Na zakup nowego samochodu planujesz wydać maksymalnie 50 000 zł. To dużo, choć gdy zaczniesz przeglądać oferty w salonie, okaże się, że ledwo wystarczy na dobrze wyposażone auto miejskie z 90-konnym benzyniakiem – na np. Hyundaia i20 1.2/84 KM Comfort (55 900 zł), Skodę Fabię 1.2 TSI/90 KM Ambition (48 180 zł), Renault Clio TCe 90 Alize (48 850 zł). O kompakcie raczej musisz zapomnieć.

Ceny nowej Astry (1.4/100 KM Essentia) rozpoczynają się od 59 900 zł, a Golfa 5d (1.2 TSI/85 KM Start) – od 64 830 zł. Czyli co, jeśli chcę kupić auto, którym czteroosobowa rodzina będzie mogła pojechać na wakacje, to zostaje mi poszukiwanie takiego pojazdu na rynku wtórnym? Niekoniecznie! W cenie do 50 000 zł możesz mieć nowy kompakt, ale nie będzie to hatchback, lecz mniej popularny sedan lub liftback.

Porównanie tanich kompaktów - w cenie już od 39 990 zł

Najtańszą ofertę w segmencie C ma Citroën, który oferuje C-Elysée (1.2/82 KM Attraction) za niespełna 40 000 zł. Będzie to jednak typowy „golas” bez możliwości dokupienia jakiejkolwiek opcji. O klimatyzacji możesz zapomnieć. Żeby ją mieć, trzeba zdecydować się na kolejną wersję – Seduction – występującą tylko z benzyniakiem 1.6/115 KM. Choć to wydatek o 5000 zł większy, to nadal stanowi okazję cenową.

Możesz także zdecydować się na kompaktowego sedana w wydaniu Fiata. Tipo 1.4/95 KM, które zadebiutowało na początku 2016 r., jest oferowane już za 42 600 zł i ma seryjną klimę. Ceny Toledo (silnik 1.2 TSI/90 KM) zaczynają się od 50 300 zł (wersja Entry), ale – tak samo jak w C-Elysée – nie znajdziecie tu klimy. Występuje ona tylko w pakiecie za 3398 zł. A to oznacza znaczne przekroczenie budżetu!

Seat Toledo - świetnie jeździ, ale jest drogi

Toledo na tle rywali jest bardzo kosztowne, ale jednocześnie najlepiej je dopracowano – zarówno pod względem jakości, sposobu prowadzenia, jak i praktycznych rozwiązań.

Hiszpański liftback jest w tym towarzystwie rodzynkiem. Nie tylko ze względu na inne niż u pozostałych rywali nadwozie (ma pięcioro drzwi, w tym pokrywę bagażnika unoszoną wraz z tylną szybą), lecz przede wszystkim na cenę (niemal dwukrotnie droższy od C-Elysée).

Seat Toledo - ilość miejsca

Toledo jest bliźniakiem Skody Rapid, tym samym – podobnie jak czeski odpowiednik – ma niezwykle przestronną kabinę i pojemny bagażnik (największy, bo aż 550 l). Choć rozstaw osi jest tu najmniejszy, to jednak w żadnym z porównywanych aut nie siedzi się tak wygodnie, jak w Seacie. I nie chodzi tu jedynie o wymiary wnętrza (zbliżone we wszystkich autach, choć więcej miejsca z tyłu na szerokość oferuje Tipo, a C-Elysée – na nogi), lecz także o ergonomię (czytelność zegarów, obsługa multimediów, wygoda siedzeń).

Seat Toledo - jakość

Choć w tej dziedzinie daleko mu do Golfa, to jednak na tle konkurentów wnętrze jest najlepiej wykonane (i to nie tylko ze względu na wersję FR!).

Seat Toledo - prowadzenie

Pod tym względem Toledo nie może być wzorem (wyższy poziom w Astrze i Golfie), ale na tle rywali zawieszenie i układ kierowniczy są bardziej dopracowane. Próbę gwałtownego ominięcia przeszkody pokonało z najwyższą prędkością, a nadwozie zachowywało się najbardziej stabilnie.

Seat Toledo - koszty

Testowe Toledo było drogie (silnik 125 KM, topowa wersja FR). Gdyby spróbować skonfigurować je podobnie z Tipo 1.4/95 KM Lounge, to z silnikiem 1.2 TSI/90 KM kosztowałoby o ponad 10 000 zł więcej od włoskiego rywala. Na plus w Seacie zaliczamy 4-letnią gwarancję. Tylko tu można zamówić układ kontroli odstępu z funkcją awaryjnego hamowania.

Seat Toledo – ocena:

Ocena Seat Toledo
Ilość miejsca 5
Jakość 4,5
Prowadzenie 4,5
Koszty 2,5
Suma 16,5

Fiat Tipo – cenowy hit sezonu 2016

Foto: Auto Świat
Fiat Tipo: testowana wersja: 1.4/95 KM Lounge (54 000 zł)

Ma zgrabne, praktyczne nadwozie, świetną cenę i bogate wyposażenie. Byłby jeżdżącym ideałem, gdyby

nie zaskakiwał w prowadzeniu ani nie miał problemów z jakością.

Udany debiut Tipo zaskoczył samego importera. Z dużą ostrożnością zamówił na 2016 rok 1,5 tys. aut, a już w ciągu pierwszych 3 miesięcy zebrał aż 1,2 tys. zamówień! Na przełomie roku nowy model Fiata ze starą nazwą będzie także dostępny w wersjach hatchback i kombi.

Fiat Tipo - ilość miejsca

Tipo zaprojektowano jako sedana, a nie jako ewolucję hatchbacka. To sprawiło, że jego nadwozie jest zgrabne, przestronne w obu rzędach siedzeń, z dużym bagażnikiem. Jego pojemność wynosi 520 l, tyle że w wykorzystaniu go przeszkadzają wąski otwór załadunkowy i nieregularne kształty (niski, ale głęboki). Plus za możliwość powiększenia. Ładne linie widać także we wnętrzu.

Fiat Tipo - jakość

Deska charakteryzuje się intuicyjną obsługą, a do jej budowy wykorzystano miękkie tworzywa. Szkoda tylko, że dobrej jakości nie utrzymano w całym wnętrzu. Obudowę tunelu wykonano z taniego plastiku, spod kolumny kierowniczej (regulowana dwupłaszczyznowo) wystaje materiał wygłuszający, a z okolic tylnej szyby wyciekł do wnętrza klej.

Fiat Tipo - prowadzenie

Sprężyście zestrojone zawieszenie zapewnia poprawny komfort jazdy i dobre zachowanie auta na zakręcie. Niestety, podczas próby gwałtownego ominięcia przeszkody okazało się, że układ kierowniczy nie nadążał za polecaniami wydawanymi przez prowadzącego. W efekcie auto przy szybkich ruchach kierownicą nie potrafiło wrócić na właściwy tor jazdy.

Fiat Tipo - koszty

Pod względem ceny i wyposażenia Tipo może posłużyć za wzór. Najtańsza wersja ma klimę i kosztuje 42 600 zł. Najbogatsza (54 000 zł) nadal ma atrakcyjną cenę. Skoro jednak to hit sprzedaży, to ciekawe, czy zainteresowani zdążą go kupić?

Fiat Tipo - ocena:

Ocena Fiat Tipo
Ilość miejsca 5
Jakość 3,5
Prowadzenie 3,5
Koszty 4,5
Suma 16,5

Citroen C-Elysse – jakość idzie w parze z ceną

Foto: Auto Świat
Citroen C-Elysse: testowana wersja: 1.6/115 KM More Life (46 490 zł)

C-Elysée kusi dużą przestrzenią za małe pieniądze. Atutem dla niektórych będzie także niezbyt skomplikowana konstrukcja, pozbawiona turbiny i nadmiaru elektroniki. Ale...

Niektórzy kupują auta z rozsądku, inni dlatego, że się im podobają, jeszcze inni – z powodu dobrego prowadzenia i świetnych osiągów. Z przykrością stwierdzamy, że C-Elysée trudno dopasować do którejkolwiek z wymienionych grup.

Citroen C-Elysse – ilość miejsca

Przestrzeni jest tu pod dostatkiem, zarówno dla pasażerów obu rzędów siedzeń, jak i na bagaż (najmniejszy kufer – 506 l). Siedząc za kierownicą, ze względu na brak jej osiowej regulacji trudno znaleźć właściwą pozycję.

Citroen C-Elysse – jakość

C-Elysée to typ budżetowego auta i czuć to na każdym kroku. Deska wygląda archaicznie, nie ma skórzanego obszycia kierownicy, a na dłuższych trasach będzie przeszkadzać za miękka i zbyt cienka gąbka foteli – siedzi się tu za karę. W kufrze świeci goła blacha, a zamknięciu pokrywy towarzyszy głuchy dźwięk, znany z wnętrza Wartburga. Na plus trzeba zaliczyć to, że podczas jazdy nic nie skrzypi ani nie trzeszczy.

Citroen C-Elysse – prowadzenie

Trudno w tej kategorii doszukać się przyjemności. Układ kierowniczy reaguje leniwie, a zawieszenie – choć zaskakuje komfortem i stabilnością – jest tylko poprawne.

Citroen C-Elysse – koszty

Do tego auta nie zamówicie klimy automatycznej, nowoczesnych multimediów, a nawet kurtyn. Jednak standard wyposażenia i cena wersji More Life są dobre.

Citroen C-Elysse – ocena:

Ocena Citroen C-Elysse
Ilość miejsca 4,5
Jakość 2
Prowadzenie 3,5
Koszty 4
Suma 14

Citroën C-Elysse, Fiat Tipo, Seat Toledo - nasza opinia

Wydaje się, że na co dzień najlepszy byłby Seat Toledo, ale w testowanej wersji jest bardzo drogi. Jeśli chodzi o Citroëna C-Elysée, to widać w nim budżetową jakość materiałów i wykończenia. Pewnie wiele osób wolałoby kupić używany, ale znacznie lepiej wykonany samochód. Pozostaje jeszcze Fiat Tipo – to byłby wybór z rozsądku.