W przypadku większości aut charakterystyka 105-konnego, 2-cylindrowego turbodoładowanego silnika – takiego, jaki trafił pod maskę testowego Fiata 500 – mogłaby być uznana za wadę: jest dość głośny, na niskich obrotach z opóźnieniem reaguje na dodanie gazu, a dźwięk, który dociera do pasażerów, do złudzenia przypomina hałas lekko stuningowanego silnika Fiata 126p czy też... starej „pięćsetki” z lat 60. XX w.

Rzecz w tym, że w połączeniu z Fiatem 500 silnik ten daje mnóstwo frajdy. Owszem, na niskich obrotach jest niemrawy, ale po przekroczeniu 3 tys. obr./min zaczyna ciągnąć do przodu dokładnie tak, jak byśmy tego oczekiwali. Warczący dźwięk przenosi nas w lata 60., mocy jednak jest o wiele więcej niż w pierwowzorze.

Jazda z prędkością 140 km/h nie jest dla tego autka żadnym wyzwaniem. Przyjemnie jeździ się także w mieście, „pięćsetka” na 16-calowych niskoprofilowych kołach wydaje się sztywna i zwinna niczym gokart.

Silnikowi trzeba wytknąć to, że nie jest ekonomiczny, a podawane przez producenta dane nijak mają się do rzeczywistości: podczas jazdy poza miastem powinien spalać 3,5 l na 100 km, a w praktyce trudno zejść poniżej 5,5 l.

W mieście spalanie na poziomie 7,5 l/100 km świadczy o tym, że kierowca... łagodnie posługuje się gazem. Tyle że Fiata 500 – zwłaszcza za 70 000 zł – kupuje się nie po to, żeby był praktyczny i oszczędny. W tej sytuacji 2 litry w tę czy w tę – co za różnica?

Fiat 500 Cult - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R2/8
Pojemność skokowa (cm3) 875
Moc maksymalna (KM/obr./min) 105/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 145/2000
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 195/45 R 16
Dł./szer./wys. (mm) 3646/1627/1488
Masa własna/ładowność (kg) 940/440
Pojemność bagażnika (l) 182-520
Pojemność zbiornika paliwa (l) 35
Przyspieszenie0-100 km/h 10,0 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
Spalanie w mieście 5,5 l/100 km
Spalanie poza miastem 3,5 l/100 km
Spalanie średnie 4,2 l/100 km
Emisja CO2 99 g/km
Teoretyczny zasięg 830 km

Fiat 500 Cult - nasza opinia

Silnik TwinAir nadaje „pięćsetce” dodatkowy sznyt: auto nie tylko rzuca się w oczy, lecz także ciekawie brzmi. Można nawet powiedzieć, że jeśli ten silnik pasuje do jakiegoś samochodu, to właśnie do tego najbardziej