Auta, które nie kosztują majątku, nie są okraszone zbędnymi ozdobnikami i oferują prostą technikę służącą po prostu do jeżdżenia, stały się dziś rzadkością. Uważamy, że dwusprzęgłowa skrzynia, silnik biturbo i inteligentny napęd na 4 koła nie są potrzebne do szczęścia. Nie trzeba też siedzieć w wysokim SUV-ie, żeby cieszyć się dobrą widocznością. Skoda Rapid i Fiat Tipo wpisują się dokładnie w te ramy – to auta dla rozsądnych.

Fiat Tipo to klasyczny sedan, napędzany małym dieslem, z ręczną skrzynią biegów i konwencjonalnym zawieszeniem. Na pokładzie nie ma nawet denerwującego układu start-stop. Przy tylnej osi zastosowano prostą belkę skrętną i tak w ogóle – wiele podzespołów to rozwiązania bliższe autom miejskim niż kompaktowym. Tyle że Tipo mierzy aż 4,53 m długości i zabierze na pokład 5 dorosłych i 520 litrów bagażu.

Skoda Rapid to tak naprawdę wydłużona Fabia. Szczególnie łatwo widać to w szerokości kabiny: 1420 mm od „boczku do boczku” drzwi to parametr typowy dla segmentu B. Tipo oferuje w tym miejscu 1480 mm, czyli ma o 6 cm szerszą kabinę. Duże różnice występują także w konstrukcji klapy bagażnika: pokrywa Skody otwiera się razem z dużym pochylonym oknem, co oznacza, że mamy do czynienia z liftbackiem. Z kolei Tipo to sedan. Pod maską Rapida tkwi volkswagenowska konstrukcja, czyli 1,6-litrowe TDI o mocy 115 KM. Także tu zmieści się piątka dorosłych i jeszcze więcej bagażu niż w Fiacie: 550 l.

Skodę Rapid dobrze znamy, bo to częsty widok na naszych drogach. Ceny najprostszej wersji zaczynają się od 55 550 zł, ale jest ona bardzo ubogo wyposażona. Odmiana Style, którą otrzymaliśmy do testu, kosztuje z silnikiem 1.6 TDI 77 670 zł – robi się drogo. W środku Rapid jest urządzony w prosty sposób, żaden kierowca nie będzie miał kłopotów z obsługą poszczególnych funkcji. Fotele, chociaż z cienkiej pianki, odpowiednio podpierają ciało.

Silnik Skody został porządnie wyciszony, nawet przy niskich obrotach nie klekocze i dobrze „się zbiera”. Mechanizm zmiany biegów precyzyjnie działa, przełożenia wchodzą z właściwym oporem. Za to pedał sprzęgła dość ciężko pracuje, a to potrafi zmęczyć w ruchu miejskim.

Zawieszenie Rapida ma długi skok i jest dość miękkie. Takie zestrojenie sprawdza się na dziurawych nawierzchniach, ale podczas gwałtownych zmian kierunku jazdy nadwozie mocno się przechyla. Można z tym jednak żyć, bo przecież takiego auta nie kupuje się po to, żeby agresywnie jeździć po zakrętach. Rodzina doceni wyważoną amortyzację nierówności, jazda będzie też bezpieczna: ESP bardzo przytomnie reaguje, skuteczne są także hamulce.

Żeby zatrzymać się z prędkości 100 km/h, Rapid potrzebuje niecałe 37 metrów – Tipo w tej samej próbie stawało o niemal 2 metry dalej, a to już trochę wstyd dla nowoczesnego auta. Fiat nie oferuje też żadnych asystentów jazdy, Skoda może mieć opcjonalnie na pokładzie układ zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (np. w mieście) i ostrzegający o grożącym zderzeniu przy wyższych (np. na autostradzie). Dopłata to 1200 zł.

W Tipo kierowcę wspierają tylko ABS i ESP – tego wymaga bowiem europejska homologacja. My z kolei wymagamy bardziej czytelnego ekranu multimediów. Opcjonalna nawigacja jest co prawda stosunkowo tania (1650 zł), ale niestety, wolno pracuje i ma nielogiczną obsługę. Lepiej zainwestować w porządny uchwyt do smartfona lub kupić akcesoryjny sprzęt renomowanej marki.

Za kierownicą Fiata Tipo do gustu przypadły nam fotele. Szkoda tylko, że nie mają odrobinę dłuższego siedziska, bo poza tym dobrze podpierają ciało. Gorsze wrażenie robią materiały wykończeniowe – tak samo twarde, jak w Rapidzie, ale gorzej spasowane i miejscami już skrzypią. Z racji konstrukcji nadwozia Tipo przegrywa z Rapidem pod względem bagażnika: mały otwór oznacza gorszy dostęp do wnęki.

Skoda Rapid Fita Tipo
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa 1598 cm3 1598 cm3
Moc maksymakna 115 KM/3500 obr./min. 120 KM/3750 obr./min.
Maks. moment obrotowy 250 Nm/1500 obr./min. 320 Nm/1750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h (testowe) 10,1 s 10,5 s
Prędkość maksymalna 201 km/h 199 km/h
Śr. spalanie testowe 5,8 l/100 km 5,4 l/100 km
Skrzynia biegów ręczna 5b. ręczna 6b.
Napęd przedni przedni
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) 36,1/36,8 m 37,9/38,6 m
Pojemność bagaznika 550 l 520 l
Masa rzeczywista/ładowność 1289/451 kg 1348/422 kg
Pojemność zbiiornika paliwa/zasięg 55 l/945 km 45 l/830 km
Długośc/szerokośc/wysokość 4498/1706/1465 mm 4532/1792/1497 mm
Rozstaw osi 2602 mm 2636 mm
Rozmiar opon testowanych aut 215/45 R 16 225/45 R 17
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat 2 lata/8 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co rok co 35 tys. km lub co rok
Cena podst. test. wersji/cena po doposaż. 77 320/78 320 zł 70 600/73 450 zł

Fiata i Skodę napędzają dieslowe jednostki o identycznej pojemności: 1598 cm3. Włoski silnik jest jednak bardziej żywiołowy i elastyczny. Potwierdzają to nasze pomiary – od 60 do 100 km/h Tipo rozpędza się na 4. biegu w 6 sekund, Rapid potrzebuje na to o 3,1 s dłużej. Fiat okazuje się też mniej spragniony. Na naszej trasie pomiarowej zużył średnio 5,4 l/100 km, natomiast wyposażona w układ start-stop Skoda spaliła 5,8 l/100 km. Fiatowi – zarówno w pomiarach dynamiki, jak i zużycia paliwa – pomaga 6-biegowa skrzynia.

Skoda poskąpiła Rapidowi przełożeń i musi sobie radzić z 5-stopniową przekładnią. Czesi jednak bardziej przyłożyli się do mechanizmu wybierania biegów – lewarek pracuje z właściwym oporem i precyzją, natomiast dźwignia w Fiacie potrafi od czasu do czasu haczyć.

Jeżeli ktoś nadal potrzebuje podpowiedzi przy wyborze jednego z tych aut, to Skoda oferuje z tyłu więcej miejsca na nogi wysokich pasażerów, a Fiat jest tam znacznie szerszy i kanapa lepiej podpiera uda.

Fiat Tipo kontra Skoda Rapid - nasza opinia

Skoda Rapid i Fiat Tipo mają z założenia oferować dużo za niewiele – w testowanych odmianach okazują się tak drogie w zakupie, jak klasyczne kompakty. Skoda, choć jest na rynku już od 4 lat, nie dała się znokautować Fiatowi, który zaimponował nam przede wszystkim silnikiem. Remis, z delikatnym wskazaniem na Skodę.

Alfa Romeo Giulia kontra BMW serii 3 - punktacja

Nadwozie Maks. punktów Skoda Rapid Fiat Tipo
Przestronność z przodu 40 22 27
Przestronność z tyłu 30 22 20
Pojemność bagażnika 25 22 21
Ładowność 15 9 8
Widoczność 20 15 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 23 24
Ergonomia obsługi 20 14 12
Jakość wykończenia 20 16 15
Suma punktów 200 143 142
Napęd i zawieszenie Maks. punktów Skoda Rapid Fiat Tipo
Przyspieszenie 25 15 15
Elastyczność 25 14 20
Poziom hałasu 15 9 8
Skrzynia biegów 15 12 11
Zachowanie na drodze 30 25 24
Komfort jazdy 30 21 20
Układ kierowniczy 15 12 11
Średnica zawracania 5 4 3
Skuteczność hamulców 40 27 20
Suma punktów 200 139 132
Koszty Maks. punktów Skoda Rapid Fiat Tipo
Cena po doposażeniu 50 37 41
Utrata wartości 15 7 8
Zużycie paliwa 30 22 24
Wyposażenie - komfort 30 22 22
Wyp. - bezpieczeństwo 30 17 16
Ubezpieczenia 10 8 8
Gwarancja 15 8 7
Przeglądy 20 17 20
Suma punktów 200 138 146
Wynik końcowy 600 420 420
Miejsce w teście 1. 1.