Dwie poprzednie generacje zdążyły umocnić pozycję Hondy Jazz na rynku jako auta niedużego, ale bardzo praktycznego, taniego w eksploatacji, choć dość drogiego w zakupie. Nowa odsłona Hondy segmentu B dorzuca coś jeszcze: większą przestrzeń w kabinie, ciekawy projekt kokpitu i wiele nowoczesnych systemów podnoszących komfort oraz bezpieczeństwo podróży.

Testowany egzemplarz okazał się też przyjemnym w codziennej eksploatacji oraz oszczędnym autem. I wszystko byłoby w jak najlepszym porządku, gdyby nie jedno małe „ale”. Chodzi o skrzynię CVT – miała podwyższyć komfort podróży, a w niektórych sytuacjach mocno go niestety ogranicza.

Przykład: jazda poza miastem. Gdy mocniej wciskaliśmy pedał gazu podczas wyprzedzania, 100-konny motor 1.3, owszem, szybko wchodził na obroty, ale auto przyspieszało ospale i z opóźnieniem, a do tego pojawiało się nieprzyjemne wycie silnika.

Dynamiczna pozamiejska jazda wyraźnie wzmagała też apetyt na paliwo, choć trzeba tu zaznaczyć, że średnie zużycie paliwa z całego testu wyniosło 6,1 l/100 km. W mieście sytuacja wyraźnie się poprawia, bo nie dość, że delikatne obchodzenie się z pedałem gazu korzystnie wpływa na spalanie (na warszawskich ulicach udało nam się zejść poniżej 5 l/100 km), to na dodatek przekładnia CVT pracowała bez charakterystycznego „gumowego” poślizgu.

Także dynamika silnika okazała się wystarczająca. Jeśli więc Jazza będziecie głównie użytkować w mieście, dopłata 4000 zł do skrzyni CVT ma sens, jeżeli jednak autem będziecie często jeździć z rodziną poza miastem – niekoniecznie.

O nadwoziu można mówić w samych superlatywach. Jak na długość niespełna 4 m zapewnia ogromną przestrzeń w kabinie. Można liczyć na bogate wyposażenie, dobrze wyprofilowane fotele i elegancką deskę rozdzielczą, która zdałaby egzamin nawet w aucie kompaktowym.

Także bagażnik o poj. 354 l rozmiarami bardziej pasuje do klasy C niż B, a dzięki sprytnemu rozwiązaniu składania kanapy (automatycznie kładzie się siedzisko i oparcie – znak firmowy Hondy Jazz od początku produkcji!) kufer można powiększyć do 1314 l. Poza tym siedzisko kanapy da się podnieść do góry (jak w fotelach kinowych), by przewieźć np. nieduży rower.

Nowa Honda Jazz ma skuteczniejsze hamulce i bardziej komfortowo zestrojone podwozie niż poprzednik, jest też lepiej wyciszony. Atrakcyjnie wypada pod względem multimediów (system Honda Connect) oraz bezpieczeństwa – auto seryjnie wyposażono w układ aktywnego hamowania w ruchu miejskim (działa do prędkości 32 km/h), a w standardzie topowej wersji Elegance (także o stopień niższej Comfort) są też systemy rozpoznawania znaków i ostrzegania przed kolizją oraz asystent pasa ruchu.

Cena? Nie jest niska, bo jeśli zdecydujecie się na Hondę Jazz ze skrzynią CVT, wybierzecie drugą w hierarchii odmianę Comfort (warto dopłacić 3200 zł do bazowej wersji Trend, która jest znacznie gorzej wyposażona) i dorzucicie lakier metalizowany, to rachunek będzie opiewać na prawie 70 000 zł.

Honda Jazz - nasza opinia

Nowa Honda Jazz to naprawdę udany samochód! Ma bardzo dużo zalet, i tych użytkowych, i eksploatacyjnych, jednak wersja ze skrzynią CVT nie zawsze zdaje egzamin. Do tego cena wydaje się nieco zbyt wygórowana mimo wielu atutów samochodu oraz bogatego wyposażenia.

Honda Jazz - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1318
Moc maksymalna (KM/obr./min) 102/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 123/5000
Skrzynia biegów CVT
Napęd na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t
Rozmiar opon 185/55 R 16
Dł./szer./wys. (mm) 3995/1694/1550
Rozstaw osi (mm) 2530
Masa własna (kg) od 1098
Pojemność bagażnika (l) 354-1314
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s
Prędkość maksymalna 182 km/h
Spalanie średnie 4,9 l/100 km
Emisja CO2 114 g/km
Teoretyczny zasięg 816 km
Średnica zawracania 11,3 m