W motoryzacji jak w modelingu – uroda ma znaczenie. Bez niej o wiele trudniej odnosi się sukces. Tyle tylko, że w przypadku samochodów udany styl nie powinien ograniczać praktyczności ani funkcjonalności. Czy projektantom modelu DS 4 Crossback do końca udało się pogodzić wszystkie te cechy?
Zgrabne nadwozie rzeczywiście może się podobać, do tego – co istotne – zwiększony prześwit nie pogorszył proporcji auta. Jednocześnie wydatne nadkola z czarnym plastikowym wykończeniem dopełniają terenowego wizerunku. Z kolei efektowny podwójny układ wydechowy i czarne alufelgi sprawiają, że DS 4 ma w sobie również nutę sportowej zadziorności.
Wnętrze nie jest aż tak oryginalne, jak nadwozie, ale wskaźniki mają ciekawy wzór, siedzenia zostały efektownie wyprofilowane, a materiały wykończeniowe są dobrej jakości. Wydaje się jednak, że wygląd karoserii odbił się na przestronności wnętrza. O ile z przodu siedzi się wygodnie (to nie tylko zasługa odpowiedniej ilości miejsca, lecz także komfortowej pozycji za kierownicą), o tyle z tyłu – podobnie jak w zwykłym DS 4 – nawet niezbyt wysocy pasażerowie będą mieli za mało przestrzeni na nogi i nad głowami. Podróżujący mogą też narzekać na wielkość bagażnika. DS 4 Crossback nie aspiruje do miana rodzinnego auta, ale 359 litrów to za mało jak na auto o wielkości kompaktu – Citroën C4 ma kufer o pojemności 408 l, a 5-drzwiowa Honda Civic: 477 l. Walkę z ładnym wyglądem przegrały również tylne drzwi – ich kształt spowodował, że zrezygnowano z opuszczania szyb.
DS 4 Crossback 1.2 PureTech - Warczy, ale i tak jest udany
Pod maską testowanego egzemplarza pracował 3-cylindrowy doładowany benzyniak. Już na wolnych obrotach słychać dźwięk charakterystyczny dla konstrukcji tego typu. Gdy jednak wciśnie się mocno pedał gazu, odgłos jednostki napędowej staje się mniej przyjemny.
Za to dużo radości daje próba dynamicznej jazdy. Motor ochoczo zabiera się do pracy już od obrotów biegu jałowego i po pełnym wciśnięciu pedału gazu DS 4 zaczyna sprawnie zwiększać prędkość. Wchodzenie na obroty jest na tyle żwawe, że subiektywnie odczuwa się znacznie lepsze przyspieszenie do „setki” niż podawane przez producenta 9,9 s. Szkoda tylko, że przyjemność prowadzenia psuje skrzynia biegów. Nawet podczas spokojnego przełączania dźwignia pracuje ze znacznym oporem.
Kierowcy, których taki charakter skrzyni zniechęci do dynamicznej jazdy, wcale nie będą pokrzywdzeni. Spokojne podróżowanie przekłada się na spalanie w mieście na akceptowalnym poziomie 8 l/100 km (o 1,9 l więcej niż obiecuje producent). W trasie na pokonanie 100 km potrzeba realnie 7 l benzyny – to też dobry wynik.
A co możemy powiedzieć o komforcie jazdy? Zawieszenie jest dość sztywne i sprawia, że tylko podłużne nierówności są dobrze tłumione. Na poprzecznych wybojach auto ma tendencję do podskakiwania. Takie zawieszenie dobrze sprawdza się za to na szybko pokonywanych zakrętach – nadwozie nie przechyla się nadmiernie. Natomiast większej precyzji można oczekiwać od pracy układu kierowniczego.
DS 4 Crossback 1.2 PureTech - to nam się podoba
Wygodna pozycja za kierownicą, bezproblemowa obsługa urządzeń pokładowych, dynamiczny 3 cylindrowy silnik, efektowna stylistyka nadwozia.
DS 4 Crossback 1.2 PureTech - to nam się nie podoba
Biegi włącza się z wyjątkowym oporem, ograniczony komfort resorowania, mało miejsca z tyłu, przeciętna pojemność kufra, słaba widoczność do tyłu.
DS 4 Crossback 1.2 PureTech - nasza ocena
Polubiłem ten samochód przede wszystkim za dynamiczny silnik oraz wyjątkowo wygodną pozycję za kierownicą. Podoba mi się również stylistyka karoserii. Nie do zaakceptowania są według mnie ciasne wnętrze z tyłu oraz słaba widoczność, z racji szerokich słupków C. Jednak największym minusem jest wygórowana cena.
DS 4 Crossback 1.2 PureTech - dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Pojemność | 1199 ccm |
Moc maksymalna | 131 KM/5500 obr./min. |
Moment obrotowy | 230 Nm/1750 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Prędkość maksymalna | 198 km/h |
Skrzynia | man. 6 |
Napęd | przedni |
Średnie spalanie | 8 l/100 km |
Długość, szerokość, wysokość | 4284/1810/1535 mm |
Rozstaw osi | 2612 mm |
Pojemność bagażnika | 359-1021 l |
Cena | od 93 900 zł |