Hatchbacki, gdziekolwiek się pojawią przyciągają uwagę - przede wszystkim wyglądem lub jak przywołany już Type-R, także osiągami. Mimo, że już od dawna nie są nowościami, sprawiają wrażenie, jakby dopiero co przestał je oświetlać blask jupiterów któregoś ze światowych autosalonów. Elegancki Civic sedan w przeciwieństwie do nich nie rzuca się w oczy. Na naszym rynku sprzedawany w dwóch wersjach wyposażenia z silnikiem 1.8 i-VTEC, współpracującym z manualną, 6-biegową skrzynią biegów lub 5-biegowym automatem, z możliwością zmiany przełożeń łopatkami pod kierownicą. Obok wersji 1.8 można nabyć hybrydę IMA, będącą kombinacją benzynowego silnika 1,3 l z silnikiem elektrycznym. Aktualnie dysponowaliśmy egzemplarzem, do złudzenia przypominającym już testowany. Zaglądając do środka latwo było dostrzec jedną, ale zasadniczą różnicę - automatyczną skrzynię biegów - i na niej skoncentrujmy swoją uwagę. Już na pierwszy rzut oka każdy zdaje sobie sprawę, że Civic sedan nie jest żadnym ostrym sportowcem, ale przede wszystkim wygodnym środkiem transportu. Wnętrze, które pod względem przestrzeni dla pasażerów może konkurować z niektórymi reprezentantami klasy wyższej i automat jasno wskazują, że komfort w przypadku tego modelu był celem nadrzędnym.

Benzynowy 1.8 i-VTEC o 4 cylindrach rozwija moc maksymalną 140 KM przy 6300 obr./min i dysponuje momentem obrotowym 174 Nm przy 4300 obr./min. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem pięciobiegowej automatycznej przekładni, której pracę oceniamy bardzo pozytywnie. Ci, którzy preferują ręczną zmianę przełożeń nie będą rozczarowani - mogą tego dokonać za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą i poczuć się w wygodnym, pięciomiejscowym sedanie niczym w kokpicie bolidu F1. Ale prawdopodobnie nigdy tego nie zrobią, ponieważ automat działa niczym jasnowidz i niemal w każdych warunkach zapewnia błyskawiczną zmianę biegów. Kierowcy nie pozostaje zatem nic innego niż skoncentrowanie się na pedałach gazu i hamulca, kręceniu kierownicą i podziwianiu krajoobrazów.

Pasażerowie, naturalnie, będą podziwiać widoki za szybą razem z kierowcą. Korzystając z wygodnych foteli i dyskutując prawdopodobnie o ilości miejsca na tylnej kanapie, na której siedzi się wygodnie niczym na sofie z dobrym podparciem boczne. Gwarantuje jednocześnie trzymanie tułowia nawet podczas szybko pokonywanego zakrętu. Dodatkowo z tyłu nikomu nie zabraknie miejsca na nogi. Ale wróćmy do skrzyni biegów. Większość zainteresowanych automatem obawia się wyższego zużycia paliwa. W przypadku Civica obawy te są bezpodstawne. Oczywiście, jeżeli lubicie podróżować z pedałem gazu wciśniętym w podłogę, Civic nie zawaha się zażądać więcej niż 10 litrów na każde 100 km, ale realnie przyjmując, że sedan stworzony jest raczej do dystyngowanego przemierzania dróg niż bicia rekordów prędkości z punktu A do punktu B, można spodziewać się konsumpcji na poziomie 7-8 l. Komputer testowanej Hondy wyświetlił po tygodniu wynik 7,3 l/100 km (średnie zużycie paliwa)

Podsumowanie

O ile jesteście zainteresowani sedanem, preferujecie komfort i nie wymagacie obecności drążka zmiany biegów, powinniście umówić się na jazdę próbną sedanem Hondy Civic z automatem. Japońskiemu producentowi udało się stworzyć tym razem (bazując na konstrukcji adresowanej przede wszystkim na rynek północnoamerykański) rzeczywiście przyjazny i wygodny samochód klasy niższej-średniej, który nie przyciągając zbytnio uwagi i tak wyróżni swego właściciela spośród bezbarwnej masy innych pojazdów. Jeżeli więc większość trasy pokonujecie w warunkach miejskiej dżungli i okolicach, opłacalne staje się wyłożenie dodatkowych prawie 9.000 zł za nieco wolniejszą, ale znacząco oszczędniejszą hybrydową odmianę Civica.

Plusy

- atrakcyjny design- komfortowo zestrojone zawieszenie- precyzyjny układ kierowniczy- przyjemnie pracująca automatyczna skrzynia biegów- dobrze wytłumiony silnik benzynowy- dobra ergonomia- komfortowe fotele- przestronna kabina

Minusy

- możliwość otwarcia bagażnika z zewnątrz tylko za pomocą kluczyka- przechyły nadwozia w zakrętach

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 8
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 9
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 9
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 8
Praktyczne schowki 9
Przyjemność z jazdy 8
Widoczność do przodu 7
Widoczność do tyłu 6
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 9
Osiągi na niższych obrotach 8
Moc na wyższych obrotach 9
Głośność na niższych obrotach 9
Głośność na wyższych obrotach 9
Zużycie paliwa 9
Stopnie skrzyni biegów 9
Łatwość zmiany przełożeń 9
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 9
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 8
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 8
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 8
Skuteczność hamulców 9
Bagażnik
Wielkość bagażnika 7
Możliwość załadunku bagażnika 7
Uniwersalność bagażnika 7
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 8
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 8,23

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: benzynowy
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1799
Moc (kW / obr./min): 103 / 6300
Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min): 174 / 4300
Własności eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 200
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s): 10.4
Zużycie-miasto/poza/kombi (l/100 km): 9.5 / 5.1 / 6.7
wymiary i nośność:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 375 / -
Pojemność zbiornika paliwa (l): 50
Masa pojazdu / nośność (kg): 1299 / 376
wymiary do wykresu - wymiary zewnętrzne:
a) długość (mm): 4545
b) szerokość (mm): 1750
c) wysokość (mm): 1435
d) rozstaw osi (mm): 2700

Piotr Tekiela