Segment kompaktowych SUV-ów zyskuje na popularności. Nie jest to tylko efekt praktycznych zalet takich samochodów. Znaczenie mają również wygląd, moda oraz poczucie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Zacznijmy zatem od wrażeń. Choć mieliśmy okazję jeździć nowym Fiatem 500X po włoskich drogach jedynie parę godzin, mamy bardzo dobre wspomnienie.
Środek wygląda ciekawie i elegancko. Materiały są dobrej jakości, a plastik na desce rozdzielczej przyjemnie miękki. Taki standard wykończenia do tej pory mogliśmy obserwować w Alfach. Odczucia rzeczywiście przybliżają Fiata 500X do Mini Countrymana, czyli do klasy premium.
Wygodnie siedzi się za kierownicą, fotele są zamocowane nisko jak na SUV-a, a dolna linia okien została poprowadzona wysoko. To celowy zabieg inżynierów i stylistów Fiata, którzy chcieli uzyskać wrażenia samochodu o cechach sportowych. I najwyraźniej im się to udało.
Fiat 500X ma świetnie pracujące, choć dość twarde zawieszenie, dzięki czemu przyjemność sprawia również szybsza jazda po asfalcie. Jedynie pasażerom siedzącym na tylnych fotelach mogą dać się we znaki nierówne nawierzchnie. Jeśli dołożymy do tego dobrze zestrojony układ kierowniczy, mięsiście działającą ręczną 6-biegową przekładnię i gładko pracujący turbodoładowany silnik 1,4 l, to jazda tym SUV-em rzeczywiście może się spodobać.
Poza jednostką benzynową 1,4 l (140 KM) optymalnym silnikiem wydaje się również wysokoprężny 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM. Nowy Fiat 500X pozostawia wrażenie solidności. Karoseria jest sztywna i nie słychać skrzypienia elementów wykończenia wnętrza, co nie zawsze było domeną tej marki. Mamy też wrażenie, że Fiat 500X będzie należeć do tych aut, których właściciele po zaparkowaniu z dumą będą oglądać się za siebie, by nacieszyć się widokiem ulubieńca.
Sporo w tym SUV-ie nawiązań stylizacyjnych do klasycznej 500. Okrągłe reflektory, chromowane obramowania świateł tylnych czy mocno pochylona tylna klapa nie pozostawiają wątpliwości, co do proweniencji tego modelu.
Wygląd, wykończenie, ale również mnogość wersji nobilituje Fiata 500X. W czasie debiutu, oprócz 1.4 Turbo 140 KM, do salonów trafią też diesel 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM z napędem na przednie koła i ręczną skrzynią oraz mocniejszy silnik wysokoprężny 2.0 MultiJet II (140 KM), który współpracuje z nowym, aż dziewięciostopniowym automatem ZF i napędem 4x4.
Z czasem do oferty trafią również silniki benzynowe 1.6 E-torQ (110 KM), 1.4 Turbo MultiAir2 (170 KM) i mocny Tigershark MultiAir 2.4 4x4 o mocy 187 KM. W wersjach z napędem na wszystkie koła elektronika współpracująca ze sprzęgłem wielopłytkowym decyduje, gdzie kierować moment obrotowy. Podczas płynnej jazdy napędza jedynie przednią oś.
Dopiero gdy zajdzie potrzeba (szybsza jazda lub śliska nawierzchnia), do gry wkracza tył. Takie zestrojenie pozwala oszczędzać paliwo i nie ogranicza dzielności terenowej. Za pomocą gałki umieszczonej pomiędzy fotelami możemy dopingować napęd do aktywniejszego wykorzystania tylnej osi.
Po uruchomieniu silnika samochód pozostaje w trybie auto, który dostosowuje się do warunków i techniki jazdy. Jest też tryb Sport, w którym elektronika szybciej przerzuca napęd pomiędzy osiami, lub terenowy, mocniej angażujący do jazdy obie osie. W Europie ceny 500X zaczynają się od 17 tys. euro, w Polsce wersję podstawową wyceniono na 59 900 zł
Fiat 500X - dane techniczne
Silnik spalinowy | benz. turbo R4 |
Ustawienie | poprzecznie z przodu |
Rozrząd/napęd | 16V/pasek zębaty |
Wtrysk | wielopunktowy |
Pojemność | 1368 cm3 |
Stopień sprężania | 10,0:1 |
Moc maks. KM/obr./min | 140/5000 |
Moment obr. Nm/obr./min | 230/1750 |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, ręczna |
Reduktor | brak |
System napędu 4x4 | sprz. wielopłytk. |
Podział mocy przód:tył | 100:0 do 50:50 |
Pomoce trakcyjne w terenie | hamulce |
Karoseria/wsp. oporu pow. | samonośna |
Zawieszenie przednie i tylne | Kolumny MacPherson |
Przekładnia kierownicza | zębatkowa |
Hamulce przód i tył | tarcz. wentylowane |
Pojemność zbiornika/paliwo | 48 l/Pb 95 |
Opony seryjne | 215/60R 17 |
Przyczepa ham./bez ham. | 1200/600 kg |
Fiat 500 X- ceny
Wersja wyposażenia | Silnik | Skrzynia biegów | Nadwozie | Cena |
POP | 1.6 110 KM | Manualna 5-b | SUV-5d | 59 900 zł |
POP STAR | 1.6 110 KM | Manualna 5-b | SUV-5d | 64 900 zł |
POP STAR | 1.4 140 KM | Manualna 6-b | SUV-5d | 72 900 zł |
POP STAR | 1.6 120 KM diesel | Manualna 6-b | SUV-5d | 78 400 zł |
LOUNGE | 1.6 110 KM | Manualna 6-b | SUV-5d | 72 500 zł |
LOUNGE | 1.4 140 KM | Manualna 6-b | SUV-5d | 80 500 zł |
LOUNGE | 1.6 120 KM diesel | Manualna 6-b | SUV-5d | 86 100 zł |
CROSS | 1.4 140 KM | Manualna 6-b | SUV-5d Off-Road Look | 83 400 zł |
CROSS | 1.6 120 KM diesel | Manualna 6-b | SUV-5d Off-Road Look | 86 400 zł |
CROSS | 2.0 140 KM diesel | Manualna 6-b | SUV-5d Off-Road Look | 93 400 zł |
CROSS | 2.0 140 KM diesel | Automatyczna 9-b | SUV-5d Off-Road Look | 103 400 zł |
CROSS PLUS | 2.0 140 KM diesel | Manualna 6-b | SUV-5d Off-Road Look | 96 600 zł |
CROSS PLUS | 2.0 140 KM diesel | Automatyczna 9-b | SUV-5d Off-Road Look | 105 600 zł |