Fiat 500 – sprzedaż ciągle rośnie

Dziś rzadko się zdarza, żeby jakiś model produkowano dłużej niż 5-6 lat. Z reguły po tym okresie spada sprzedaż i pojawia się następca. Tak jednak nie stało się z Fiatem 500, który powstaje w tyskiej fabryce od 2007 r. Zainteresowanie autem z roku na rok rośnie – potwierdza to choćby fakt, że w ciągu 8 lat sprzedano aż 1,5 mln egzemplarzy, a w 2014 r. udział tego modelu w rynku małych aut w Europie wynosił aż 23 proc., co zapewniło mu pozycję lidera. Popularność „pięćsetki” doskonale wykorzystuje Fiat, który paletę nowych aut, począwszy od crossovera po wydłużonego vana, oznaczył liczbą 500. Producent, żeby utrzymać ten trend, przeprowadził w tym roku face lifting modelu.

Fiat 500 – tu już kolejny lifting: 1800 zmian

Zmiany na pierwszy rzut oka nie wydają się duże, choć Fiat zapewnia, że w aucie pojawiło się aż 1800 nowych części. Są to oczywiście nowe kolory nadwozia (obecnie aż 13 odcieni, w tym prezentowany tu Bordeaux Opera), dwukolorowe warianty lakieru oraz trzy pakiety stylistyczne, składające się z taśmy poprowadzonej wzdłuż nadwozia i zakończonej szachownicą. Poliftingową „pięćsetkę” rozpoznacie po nowym trójwymiarowym grillu z licznymi chromowanymi elementami.

Przednie światła do jazdy dziennej wyposażono w LED-y. Tylne z kolei mają zupełnie nowy wygląd. Klosz przybrał formę pierścienia, a w jego wnętrzu umieszczono panel w kształcie trapezu w kolorze nadwozia. Na nowo zaprojektowano także wnętrze, które w porównaniu z poprzednikiem można bardziej zindywidualizować (m.in. 9 kombinacji tapicerek). Pojawiły się także nowe przyciski na konsoli środkowej, a otwory wentylacyjne otrzymały równoległe żeberka. Na desce rozdzielczej zastosowano teraz więcej chromowanych elementów, poza tym inaczej wygląda tapicerowanie boczków w drzwiach.

Foto: ACZ / Auto Świat
Nawigacja także z komórki
CONNECTED CAR
W wersji Lounge możemy mieć system Uconnect Nav z 5-calowym ekranem dotykowym. Wyposażony jest on w nawigację TomToma, w której co 2 minuty aktualizowane są mapy. Na ekranie radia wyświetla się zawartość smartfona (nawigacja, Facebook) po podłączeniu go i ściągnięciu aplikacji.

Fiat 500 – silnik TwinAir nie jest naszym ulubionym

W zmodernizowanym Fiacie 500 oferowana jest ta sama paleta jednostek napędowych. Pod maską testowanego auta pracował dwucylindrowy benzyniak o mocy 105 KM. Od razu zaznaczamy, że nie spodobał się nam. Owszem, jeśli chcecie, żeby był oszczędny, to można na niego liczyć – w trybie Eco i w wyniku delikatnego naciskania na gaz spala ok. 5 l/100 km. Gdy jednak zechcecie jeździć dynamicznie, powinniście włączyć tryb Sport i mocniej naciskać na gaz, co sprawi, że auto stanie się bardzo żwawe, ale niestety, też więcej spali. Może się zdarzyć, że spalanie wzrośnie nawet dwukrotnie! Nie do końca podoba nam się też dźwięk motoru oraz cena. Dopłata za bazowego czterocylindrowca wynosi aż 8000 zł! Znacznie rozsądniejszym rozwiązaniem jest zakup czterocylindrowej jednostki benzynowej o mocy 69 KM.

Dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R2/8
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk paliwa
Pojemność skokowa (cm3) 875
Moc maksymalna (KM/obr./min) 105/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 145/2000
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Hamulce (p/t) tw/t
Opony auta testowanego 195/45 R 16
Masa własna/ładowność (kg) 1015/355
Pojemność bagażnika (l) 182-520
Wym: dł./szer./wys. (mm) 3646/1627/1488
Cena (Lounge) 59 500 zł
Osiągi (dane techniczne)
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
Spalanie w mieście 5,5 l/100 km
poza miastem 3,5 l/100 km
średnie 4,2 l/100 km
Emisja CO2 99 g/km
Teoretyczny zasięg 833 km
Średnica zawracania 9,3 m

Fiat 500 – nasza opinia

Inżynierowie zrobili swoje i znacznie unowocześnili ten kultowy już model. Teraz ruch należy do speców od marketingu, którzy ostatnio co prawda obniżyli nieco ceny „pięćsetki”, ale przykład testowanego auta pokazuje, że w tej dziedzinie mogliby się jeszcze bardziej postarać.