W przypadku większości aut charakterystyka 105-konnego, 2-cylindrowego turbodoładowanego silnika – takiego, jaki trafił pod maskę testowego Fiata 500 – mogłaby być uznana za wadę: jest dość głośny, na niskich obrotach z opóźnieniem reaguje na dodanie gazu, a dźwięk, który dociera do pasażerów, do złudzenia przypomina hałas lekko stuningowanego silnika Fiata 126p czy też... starej „pięćsetki” z lat 60. XX w.
Rzecz w tym, że w połączeniu z Fiatem 500 silnik ten daje mnóstwo frajdy. Owszem, na niskich obrotach jest niemrawy, ale po przekroczeniu 3 tys. obr./min zaczyna ciągnąć do przodu dokładnie tak, jak byśmy tego oczekiwali. Warczący dźwięk przenosi nas w lata 60., mocy jednak jest o wiele więcej niż w pierwowzorze.
Jazda z prędkością 140 km/h nie jest dla tego autka żadnym wyzwaniem. Przyjemnie jeździ się także w mieście, „pięćsetka” na 16-calowych niskoprofilowych kołach wydaje się sztywna i zwinna niczym gokart.
Silnikowi trzeba wytknąć to, że nie jest ekonomiczny, a podawane przez producenta dane nijak mają się do rzeczywistości: podczas jazdy poza miastem powinien spalać 3,5 l na 100 km, a w praktyce trudno zejść poniżej 5,5 l.
W mieście spalanie na poziomie 7,5 l/100 km świadczy o tym, że kierowca... łagodnie posługuje się gazem. Tyle że Fiata 500 – zwłaszcza za 70 000 zł – kupuje się nie po to, żeby był praktyczny i oszczędny. W tej sytuacji 2 litry w tę czy w tę – co za różnica?
Fiat 500 Cult - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R2/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 875 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 105/5500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 145/2000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 195/45 R 16 |
Dł./szer./wys. (mm) | 3646/1627/1488 |
Masa własna/ładowność (kg) | 940/440 |
Pojemność bagażnika (l) | 182-520 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 35 |
Przyspieszenie0-100 km/h | 10,0 s |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Spalanie w mieście | 5,5 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 3,5 l/100 km |
Spalanie średnie | 4,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 99 g/km |
Teoretyczny zasięg | 830 km |
Fiat 500 Cult - nasza opinia
Silnik TwinAir nadaje „pięćsetce” dodatkowy sznyt: auto nie tylko rzuca się w oczy, lecz także ciekawie brzmi. Można nawet powiedzieć, że jeśli ten silnik pasuje do jakiegoś samochodu, to właśnie do tego najbardziej