Ford EcoSport powstał z myślą o rozwijających się rynkach. Zadebiutował w Indiach i Brazylii w 2012 r., jeszcze przed boomem na SUV-y segmentu B. Dwa lata później trafił w nieco zmienionej formie na wybrane rynki Europy. Teraz doczekał się drugiego liftingu. Będzie produkowany w Rumunii i od początku przyszłego roku ma być sprzedawany także w Polsce.
Kluczowe parametry nadwozia pozostały bez zmian – EcoSport wciąż bazuje na starej Fieście, ale „zapożyczył się” w bajery w nowym modelu. Najważniejszy z nich to przejrzysty, łatwiejszy w obsłudze kokpit z nowoczesnym systemem multimedialnym SYNC3. Odczuwalnie poprawiła się jakość wykończenia, jednak Fiesta robi w środku szlachetniejsze wrażenie. Nieco blado wypada update systemów asystujących – można zamówić tylko czujniki martwego pola i kamerę cofania.
Wysoko zawieszony EcoSport (190 mm prześwitu) jest ciężki jak na ten segment (min. 1348 kg). Odpowiednio sztywno zestrojone zawieszenie sprawia, że auto w zakrętach nie przechyla się nadmiernie, wcale więc nie trzeba wybierać dodatkowo utwardzonej odmiany ST Line. Ostrożność jest zalecana jedynie podczas pokonywania progów spowalniających. W wersjach przednionapędowych z tyłu znajduje się belka skrętna, w 4x4 (tylko diesel) – „wielowahacz”. To drugie rozwiązanie lepiej radzi sobie z filtrowaniem nierówności, na które najeżdża się kołami z jednej strony. Ale cięższy diesel (1493 kg) ma silniejsze wspomaganie kierownicy i większą tendencję do podsterowności. Przekładnia szybko przekazuje polecenia do kół, brakuje jej jednak typowo fordowskiej precyzji.
125-konny EcoBoost 1.0 w parze z 6-stopniowym klasycznym „automatem” tworzy zgrany, ożywiony i umiarkowanie hałaśliwy duet. Dynamikę jazdy zaburza jedynie zwłoka w reakcji na naciśnięcie łopatki, ale ten Ford i tak nie chce, by szybko nim jeździć.
Ford EcoSport - w punkt
To jest super. Napęd 4x4 w opcji.
To nie wyszło. Ograniczające widoczność przednie słupki i szerokie progi.
Efekt WOW! Na tylnej kanapie dorośli siedzą o wiele wygodniej niż w Fieście.
Kto to kupi? W teorii Ford EcoSport ma zastąpić B-Maxa...
Ford EcoSport - naszym zdaniem
Poza nietypowo otwieraną klapą EcoSport ukrywa egzotyczny rodowód. Dwa liftingi pozwalają wierzyć, że to sprawdzona konstrukcja. Niewiadomą pozostaje cena.
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - dane techniczne
Silnik | t.benz. R3 |
Pojemność | 998 cm3 |
Moc | 125 KM/6000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 170 Nm/1400-4500 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/skrzynia aut. 6b |
Długość/szerokość/wysokość | 4096/1765/1713 mm |
Masa własna | 1363 kg |
Bagażnik | 334-1238 l |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,6 s |
Spalanie średnie | 5,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 134 g/km |
Cena | nieustalona |