W skrócie

Podczas gdy w Polsce zima powoli zbiera swoje siły, aby zaskoczyć drogowców, w Neapolu odbyła się jedna z najgorętszych premier tego roku. Fiat Panda 2012 oficjalnie wyjechał z włoskiej fabryki by od razu trafić w nasze ręce.

Historia

Fiat Panda powstał 31 lat temu. Wtedy to pojawiła się pierwsza generacja tego miejskiego modelu. Jednak największe triumfy święciła w Polsce druga generacja tego samochodu, która stała się dla wielu polskich kierowców tym, czym w latach głębokiego PRL-u był poczciwy "maluszek".

W Polsce II generacja Pandy pojawiła się w 2003 roku. Minęło więc już 8 lat, w trakcie których "maluszek z Polski" zyskał tytuł Car Of The Year 2004 oraz uznanie użytkowników.

Jak zatem zachowuje się, produkowana już niestety we włoszech, Panda III generacji? Korzystając z ostatnich promieni słonecznych i pięknych okoliczności przyrody Neapolu sprawdziliśmy najmłodsze dziecko Fiata w jego rodzimym środowisku.

Wnętrze

Wsiadając do nowej Pandy ma się wrażenie, że spotykamy się ze starym znajomym, który stał się lepszą wersją siebie samego. Na szczęście Fiat uniknął rewolucji stawiając na naturalną ewolucję, czerpiącą pełnymi garściami z doświadczeń poprzedniej generacji.

Przedział pasażerski zbudowano jako jednolitą przestrzeń. Ciekawostką są rozwiązania dedykowane dla najmłodszych użytkowników auta. Półka pod tylną szybą łatwo zmienia się w sztywną platformę na zabawki. Nowością w tym segmencie pojazdów są także graficzne aplikacje zdobiące tapicerkę drzwi i sufit, które mają stworzyć przyciągające ciekawość "niebo" nad głowami najmłodszych pasażerów.

Intuicyjny panel radioodtwarzacza przypomina wyglądem najnowszej generacji konsole do gier, a przyciski i pokrętła zgrupowano w dwóch "wyspach" ułatwiających obsługę podczas jazdy.

Nowa tablica przyrządów została wyposażona w pokaźną półkę, która tak jak poprzednio służy jako "pojemnik na wszystko". Poniżej półki znajduje się klasyczny, zamykany schowek. Generalnie Panda III uzbrojona została aż w 14 schowków i skrytek.

Nowa Panda urosła o kilka centymetrów dzięki czemu wnętrze jest odrobinę bardziej przestronne. Przy długości 365, szerokości 164 i wysokości 154 centymetrów, pięciodrzwiowa Panda może wygodnie pomieścić pięć osób, dysponując ponadto, należącym do największych w swej klasie, bagażnikiem o pojemności 225 litrów, rosnącym do 260 litrów po przesunięciu tylnej kanapy do przodu oraz 870 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń.

Nadwozie

Linia nowego "malucha" Fiata została wygładzona i zaprojektowana, jak mówią Włosi, "w języku śródziemnomorskim". Nie do końca rozumiemy co to może oznaczać, ale nazwa pasuje do nowego designu samochodu. Równocześnie cieszy nas, że auto nie straciło nic ze swojej indywidualności i ciekawego wizerunku.

Wyposażenie

W momencie premiery rynkowej nowa Panda dostępna jest z napędem na koła przednie (wkrótce pojawi się także nowa Panda 4x4) w trzech poziomach wyposażenia (Pop, Easy oraz Lounge), 10 kolorach nadwozia i 9 wystrojach wnętrza. Dostępne są dwa wzory kołpaków na felgi stalowe oraz dwa wzory kół z lekkiego stopu o średnicy 14 i 15 cali. Nowością jest Blue&Me TomTom LIVE, który łączy zalety zintegrowanego systemu infotainment i przenośnej nawigacji oraz niemal nieograniczonej łączności ze światem. W najbliższym czasie dostępny będzie także system łagodzenia skutków kolizji przy niskich prędkościach (współpracujący z układem hamulcowym) LSCM, który potrafi wykrywać przeszkody w pobliżu pojazdu i automatycznie uruchamia hamulce przy prędkościach nieprzekraczających 30 km/h.

Wspomniany Blue&Me TomTom2 LIVE to nie tylko możliwość bezpiecznego używania telefonu komórkowego i odtwarzaczy cyfrowych bez odrywania rąk od kierownicy. Wszędzie tam, gdzie dostępny jest serwis LIVE obsługiwany przez urządzenia przenośne TomTom nowej generacji, usługa ta może być świadczona za pośrednictwem systemu Blue&Me TomTom2 w czasie rzeczywistym. Dowiemy się zatem jakie jest rozmieszczenie radarów mobilnych i stacjonarnych, system za pomocą Google Local Search pomoże nam wybrać interesujące nas obiekty, dowiemy się jaka jest aktualna pogoda, co ułatwi planowanie podróży, a TomTom HD Trafic poda nam szczegółowe informacje o ruchu drogowym. Koszty: system Blue&Me TomTom2 LIVE objęty jest jednorocznym bezpłatnym abonamentem na serwis LIVE, łącznie z roamingiem i danymi o ruchu drogowym.

Użytkownik Pandy ma do dyspozycji rozwiązania typu Start&Stop, wskaźnik zmiany biegów GSI, program eco:Drive i oszczędnościowy tryb pracy ECO silnika TwinAir Turbo. Te nazwy i skróty są obecnie częścią standardowej terminologii używanej w ramach "Air Technologies" - programu stworzonego przez firmę Fiat, by promować technologie o niskim oddziaływaniu na środowisko.

Silniki i spalanie

Oferta silnikowa obejmuje nowe jednostki dwucylindrowe wyposażone w standardowy system Start&Stop, współpracujące z pięciostopniową skrzynią biegów: TwinAir Turbo o pojemności 0,9 litra i mocy 85 KM (Światowy Silnik Roku 2011) oraz nowy silnik TwinAir wolnossący o tej samej pojemności, lecz mocy 65 KM, oferowany w Pandzie po raz pierwszy (nieoferowany na rynku włoskim). Gamę jednostek napędowych zamyka znany i wypróbowany silnik benzynowy Fire o pojemności 1,2 litra i mocy 69 KM oraz 1,3-litrowy turbodiesel MultiJet II o mocy 75 KM ze standardowym systemem Start&Stop.

W terminie późniejszym do gamy modelowej Pandy wprowadzona zostanie zautomatyzowana skrzynia biegów Dualogic w parze z jednostką TwinAir oraz silniki typu "bifuel": 0,9 l TwinAir Natural Power o mocy 80 KM (benzyna/metan) i 1,2 l EasyPower o mocy 69 KM (benzyna/LPG). Jest to dowód na stałe zaangażowanie firmy Fiat w tematykę ekologii, czego efektem jest konsekwentny rozwój ogólnodostępnych rozwiązań i technologii.

Opinie

Poprzeczka, którą ustawiła Panda wytwarzana w Polsce, ustawiona jest bardzo wysoko. Tak samo jest z oczekiwaniami klientów. Czy zatem produkowana we Włoszech Panda III generacji przekona do siebie nabywców? Przystępna cena, dobre silniki, niezłe wyposażenie, całkiem przyjemny dla oka wygląd i 31 lat rozwoju modelu to atuty, z którymi powinni liczyć się wszyscy konkurenci.