Mimo że do rozpoczęcia sprzedaży w Europie pozostał jeszcze ponad rok, już teraz zaprezentowano gotowy do produkcji samochód. Chcieliśmy zbudować jak najbardziej sportowy kompakt – mówi Stefan Lamm, szef projektu, odpowiedzialny za stylistykę nowego Focusa. Trzeba przyznać, że operacja się udała – błotnikiz wyraźnymi nadkolami „prężą muskuły”, a agresywny przód otrzymał wlot do chłodnicy w rozmiarze XXL. Można odnieść wrażenie, że nowy kompakt chce coś połknąć! Żeby auto wyglądało jak najbardziej sportowo, o 20 mm obniżono zawieszenie.
Na szczęście Ford nie cierpi na manię wielkości i Focus III (z wyjątkiem wysokości oraz większego rozstawu kół) odpowiada mniej więcej wymiarom poprzednika. Do budowy karoserii aż w 55 proc. użyto lekkich, odpornych na odkształcanie metali, co oczywiście korzystnie wpłynęło na całkowitą masę pojazdu.Bazą dla Focusa III jest tzw. architektura segmentu C, zgodnie z którą na całym świecie zostanie zbudowanych aż 10 różnych modeli (ich produkcja ma osiągnąć 2 mln sztuk). Pierwsze auto korzystającez nowej platformy to zaprezentowany podczas zeszłorocznego salonu we Frankfurcie nowy C-Max (sprzedaż od lata br.).
Tak jak dotychczas, na rynku europejskim największe znaczenie będą odgrywały hatchbacki (3- i 5-drzwiowe), kombi oraz kabriolet. Nie wiadomo jeszcze, gdzie poza Azją, USA i Rosją będzie oferowana wersja sedan. Podejrzewamy jednak, że auto trafi także na nasz rynek. Odmiana z napędem elektrycznym, choć zapowiadana, zadebiutuje w bliżej nieokreślonym terminie.
Na razie Ford skoncentruje się na dalszym doskonaleniu silników Diesla i nowych jednostkach benzynowych Eco-Boost (3- lub 4-cylindrowych motorach z bezpośrednim wtryskiem, doładowaniem i techniką Start&Stop). Cel inżynierów Forda: obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 o 20 procent.
Mimo bardziej płaskiego dachu w nowym Focusie Ford zapowiada, że przestronność we wnętrzu, a zwłaszcza przestrzeń nad głowami pasażerów z tyłu, będzie wystarczająca. Dzięki takim elementom, jak: bezkluczykowy system Keyless Go, asystent parkowania, urządzenie rozpoznające znaki drogowe czy aktywny tempomat, Focus będzie miał bogate wyposażenie na miarę aut klasy średniej.