Nasz testowy pojazd jest wyposażony w najmocniejszy benzynowy silnik 1.6 i „automat” – obecnie to najtańsza możliwość posiadania kompaktowego samochodu z prawdziwą automatyczną, a nie jedynie zautomatyzowaną skrzynią biegów (od 50 200 zł). Ze względu na topowe wyposażenie nasze Tipo było droższe (patrz tabela).
Produkowany w Turcji Fiat jest pierwszym autem zrywającym ze stylistyką „pięćsetki”, która zdążyła „rozlać się” na całą paletę osobowych Fiatów. Nie ukrywamy, że nam ten krok się podoba, tym bardziej że Tipo sedan zaprojektowano od podstaw, a nie poprzez doklejenie kufra do hatchbacka (taka wersja zadebiutuje dopiero pod koniec roku). W efekcie powstał zgrabny samochód z dużym bagażnikiem.
Do kogo jest kierowana ta wersja Fiata Tipo? Przede wszystkim do tych, którzy szukają przestronnego samochodu i używają go najczęściej w mieście, czyli tam, gdzie sprawdzi się 6-stopniowa skrzynia automatyczna. Włosi nie próbują nas przekonywać, że ten samochód daje choćby namiastkę sportowych doznań – pod kierownicą nie znajdziecie łopatek do zmiany przełożeń. Biegi można wybierać ręcznie dźwignią, ale czy ktoś kupuje „automat”, żeby samodzielnie zmieniać przełożenia?
Pod względem dynamiki wersja z „automatem” niewiele różni się od benzyniaka 1.4/95 KM z manualną skrzynią. Nasze Tipo rozpędza się do „setki” zaledwie o 0,3 s szybciej niż auto z podstawowym motorem. Producent zapewnia, że w mieście Fiat spala 8,5 l/100 km – podczas bardzo spokojnej jazdy udało nam się zejść nawet do 8 l, ale po mocnym wciśnięciu gazu spalanie wzrosło do 10 l/100 km.
Fiat Tipo - stworzony do spokojnej jazdy
Praca skrzyni zachęca do raczej spokojnego podróżowania – biegi zmieniają się płynnie, ale niezbyt pospiesznie. Materiały wykończeniowe o przeciętnej jakości we wnętrzu sugerowały, że wygłuszenie pojazdu też nie będzie najlepsze. I tu niespodzianka – podczas jazdy po autostradzie (140 km/h) w Tipo jest przyjemnie cicho! Nawet w czasie redukcji przełożeń, które powodują wzrost obrotów, nie słychać w kabinie nadmiernego hałasu i zdają się one odbywać gdzieś dalej niż tylko pół metra od uszu kierowcy.
Pod względem wyposażenia Fiat Tipo w wersji Lounge ma właściwie wszystko, co potrzeba, z wyjątkiem rozbudowanych systemów asystujących kierowcę, jak np. aktywny tempomat (takie elementy pojawią się w Tipo hatchback i kombi). Znajdziecie więc m.in. 6 airbagów, jednostrefową klimatyzację automatyczną, pełną elektrykę, radioodtwarzacz z dotykowym ekranem i systemem Bluetooth, 16-calowe alufelgi. Nasz egzemplarz miał jeszcze kilka elementów wyposażenia dodatkowego, jak nawigacja i kamera cofania.
Jeśli jednak zdecydujecie się na podstawową wersję wyposażeniową Tipo, nie będziecie mieć powodów do narzekania: w standardzie są m.in. 2 airbagi, elektryka z przodu, klima, centralny zamek i radioodtwarzacz z USB.
Fiat Tipo 1.6 - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 110/5500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 152/4500 |
Skrzynia biegów | aut. 6 |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | t/b |
Opony testowanego auta | 205/55 R 16 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4532/1497/1792 |
Rozstaw osi (mm) | 2636 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1205/500 |
Pojemność bagażnika (l) | 520 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 |
Fiat Tipo 1.6 - osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Prędkość maksymalna | 192 km/h |
Spalanie w mieście | 8,5 l/100 km |
Spalanie poza miastem | 5,0 l/100 km |
Spalanie średnie | 6,3 l/100 km |
Emisja CO2 | 146 g/km |
Teoretyczny zasięg | 714 km |
Średnica zawracania | 10,93 m |
Fiat Tipo - to nam się podoba
Przestronność i technika, która ma szansę służyć przez długie lata. Dobra cena nawet bogatszych wersji.
Fiat Tipo - to nam się nie podoba
Darujcie sobie nawigację – nie jest najlepsza. Materiały wykończeniowe są adekwatne do ceny samochodu.
Fiat Tipo - nasza opinia
Drogie Bravo nie przyjęło się, pora na taniego Fiata Tipo, które nie jest może wykończone jak Golf, ale kosztuje znacznie mniej. Już za 50 000 zł dostaniecie auto z prostym wolnossącym silnikiem benzynowym i „automatem” – ten zestaw sugeruje długą i bezproblemową eksploatację.
Przestronny sedan z benzynowym silnikiem i automatyczną skrzynią biegów, do tego w dobrej cenie – Fiat chce powalczyć w klasie kompaktów, ale tym razem zupełnie inaczej skroił swoją ofertę.
Nasz testowy pojazd jest wyposażony w najmocniejszy benzynowy silnik 1.6 i „automat” – obecnie to najtańsza możliwość posiadania kompaktowego samochodu z prawdziwą automatyczną, a nie jedynie zautomatyzowaną skrzynią biegów (od 50 200 zł).
Produkowany w Turcji Fiat jest pierwszym autem zrywającym ze stylistyką „pięćsetki”, która zdążyła „rozlać się” na całą paletę osobowych Fiatów.
Nie ukrywamy, że nam ten krok się podoba, tym bardziej że Tipo sedan zaprojektowano od podstaw, a nie poprzez doklejenie kufra do hatchbacka (taka wersja zadebiutuje dopiero pod koniec roku).
W efekcie powstał zgrabny samochód z dużym bagażnikiem.
Do kogo jest kierowana ta wersja Fiata? Przede wszystkim do tych, którzy szukają przestronnego samochodu i używają go najczęściej w mieście, czyli tam, gdzie sprawdzi się 6-stopniowa skrzynia automatyczna.
Prosto i funkcjonalnie. Tworzywa górnej części deski rozdzielczej są jeszcze OK, ale na dole wyglądają tanio.
Dużym atutem Tipo jest przestronne wnętrze. Dość płaskie fotele, ale wygodne.
Z tyłu siedziska są niewiele krótsze niż z przodu. Podłokietnik w opcji.
Elektryczne wspomaganie ma mocniejszy tryb miejski City.
Między zegarami – wyświetlacz komputera pokład. (po polsku).
Nawigacja ma mały ekran, jej obsługa nie jest intuicyjna.
Bez doładowania! Silnik 1.6 jest czuły na styl jazdy pod względem spalania.
Bagażnik Tipo ma pojemność 520 l. Jeśli chcecie przewieźć coś dłuższego, oparcia tylnej kanapy można położyć.
Drogie Bravo nie przyjęło się, pora na tanie Tipo, które nie jest może wykończone jak Golf, ale kosztuje znacznie mniej. Już za 50 000 zł dostaniecie auto z prostym wolnossącym silnikiem benzynowym i „automatem” – ten zestaw sugeruje długą i bezproblemową eksploatację.