- Pod względem ilości miejsca na tylnej kanapie i funkcjonalności numerem 1 jest Honda Jazz
- Renault jest o 120 kg cięższe od Hondy (na redakcyjnej wadze)
- Jedno z tych aut po doposażeniu kosztuje niemal 90 tys. zł
Samochody małe – jak to w ogóle brzmi! Kojarzy się z ciasnotą i wyrzeczeniami, namiastką auta z czasów, gdy cztery zadaszone koła były już powodem do szczęścia. Dziś sprawa wygląda zupełnie inaczej, co zresztą świetnie widać na zdjęciu obok: zebraliśmy 4 samochody rywalizujące ze sobą w bardzo konkurencyjnym segmencie B.
Volkswagen Polo, Honda Jazz, Renault Clio i Ford Fiesta to pełnowartościowe auta, które można nazwać kompaktami naszych czasów. Na pokładzie mogą mieć udogodnienia z wyższej klasy, ale nie wpadają w znienawidzoną spiralę gigantomanii, kosztów i masy... Jednak czasem wpadają, ale o tym za chwilę.
Samochody segmentu B mają dziś wytworne nadwozia, modne dodatki, indywidualny styl. Nie są to już szaraki, służące wyłącznie zaspokajaniu przyziemnych, codziennych potrzeb transportowych. Mają pomagać właścicielom w kreowaniu wizerunku, dostarczać rozrywki, informować, a w razie potrzeby także chronić. Żeby spełnić wszystkie te funkcje, potrzeba prawdziwych multitalentów. Czy te cztery auta sprostają takiemu wyzwaniu?
Odświeżona Honda Jazz to prawdziwy cud przestrzeni, Renault Clio reprezentuje paryski szyk, a Ford – zwinność. Będziecie zaskoczeni, kiedy przekonacie się, jak różne są te samochody pod względem przestronności, dynamiki jazdy, a także „tarczy bezpieczeństwa”. Jedne oferują przestronność klasy średniej, a inne ledwo dorównują miejskim samochodzikom.
Aha, mieliśmy jeszcze wrócić do spirali kosztów. Jeden z bohaterów tego porównania po doposażeniu do testowanej wersji będzie kosztował prawie 90 000 zł. Zgadnijcie który!
Renault Clio 1.2 TCe - podoba się kobietom!
Clio ma zmysłowe kształty we właściwych miejscach i przyjemnie patrzy się na jego sylwetkę. Ale jak w prawdziwym życiu – w codzienności pojawiają się kłopoty. Do kabiny wsiada się przez małe drzwi, z tyłu jest ciasno, ograniczona widoczność z miejsca kierowcy i obsługa też taka sobie.
System inforozrywki irytuje nadmiarem zbędnych poziomów menu, a pod względem asystentów kierowcy Clio nie oferuje niczego nowatorskiego. Nie każdy jednak ich potrzebuje, natomiast każdy doceni kulturę pracy rzadkiego już w tej klasie 4-cylindrowego silnika 1.2 TCe. Jednostka jest elastyczna i przyjemnie mruczy. Kierowca zapada się w miękkim fotelu, podczas gdy zawieszenie dobrze wygładza długie pofalowania jezdni. Komfort amortyzacji psują, niestety, 17-calowe felgi, zdecydowanie odradzamy niskoprofilowe opony. Clio czeka na rewitalizację.
Renault Clio 1.2 TCe - plusy: Dobre wyniki hamowania, dwustrefowa klimatyzacja i ledowe reflektory w serii, długie interwały międzyprzeglądowe, przyciągający wygląd.
Renault Clio 1.2 TCe - minusy:Ciasne wnętrze dla tylnych pasażerów (kanapa w zasadzie tylko dla dzieci), spragniony silnik i ograniczony zasięg, niewielu asystentów.
Honda Jazz 1.5 i-VTEC - skąd w niej aż tyle miejsca?
Z wysokości (choć nie tylko) – linią dachu przerasta on innych zawodników. Zbiornik paliwa umieszczono pod przednimi fotelami, a to sprawia, że z tyłu kanapa ma podnoszone siedzisko. W ten sposób można przewieźć nawet (mały) rower w poprzek. Wiele dużych kombi marzy o takim triku.
W gruncie rzeczy Honda jest obniżonym minivanem. Siedzi się trochę wyżej niż u rywali, nad głową ma się dużo miejsca i świetną widoczność przez spore okna. I nareszcie Honda zdecydowała się zaoferować w Jazzie mocniejszy silnik – 1,5-litrowy, wolnossący czterocylindrowiec o mocy 130 KM okazuje się głośny, ale bardzo lubi obroty i można go stosunkowo wysoko kręcić – ma sportową nutę! Skrzynia biegów ma krótkie przełożenia, układ kierowniczy stara się być precyzyjny, a wersję Dynamic wyróżniają kolorowe spoilery. Honda znowu jest sobą!
Honda Jazz 1.5 i-VTEC - plusy: Świetne poczucie przestrzeni w kabinie, wszechstronność, duży bagażnik, niespodziewanie elastyczny duet silnik-skrzynia, 3 lata gwarancji.
Honda Jazz 1.5 i-VTEC - minusy: Słabe wyniki testu hamowania, ograniczony zasięg, silnik głośny na wysokich obrotach (na których czuje się najlepiej).
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - silnik nadaje ton...
Wielokrotnie nagradzany trzycylindrowiec zapewnia Fordowi niemal takie same osiągi, jak ma Polo, jednak ta konstrukcja robi bardziej żywiołowe wrażenie. 1.0 EcoBoost kręci się do 6,7 tys. obrotów, angażuje w jazdę i pozwala łatwo wybaczyć brak jednego „gara”.
Jak to dobrze, że Fiesta pozostała dynamicznym typem, zaprojektowanym tak, żeby z jazdy czynić wydarzenie, które chce się przeżywać. Układ kierowniczy jest na tyle precyzyjny, że w zakręcie można trafić w idealny tor jazdy. Zawieszenie na żywo relacjonuje sytuację drogową. A asystentów też jest na pęczki. Z najnowszą elektroniką na pokładzie Fiesta nadrabia straty do Polo. Ale niestety, nie oferuje tak dużo, jak VW: ma mniej wygodne fotele i znacznie mniej jest miejsca na tylnej kanapie. To ten ostatni parametr nie pozwala patrzeć na Fiestę jak na wszechstronne auto.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - plusy: Oszczędny napęd, bogata oferta systemów wspomagających kierowcę, porządne wykonanie, nowoczesne multimedia, dobre prowadzenie.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - minusy: Niewygodne wsiadanie przez małe otwory drzwiowe, mało ustawny bagażnik, tylko 2 lata gwarancji, kiepska widoczność do tyłu.
Volkswagen Polo 1.0 TSI - kosztuje tyle, co Golf!
Czy to ma sens? Rynek to zweryfikuje, ale w tym porównaniu – poza ceną – VW wyraźnie wyprzedza rywali w klasie. Żaden z konkurentów nie zbliża się tak bardzo do segmentu kompaktów, jak Polo.
Przez duże drzwi łatwo się wsiada, z przodu VW ma najwięcej miejsca i najlepsze fotele – niejednego kierowcę może to ochronić przed wizytą u ortopedy. Palcami przyjemnie dotyka się wszystkich powierzchni, jakość nie zawodzi. Obsługa w gruncie rzeczy też. Ale gdy na pokładzie są opcjonalne wirtualne zegary czy nawigacja Discover Media, zaczynamy zadawać sobie pytanie: czy to na pewno lepsze rozwiązanie, czy tylko show? Polo chce rozpieszczać. Ma mocny, 3-cylindrowy silnik, który mało pali (5,7 l/100 km) i nie hałasuje. Hamulce są najskuteczniejsze. W zasadzie trudno tu zatęsknić za Golfem. Czy taka ma być rola Polo?
Volkswagen Polo 1.0 TSI - plusy: Bardzo dobre hamulce, długa lista opcji, świetna łączność z siecią, niespotykana w klasie wygoda pasażerów, oszczędny silnik.
Volkswagen Polo 1.0 TSI - minusy: Tylko 2 lata gwarancji, drogie dodatki, w standardzie jedynie manualna klimatyzacja, kosmiczna cena po doposażeniu.
Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
VW | FORD | HONDA | RENAULT | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s | 2,9 s | 3,2 s | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,2 s | 9,4 s | 8,5 s | 10,0 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 15,0 s | 15,2 s | 13,7 s | 16,7 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 7,6 s | 8,3 s | 7,1 s | 7,3 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 15,5 s | 16,0 s | 13,4 s | 13,6 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1142/478 kg | 1135/535 kg | 1084/521 kg | 1204/455 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. | 61/39 proc. | 63/37 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,4/10,8 m | 10,7/10,6 m | 11,1/11,1 m | 10,8/10,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,4 m | 37,0 m | 38,2 m | 36,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,6 m | 35,0 m | 37,5 m | 34,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 60 dB (A) | 59 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 66 dB (A) | 67 dB (A) | 70 dB (A) | 68 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB (A) | 71 dB (A) | 72 dB (A) | 73 dB (A) |
Spalanie testowe | 5,7 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,7 l/100 km |
Zasięg | 700 km | 710 km | 620 km | 670 km |
Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - zmierzone wymiary kabin (oceniane):
VW Polo | Ford Fiesta | Honda Jazz | Renault Clio | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1130 | 1090 | 1140 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1455 | 1390 | 1430 | 1360 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1000 | 1010 | 1000 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 220 | 230 | 220 | 215 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 745 | 690 | 770 | 640 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1425 | 1360 | 1390 | 1380 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 950 | 920 | 950 | 925 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 355 | 350 | 390 | 360 |
*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr do tyłu licząc od pedału hamulca do oparcia siedzenia kierującego
Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników):
Polo | Fiesta | Jazz | Clio | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | benz./R4/16 | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 998 | 1498 | 1197 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/5000 | 125/6000 | 130/6600 | 118/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 200/2000 | 170/1400 | 155/4600 | 205/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 195 | 190 | 192 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/b |
Pojemność bagażnika (l) | 351-1125 | 292-1093 | 354-1314 | 300-1146 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 42 | 40 | 45 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Michelin Pilot Sport 4 | Dunlop SP Sport Fast Response | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/45 R 17 | 205/45 R 17 | 185/55 R 16 | 205/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 105 | 98 | 133 | 120 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1100/570 | 1000/580 | 1000/450 | 1200/560 |
Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
Polo | Fiesta | Jazz | Clio | |
Wersja | 1.0 TSI 115 KM Highline | 1.0 EcoBoost 125 KM Titanium | 1.5 i-VTEC 130 KM Dynamic | TCe 120 KM Intens |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | N | N | N |
Reflektory przeciwmgielne/LED | S/3490 zł | S/N | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/3400 zł | S/1600 zł | S/N | S/5500 zł (pakiet) |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/680 zł | S/2950 zł (pakiet) | S/S | S/5500 zł (pakiet) |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | 690 zł (pakiet) | 500 zł (pakiet) | N | 2000 zł (pakiet) |
System multimedialny/nawigacja | S/2670 zł | S/1580 zł | S/2000 zł | S/S |
Bluetooth/złącze USB/dostęp bez kluczyka | S/S/1500 zł | S/S/2200 zł | S/S/N | S/S/S |
Elektrycznie ster. szyby przód/tył/lusterka | S/S/S | S/800 zł/S | S/S/S | S/S/S |
Czujnik deszczu/zmierzchu | 690 zł (pakiet)/S | 500 zł (pakiet)/S | S/S | S/S |
Podgrzewane fotele przednie/kierownica | 1680 zł/N | 1000 zł za obie opcje | S/N | 2000 zł (pakiet)/N |
Wirtualne zegary/kierownica wielofunkcyjna | 1600 zł/S | N/S | N/S | N/S |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | N/2070 zł | 400/2000 zł (pakiet) | S/N | S/N |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | 1600 zł za obie opcje/1090 zł | 450/2950 zł (pak., obie opcje) | S/S/N | S/5500 zł (pakiet, obie opcje) |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/1240 zł | 2000 (pakiet)/1500 zł | S/N | N/N |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | N/N | S/2000 zł (pakiet) | S/S | N/N |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | S/2180 zł | 2000 (pakiet)/2950 zł (pakiet) | N/N | N/5500 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 1860/2440 zł (17-cal.) | 2000/1700 zł (17-cal.) | 2500 zł/S (16-cal.) | 2000/1500 zł (17-cal.) |
Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - ceny, utrata wartości, przeglądy, gwarancje (oceniane wg opisu):
Polo | Fiesta | Jazz | Clio | |
Cena podstawowa (nieoceniana) | 63 390 zł | 60 050 zł | 72 900 zł | 63 000 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 40,5 proc. | 43,3 proc. | 42,0 proc. | 44,3 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu (oceniana) | 89 720 zł | 76 730 zł | 74 900 zł | 72 000 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | VW | Ford | Honda | Renault |
Przestronność z przodu | 40 | 29 | 28 | 27 | 27 |
Przestronność z tyłu | 30 | 26 | 22 | 28 | 19 |
Pojemność bagażnika | 25 | 16 | 13 | 16 | 13 |
Ładowność | 15 | 11 | 13 | 13 | 11 |
Widoczność | 20 | 17 | 16 | 17 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 24 | 23 | 24 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 18 | 17 | 17 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 | 15 | 15 |
Suma punktów | 200 | 159 | 150 | 156 | 141 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | VW | Ford | Honda | Renault |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 20 | 22 | 19 |
Elastyczność | 25 | 19 | 18 | 21 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 11 | 10 | 8 | 9 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 13 | 14 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 26 | 26 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 25 | 23 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 | 13 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 34 | 30 | 36 |
Suma punktów | 200 | 170 | 163 | 159 | 158 |
Koszty | Maks. pkt. | VW | Ford | Honda | Renault |
Cena po doposażeniu | 50 | 26 | 32 | 33 | 34 |
Utrata wartości | 15 | 13 | 12 | 11 | 10 |
Zużycie paliwa | 30 | 19 | 18 | 15 | 14 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 20 | 21 | 14 | 18 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 19 | 20 | 17 | 9 |
Ubezpieczenia | 10 | 4 | 5 | 5 | 5 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 10 | 8 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 | 7 | 10 |
Suma punktów | 200 | 119 | 126 | 112 | 108 |
Wynik końcowy | 600 | 448 | 439 | 427 | 407 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nieoceniana):
Po raz kolejny widać prawidłowość: im niższe spalanie katalogowe, tym większa różnica między obietnicami producenta a realnym zużyciem paliwa. Honda podaje najwyższe zużycie katalogowe, ale w naszym teście spaliła zaledwie o 10 proc. więcej. Z kolei Ford podaje dla Fiesty kosmiczne 4,3 l/100 km, a na drodze wychodzi o 37 proc. więcej.
Ford Fiesta, Honda Jazz, Renault Clio i VW Polo - podsumowanie:
Żadne tam maluchy. To prawie kompakty! Do takiego wniosku można dojść, jadąc zwycięskim Polo. Niezależnie od tego, czy usiądziemy z przodu, czy z tyłu, mamy poczucie przebywania w przestronnym, dojrzałym samochodzie. Czyżby VW planował zakończyć produkcję Golfa?
Ale rekordzistką w przestronności tylnej kanapy jest superpraktyczna Honda z zadziornym silnikiem. Ford zdołał wcisnąć się między te dwa auta na podium. Stawkę zamyka Clio – z tyłu za ciasne i pozostające za liderami w dziedzinie systemów bezpieczeństwa.
Jakie jest Wasze zdanie o tych autach? Zapraszamy do komentowania!
Honda z przodu? Ze 130-konnym silnikiem i bardzo lekkim nadwoziem to nietrudne! Zobaczymy, czy pod koniec porównania pozycje ulegną zmianie. Może Renault Clio? Ford Fiesta? Albo VW Polo?
Ford Fiesta delikatnie się zmienił jeżeli chodzi o styl, natomiast geny ma ciągle te same: lubi zakręty!
Zagłówki trochę za mocno pochylone do przodu - poza tym jest dobrze, a pozycja za kierownica zapewnia dobry kontakt z samochodem.
Za sprawą dużego wyświetlacza między zegarami, wskaźniki znowu rozstawiono zbyt szeroko. I to tyle istotnych uwag: obsługa multimediów w porównaniu z modelem przedliftingowym znacznie lepsza.
292-1093 l i 535 kg ładowności: Ford wygospodarował przyzwoity bagażnik, ale na kanapie jest ciasno.
Próba hamowania ze 100 km, pierwsze i kolejne hamowanie: 37 m/35 m.
Jaaazzzzzdaaa! Pełen wigoru silnik Hondy ma o połowę większą pojemność w stosunku do "najmniejszych" rywali, a wcale nie pali o połowę więcej.
Pozycja za kierownicą Hondy wcale nie jest tak wysoka, jak sugerowałoby to nadwozie.
Kokpit wygląda jak meblościanka ze sprzętem audio od różnych producentów - panuje tu estetyczny nieład. Do obsługi można się przyzwyczaić.
Nikt tak nie potrafi! Mały rowerek można przewozić w poprzek.
354-1314 l i 521 kg ładowności: nikt w tym gronie nie oferuje większej przestrzeni bagażowej.
Próba hamowania ze 100 km, pierwsze i kolejne hamowanie: 38,2 m/37,5 m.
Clio nadal wygląda dobrze. Ba, ono wygląda bardzo dobrze!
Przednie fotele Clio to oaza przestronności, jeśli porównamy je z ciasną tylną kanapą.
Kochaj albo rzuć: te wskaźniki trzeba polubić, bo pierwszy kontakt może być trudny. Brawa za prosty w obsłudze panel klimatyzacji.
300-1146 l i ładowność 455 kg: pod względem pojemności bagażowej Renault miło zaskakuje.
Próba hamowania ze 100 km, pierwsze i kolejne hamowanie: 36,0 m/34,8 m.
Volkswagen Polo bardzo wydoroślał. Bardzo. Jest prawie jak Golf. Chodzą plotki, że Golf ma kiedyś zostać SUV-em, więc może ta przemiana Polo je potwierdza?
Fotele wyglądają dość prosto i... Tanio, ale z ergonomicznego punktu widzenia są znakomite.
Wygląda to dziwnie, ale sprawdza się świetnie: kokpit Polo wygląda trochę jak panel sprzętu AGD. To nie pomyłka: to są wirtualne zegary!
351-1125 l i 478 kg ładowności: Polo także pod względem przestrzeni na bagaże jest bardzo blisko Golfa...
Próba hamowania ze 100 km, pierwsze i kolejne hamowanie: 35,4 m/34,6 m. Chcecie wiedzieć więcej? Zapraszamy do lektury całego porównania, w którym znajdziecie wyniki pomiarów drogowych, porównanie spalania testowego z danymi katalogowymi i wiele innych ciekawych informacji!