - nasza opinia
Dacia Logan MCV nie jest idealnym samochodem, ale przy cenie 54 000 zł za dobrze wyposażoną topową wersję wyposażeniową Prestige i to z dynamicznym oraz oszczędnym silnikiem Diesla wady w postaci słabych materiałów wykończeniowych czy przeciętnego prowadzenia można zaakceptować. Ta ostatnia niedogodność jest tym bardziej nieistotna, że mamy do czynienia z typowym kombi. Jednak w żaden sposób nie da się pogodzić z niewygodnymi siedzeniami oraz nieergonomiczną pozycją za kierownicą.
Dacia Logan MCV - dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/8 |
Pojemność | 1461 |
Moc maksymalna | 90/3750 KM/obr./min |
Moment obrotowy | 220/1750 Nm/obr./min |
Pojemność bagażnika | 573-1518 l |
Zbiornik paliwa | 50 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4492/1733/1550 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,1 s |
Skrzynia/napęd | man. 5/przedni |
Prędkość maksymalna | 173 km/h |
Średnie spalanie | 3,8 l/100 km |
Cena wersji Prestige | 54 000 zł |