Spokojnie, tym razem nie piszemy o SUV-ie. Chociaż… trzeba przyznać, że nowy Hyundai i20 Active stylem nawiązuje do tej modnej grupy samochodów. Czy zatem koreańską nowość można traktować jako namiastkę SUV-a?

Hyundai i20 - w terenowym ubranku

Pod względem wyglądu na pewno tak. Samochód prezentuje się ambitnie z plastikowymi nakładkami na nadkolach i na progach. Terenową stylistykę podkreślają również osłony z tworzywa sztucznego pod zderzakami. Zabiegiem zapożyczonym z terenowych samochodów jest powiększony prześwit – niby tylko o 2 cm, ale ta różnica może się okazać przydatna podczas pokonywania leśnych wybojów czy w trakcie najeżdżania na krawężniki, których przecież nie brakuje w mieście.

Poza tymi wyróżnikami Hyundai i20 Active to typowy maluch, który świetnie czuje się w miejskim terenie. To nie tylko zasługa niewielkich rozmiarów, lecz także niedużej średnicy zawracania (10,2 m). Poza tym jazda w korkach oraz manewrowanie na ciasnych parkingach ułatwia kierowcy dobra widoczność we wszystkich kierunkach.

Kto jednak będzie się przedzierał przez miejskie nierówności, musi się pogodzić z niskim komfortem resorowania. Twardo zestrojony układ jezdny sprawia, że pasażerowie odczują nawet najmniejsze wyboje. Z drugiej strony taka charakterystyka podwozia sprzyja dynamicznym przejazdom po krętych drogach. W takiej sytuacji mimo powiększonego prześwitu nadwozie przechyla się w niewielkim stopniu.

Ze sztywno zestrojonym zawieszeniem świetnie współgra nowy, doładowany benzyniak o mocy 100 KM. Niby nie ma szału, bo sprint do „setki” trwa 10,9 s, ale subiektywnie silnik sprawia znacznie dynamiczniejsze wrażenie. To przede wszystkim zasługa tego, że ten 3-cylindrowy motor wyjątkowo sprawnie wkręca się na wysokie obroty. Poza tym cieszy równomierne rozwijanie mocy – podczas przyspieszania ani przez chwilę nie wyczuwa się turbodziury. Na pochwałę zasługuje również współpracująca z jednostką 5-biegowa skrzynia – poszczególne przełożenia włącza się precyzyjnie i bez haczeń.

Mniej optymistycznie Hyundai i20 Active wypada pod względem zużycia paliwa, co jest ważnejw przypadku miejskich aut. Podczas testu samochód potrzebował w mieście 8 l/100 km, a to 2,1 l więcej w stosunku do danych fabrycznych (5,9 l/100 km).

Hyundai i20 Active - tanio nie będzie

Kierowcy, których skusi efektowna stylistyka i20 Active, muszą się liczyć z dość dużym wydatkiem jak na malucha. Za 5-drzwiowe i20 również ze 100-konnym, doładowanym silnikiem benzynowym trzeba zapłacić minimum 56 600 zł, a zatem o 7300 zł mniej.

Z drugiej strony warto zauważyć, że cena Hyundaia i20 Active i tak jest niższa w stosunku do jedynego typowego konkurenta na rynku – Volkswagena Polo Cross. Niemiecki maluch utrzymany w uterenowionym stylu to wydatek minimum 64 890 zł. W jego przypadku pod maską pracuje słabszy, bo 90-konny benzyniak z turbo.

Hyundai i20 Active - to nam się podoba

Atrakcyjna stylistyka nadwozia, dynamiczny silnik, pojemny bagażnik, dobre prowadzenie, precyzyjna skrzynia biegów.

Hyundai i20 Active - to nam się nie podoba

Wysoka cena, niski poziom resorowania z racji twardego zawieszenia, spalanie w mieście powinno być nieco niższe.

Hyundai i20 Active - nasza opinia

Lubisz się wyróżniać, a jednocześnie wystarczy ci małe auto? W takim razie Hyundai i20 Active jest idealnym samochodem dla ciebie. Przy okazji dynamiczny silnik pozwala ze spokojem myśleć o pozamiejskich wyjazdach. Poprosiłbym jednak nieco miększe zawieszenie.

Hyundai i20 Active - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 100/4500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 172/1500
Skrzynia biegów man. 5b
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Rozmiar opon 195/55 R 16
Dł./szer./wys. (mm) 4065/1760/1529
Rozstaw osi (mm) 2570
Masa własna/ładowność (kg) 1085/525
Pojemność bagażnika (l) 326/1024
Pojemność zbiornika paliwa (l) 50
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Prędkość maksymalna 176 km/h
Średnie spalanie 4,8 l/100 km
Emisja CO2 110 g/km
Teoretyczny zasięg 1040 km
Średnica zawracania 10,2 m