Producent poprawił jakość tworzyw, dołożył eleganckie elementy dekoracyjne, przyłożył uwagę do spasowania plastików. Nam do gustu jednak nie przepadł projekt przycisków rozmieszczonych na panelu centralnym, których wygląd przypomina wieżę hi-fi z połowy lat 90. Pochwały należą się za to za wygląd i funkcjonalność 8-calowego ekranu dotykowego będącego głównym elementem systemu Sync 2 opracowanego przez firmę Microsoft.
Zegary wyposażono w trzy ekrany, których wygląd można zmieniać. Ten zlokalizowany w obrotomierzu może wyświetlać funkcje komputera pokładowego oraz ustawień samochodu (m.in. systemów bezpieczeństwa i trybów pracy zawieszenia). Obsluguje się go za pośrednictwem przycisków zlokalizowanych z lewej strony kierownicy. Środkowy ekran (umieszczony między zegarami) może wyświetlać aktualnie odsłuchiwaną stację radiową, kompas lub funkcje telefonu. Monitor umieszczony z prawej strony (wewnątrz prędkościomierza) wyświela działanie asystenta pasa ruchu, systemu czytającego znaki drogowe oraz przekazuje informacje o działaniu radaru odległości.
Ford Mondeo – Prowadzenie
Samochód otrzymał nowe, niezależne, zintegrowane zawieszenie wielowahaczowe z tyłu oraz – po raz pierwszy – elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Trzeba przyznać, że początkowo nie odczuliśmy dużej zmiany w prowadzeniu w stosunku do poprzednika, ale kolejne przejechane kilometry zmieniły nasze odczucia zwłaszcza, gdy zaczęliśmy zmieniać nastawy zawieszenia.
Testowy egzemplarz wyposażony był bowiem w opcjonalne zawieszenie adaptacyjne (CCD) z możliwością wyboru jednego z 3 trybów pracy: Komfort, Standard lub Sport. Trzeba przyznać, że nam najbardziej do gustu przypadły ustawienia komfort i standard w których Mondeo zapewniało wygodną jazdę bez utraty dobrych właściwości jezdnych. Włączenie trybu sportowego usztywniało pracę amortyzatorów, a kierowca miał wrażenie, że samochód prowadzi się mało naturalnie, bardziej też podskakiwał na nierównościach.
Ford Mondeo – „1,5-litrowiec” daje radę
Pod maską testowego egzemplarza pracował nowy, 1,5-litrowy benzynowy silnik EcoBoost o mocy 160 KM. Ta doładowana jednostka zapewnia autu dobre przyspieszenie (9,2 s do „setki”) i stosunkowo niskie spalanie (testowe w mieście 8,4 l/100 km, na trasie – 6,8 l/100 km). Układ napędowy zebrał także pochwały za cichą pracę i precyzyjnie działający mechanizm zmiany biegów. Jedną rzeczą jaka nam się nie spodobała była praca sprzęgła. Po pierwsze „brało” nienaturalnie wysoko, co utrudniało płynne ruszanie (zdarzały się szarpnięcia). Minimalnie (tylko przez chwilę) wyczuwało się turbodziurę poniżej 2000 obr./min.
Ford Mondeo – Superbezpieczny
Nowy Ford Mondeo zdobył maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP. Jest pierwszym modelem Forda na świecie, który oferuje system Pre-Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection. Opracowany przez Forda system wykrywa osoby znajdujące się na drodze przed autem oraz pieszych, którzy przekraczają tor ruchu pojazdu, a następnie automatycznie aktywuje układ hamulcowy, jeśli kierowca nie podejmie odpowiednich działań zmierzających do uniknięcia kolizji.
W nowym Fordzie Mondeo debiutują również tylne nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa. W razie kolizji, pasy powiększają swoją objętość, aby rozproszyć siłę uderzenia pięć razy bardziej wydajniej, niż w przypadku tradycyjnych pasów. Choć pasy te niewątpliwie podnoszą poziom bezpieczeństwa to mamy wątpliwość czy byśmy się na nie zdecydowali. Wyposażone są one bowiem w zupełnie inną klamrę niż pas klasyczny – dużo cięższą i trudniejszą do zapięcia (wycelowanie do gniazda). Większa masa klamry sprawia, że po jej rozłączeniu i samoczynnym zwijaniu może uderzyć np. w dłoń dziecka siedzącego w foteliku i sprawić mu ból.
WIĘCEJ NA TEMAT TESTU NOWEGO FORDA MONDEO 1.5 ECOBOOST SZUKACJE W NR. 4/2015 „AUTO ŚWIAT”
Ford Mondeo – Wyposażenie seryjne Titanium:
airbagi czołowe, boczne, kurtyny, airbag kolanowy kierowcy, ESP, układ wsp. ruszanie ze wzniesienia, monitorowanie ciśnienia w oponach, start-stop, radio z CD i USB, Ford MyKey, klimatyzacja aut., podgrzewana przednia szyba, światła przeciwmgielne z f. doświetlania zakrętów, elektr. ster.s zyby przód i tył, 17-calowe alufelgi, system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (Lane Keeping Aid), system monitorowania koncentracji kierowcy (Driver Alert), system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition), tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, 10.1-calowy kolorowy wyświetlacz między zegarami, system dostępu bezkluczykowego.
Ford Mondeo – Opcje (wybrane):
Pakiet Design&Safety (7950 zł) – system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (Blind Spot Information), system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (Active City Stop), nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa dla pasażerów dwóch tylnych, skrajnych siedzeń,reflektory w technologii ”Ford Dynamic LED”.
Pakiet Ultimate (7950 zł) – zawieszenie adaptacyjne (CCD) z możliwością wyboru jednego z 3 trybów pracy: Komfort, Standard lub Sport, inteligentny tempomat z systemem wczesnego ostrzegania (Adaptive Cruise Control + Distance Alert), system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach (Blind Spot Information), czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kolumna kierownicy z elektryczną regulacją i pamięcią położenia, elektryczna regulacja położenia fotela kierowcy w 10 kierunkach z pamięcią położenia oraz elektrycznie składane lusterka z pamięcią położenia.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 |
Pojemność | 1499 |
Moc. maks. | 160/5700 KM/obr./min |
Moment | 240/1600-4000 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 541/1437 l |
Zbiornik paliwa | 62 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4871/1852/1482 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 9,2 s |
Napęd | man. 6/przedni |
Prędkość maks. | 222 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 5,8 l/100 km |
Cena (Titanium) | 103 000 zł |
Ford Mondeo – Plusy:
– przestronne wnętrze
– pojemny bagażnik
– intuicyjna obsługa
– wysoki poziom bezpieczeństwa (5 gwiazdek Euro-NCAP)
- innowacyjne systemy bezpieczeństwa (ochrona pieszych, nadmuchiwany pas bezpieczeństwa)
– dynamiczny i oszczędny silnik
– precyzyjna zmiana biegów
– komfortowe (regulowane) zawieszenie
– precyzyjny układ kierowniczy
Ford Mondeo - Minusy:
- okno dachowe skrzypi na nierównościach
– krótkie siedziska foteli
– biała skórzana tapicerka foteli ma tendencję do zabrudzeń
– wysoko „biorące” sprzęgło utrudnia płynne ruszanie
– nadmuchiowane pasy bezpieczeństwa mają ciężkie klamry i trudniej się je zapina
Ford Mondeo - Podsumowanie:
Ford kazał nam długo (ponad 8 lat) czekać na najnowszą generację Mondeo. Auto więc powinno być dopracowane w 100 procentach. Czy tak jest? Mamy pewne wątpliwości... Owszem jego obłe kształty, duży wlot chłodnicy i spłaszczone reflektory LED-owe mogą się podobać.
We wnętrzu nikt nie powinien narzekać na przestronność czy jakość wykończenia kabiny, choć tu do ideału brakuje dłuższych siedzisk foteli czy nowocześniejszej deski rozdzielczej. Pod względem prowadzenia nie ma dużego zaskoczenia – jest bardzo poprawnie, tyle że możemy teraz zmieniać twardość amortyzatorów (oczywiście za dopłatą). 160-konny EcoBoost to podstawowy benzyniak, dlatego możemy mu wybaczyć drobną dziurę turbinową, ale wysoko „biorącego” sprzęgła już nie.