Samochody rozwiązujące wszelkie problemy transportowe statystycznego Kowalskiego? W tym wypadku w grę nie mogą wchodzić fascynujące auta sportowe ani modne SUV-y klasy premium. Rodzinne modele dla ludu powinny rozprawiać się z naszą codziennością skutecznie i... tanio. Patrząc na wizytówki samochodów, już wiemy, że tanio nie będzie.
Tu są turbodoładowane silniki benzynowe, a jak w końcu nadejdzie upragniony dzień zamawiania auta w salonie, to zapewne jeszcze dopłacimy za dodatki. O ile rozważania natury finansowej pozostawimy sobie na później, o tyle już teraz z dużą dozą pewności możemy stwierdzić, że gdy liczą się rozsądek i twarde fakty natury praktycznej, to w garażu często ląduje kompaktowe kombi. To dobrze, bo każde z porównywanych aut świetnie radzi sobie z codziennymi zadaniami.
SUV-y są drogie, mniej pakowne i zwinne – z praktycznego punktu widzenia po prostu ustępują pojazdom typu kombi w podobnej cenie. Kompaktowe kombi łączy cechy hatchbacka – poręczne wymiary, żwawe właściwości jezdne i niskie spalanie – z zaletami małego transportera. Ponieważ rozsądek jest tu miarą rzeczy, wysokie moce pozostawiają nas dziś obojętnymi, tak samo jak prestiżowe marki. Sięgamy po lubiane bestsellery od Opla, Skody i Hyundaia.
Do walki stają małe benzyniaki. Czy nowiutkie kombi z Korei, napędzane zaledwie litrowym silnikiem turbo, okaże się groźnym rywalem? Stawia czoła zaprezentowanemu w 2015 r. Oplowi Astrze Sports Tourer, który z czterech cylindrów i 1,4 l pojemności wyciąga 125 koni mechanicznych. Aktualna generacja Skody Octavii Combi jest oferowana od 2013 roku i niedawno przeszła kurację odświeżającą. Podobnie jak w Hyundaiu, pod maską znajdziecie tylko 3 cylindry. A zatem który kompaktowy transporter jest najlepszy?
Zanim wydamy werdykt poparty pomiarami drogowymi, porozmawiajmy trochę o wyglądzie tych samochodów, bo jeżeli zdarza wam się kupować oczami, to może uda się wyłonić waszego faworyta jeszcze przed zajęciem miejsca za kierownicą.
Jeśli cenicie praktyczność, to zapewne słyszeliście, że dotąd naturalną liderką w tej „branży” była Skoda Octavia z gigantycznym bagażnikiem i ogromną ilością miejsca na tylnej kanapie. Kanapa nadal jest przepastna, a bagażnik wielki. Ale czeskie auto na filigranowe nie wygląda i z nowym przodem zrobiło się nieco siermiężne.
Przesadzamy? No to popatrzcie tylko na nowego Hyundaia i30 w wersji kombi! Ma niemal tak samo pojemny kufer, ale karoseria została zaopatrzona w zdecydowanie bardziej ponętne kształty niż w przypadku Octavii. Jest na czym zawiesić oko, ale trzeba też przyznać, że tylne miejsca Hyundaia nie dorównują przestronnością tylnej kanapie w czeskim aucie.
A Opel Astra? Ma bardzo dynamiczną sylwetkę z mocno opadającym dachem. W efekcie bagażnik nie jest tak pojemny, jak w pozostałych rywalizujących modelach, a przestronność tylnej kanapy jest podobna jak w Hyundaiu. Chcecie więcej podpowiedzi? Jeżeli nie tolerujecie terkotania trzycylindrowca, to w zasadzie... już wybraliście!
Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI - tym, czym kiedyś była Toyota, dziś jest Hyundai...
...to stwierdzenie brzmi chwytliwie, ale czy to prawda? Do niedawna Toyota była znana głównie z masowej produkcji niezawodnych samochodów, których styliści mieli szlaban na jakiekolwiek ryzykowne pomysły. W efekcie nieco anonimowe auta, które nie chcą się psuć, przekonały do siebie miliony ludzi na całym świecie. Czy Hyundai chce się podobać każdemu?
Nowe i30 spoważniało, złagodniało, nabrało dystynkcji i subtelnego wdzięku. Czy okaże się równie niezawodne, jak produkty Toyoty – czas pokaże. Na razie ma pięcioletnią gwarancję. Największego postępu dokonano w zawieszeniu. Inżynierowie Hyundaia świetnie dobrali sztywność sprężyn i amortyzatorów. Auto filtruje nierówności lepiej niż Skoda i Opel. Karoseria jest wykonana z dużą dbałością i dobrze wyciszona.
Przestronność nam odpowiada, a bagażnik z przegródkami pod podłogą okazuje się bardzo praktyczny. Z obsługą kokpitu też nikt nie powinien mieć trudności, ponadto cieszy stylistyczna spójność. No i te 5 lat gwarancji. Czego chcieć więcej? Mocniejszego, bardziej elastycznego silnika chociażby, a także bardziej komunikatywnego układu kierowniczego. Jednak bądźcie pewni: ambitny Hyundai z czasem też i o to zadba.
Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI - plusy: wyważone zawieszenie, przemyślane detale karoserii, dużo miejsca, łatwa obsługa, długa gwarancja.
Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI - minusy: mało elastyczny 3-cylindrowy silnik wykazuje się spalaniem na podobnym poziomie jak 4-cylindrowa wersja.
Opel Astra sports tourer 1.4 Turbo - Opel przekonuje już samymi danymi...
...ma aż 561 kg ładowności – najwięcej w porównaniu. Może też pociągnąć 1,4-tonową przyczepę. Najlepiej hamuje i przyspiesza. Zawdzięcza to największemu silnikowi, który ma 1,4 l pojemności i generuje 245 Nm momentu obrotowego. Pracuje przyjemnie cicho i spontanicznie reaguje na gaz. Skoda co prawda też to potrafi, ale jej 3-cylindrowy silnik nieco bardziej warczy niż 4-cylindrowa jednostka Opla.
Żywiołowy charakter Astra buduje też na stosunkowo sztywnej charakterystyce zawieszenia i bezpośrednim układzie kierowniczym. Daje on klarowne informacje zwrotne z kół i przytomnie reaguje, ale bez nerwowości, np. gdy jedziemy autostradą i chcemy bez nadmiernego skupienia utrzymywać kierunek jazdy na wprost. Kręte drogi sprawiają prawdziwą radość. Wysoko oceniamy także pozycję za kierownicą i przyjazne plecom fotele.
Skoda co prawda ustępuje Oplowi istotną w przypadku kombi ładownością, ale za to nadrabia straty ilością miejsca z tyłu i wychodzi na prowadzenie w kategorii „nadwozie” po porównaniu bagażników. Są jednak rodziny, którym przestronność i pakowność Opla wystarczą. Za to nie znamy zbyt wielu kierowców, którzy wolą słuchać trzech cylindrów zamiast czterech.
Opel Astra sports tourer 1.4 Turbo - plusy: zwinne prowadzenie, obfity w moment obrotowy silnik, wysoka ładowność, dobre fotele, najlepsze hamulce.
Opel Astra sports tourer 1.4 Turbo - minusy: nieco sztywne resorowanie, ciasny tylny otwór drzwiowy, nawigacja bez danych o ruchu w czasie rzeczywistym.
Skoda Octavia combi 1.0 TSI - Octavia nie w każdej dziedzinie zwycięża, ale...
... ale jednocześnie nie pozwala sobie – poza kiepskim wynikiem testu hamowania – na poważniejsze wpadki. Szczególnie imponuje ilość miejsca w środku, bo Skoda ma najlepsze parametry kabiny, jak i bagażnika. Ilość miejsca na nogi i nad głowami tylnych pasażerów pozostawia w tyle niektóre limuzyny klasy średniej. System multimedialny potrafi więcej niż urządzenia konkurentów – aktualizuje bowiem dane o ruchu w czasie rzeczywistym (oczywiście tam, gdzie taka usługa jest dostępna, czyli nie wszędzie...), tym samym szybciej wie, gdzie tworzy się korek, i pozwala go mądrzej ominąć.
Z wynikiem 6,2 l/100 km Octavia okazała się też najoszczędniejsza, ze znaczną przewagą wobec rywali. O ile w Oplu różnicę w spalaniu można usprawiedliwić lepszą dynamiką, o tyle Hyundai pali aż o 1,1 l/100 km więcej od Skody, a jest bardziej ociężały niż żywiołowy trzycylindrowiec TSI. Za to Hyundai ma lepiej zestrojone zawieszenie – Skoda nieco gorzej filtruje drobne nierówności, ale i tak jest to komfortowe auto.
Octavia mogłaby się poprawić w dwóch dziedzinach: dwuletnia gwarancja jest zbyt krótka, a droga hamowania 37,8 m – zbyt długa. Natomiast o dynamikę silnika 1.0 nie trzeba się obawiać.
Skoda Octavia combi 1.0 TSI - plusy: przestronność godna kombi klasy średniej, oszczędny i żywiołowy silnik 3-cylindrowy, najlepsze multimedia.
Skoda Octavia combi 1.0 TSI - minusy: komfort zawieszenia niższy niż w Hyundaiu, tylko dwa lata gwarancji, kiepski wynik w próbie hamowania.
Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):
opel | Skoda | Hyundai | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,3 s | 3,8 s | 3,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s | 10,3 s | 11,0 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 16,3 s | 16,9 s | 17,8 s |
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) | 7,9 s | 8,0 s | 9,0 s |
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) | 14,2 s | 15,3 s | 16,9 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1324/561 kg | 1315/502 kg | 1355/485 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. | 55/45 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,0/11,1 m | 11,0/11,1 m | 11,1/11,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,2 m | 37,8 m | 35,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,4 m | 36,4 m | 34,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) | 58 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 67 dB (A) | 65 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 71 dB (A) | 69 dB (A) | 70 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,3 l/100 km | 6,2 l/100 km | 7,3 l/100 km |
Zasięg | 650 km | 800 km | 680 km |
Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - wymiary kabin (oceniane):
Opel Astra Kombi | Skoda Octavia Combi | Hyundai I30 Wagon | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1165 | 1180 | 1170 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1450 | 1470 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1055 | 1030 | 1030 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 245 | 235 | 230 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 720 | 790 | 720 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1440 | 1455 | 1460 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 1000 | 990 | 980 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 345 | 340 | 365 |
*zmierzone po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - dane katalogowe producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):
Astra | Octavia | i30 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1399 | 999 | 998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 125/4000 | 115/5000 | 120/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 245/2000 | 200/2000 | 171/1500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 | 201 | 188 |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła | na przednie koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 540-1630 | 610-1740 | 602-1650 |
Pojemność zbiornika paliwa | 48 | 50 | 50 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Primacy 3 | Dunlop SP Sport Maxx RT | Michelin Primacy 3 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/45 R 17 | 225/45 R 17 | 225/45 R 17 |
Emisja CO2 (g/km) | 127 | 109 | 120 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1403/640 | 1300/620 | 1200/600 |
Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):
Astra | Octavia | i30 | |
Wersja | Sports Tourer 1.4 Turbo Dynamic | Combi 1.0 TSI Style | Wagon 1.0 T-GDI Style |
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne | S | S | S |
Poduszka kolanowa kierowcy | N | S | N |
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/pełne światła LED | S/N/5900 zł | S/N/3600 zł | S/N/3100 zł |
Klimatyzacja automatyczna | S | S | S |
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne | S/600 zł | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | 200 zł | S |
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB | S/S/300 zł | S/S/450 zł | S/S/N |
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna | S/S/3100 zł | S/S/5900 zł | S/S/3300 zł (pakiet) |
Czujnik światła/deszczu | S/S | 800 zł za obie opcje | S/N |
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Podgrzewane fotele przednie | 1 500 zł | 800 zł | 950 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/2400 zł | S/N |
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania | 1700 zł za obie opcje/3500 zł (pakiet) | S/S/1550 zł | S/850 zł/S |
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy | S/1500 zł | 1250/1600 zł | S/N |
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) | 3500 zł (pakiet) | 1 600 zł | N |
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | 1800/od 6000 zł (tylko w pakiecie) | S/3300 zł (pakiet) |
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący | N/3500 zł (pakiet) | 200/1400 zł | S/N |
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie | 2200 zł/17 cali (S) | 2000 zł/17 cali (S) | 2300 zł/17 cali (S) |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane):
Astra | Octavia | i30 | |
Cena podstawowa | 80 100 zł | 83 280 zł | 80 700 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 39,5 proc. | 41,6 proc. | 46,0 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 15 tys. km |
Cena po doposażeniu | 89 000 zł | 97 980 zł | 84 850 zł |
Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | astra | octavia | i30 |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 31 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 19 | 24 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 21 | 25 | 25 |
Ładowność | 15 | 12 | 10 | 10 |
Widoczność | 20 | 17 | 18 | 17 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 26 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 18 | 18 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 17 | 17 |
Suma punktów | 200 | 163 | 169 | 165 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | astra | octavia | i30 |
Przyspieszenie | 25 | 18 | 17 | 15 |
Elastyczność | 25 | 16 | 15 | 14 |
Poziom hałasu | 15 | 10 | 12 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 14 | 14 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 26 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 25 | 26 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 32 | 36 |
Suma punktów | 200 | 163 | 159 | 157 |
Koszty | Maks. pkt. | astra | octavia | i30 |
Cena po doposażeniu | 50 | 37 | 33 | 39 |
Utrata wartości | 15 | 15 | 14 | 12 |
Zużycie paliwa | 30 | 12 | 15 | 12 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 26 | 26 | 23 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 22 | 22 | 19 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 7 | 7 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 14 |
Przeglądy | 20 | 18 | 18 | 9 |
Suma punktów | 200 | 145 | 143 | 135 |
Wynik końcowy | 600 | 471 | 471 | 457 |
Miejsce w teście | 1. | 1. | 3. |
Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa:
W teście spalania czeskie auto pokazało rywalom figę. Zdecydowanie najniższe w stawce zużycie paliwa idzie w parze z najmniejszym przekłamaniem w stosunku do danych katalogowych. Napęd Hyundaia zaskoczył apetytem na paliwo.
Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - podsumowanie:
Z radością możemy zarekomendować każde z tych aut, ale... z małymi poprawkami. Jedne dotyczą przyszłych nabywców – których namawiamy do wyboru większego silnika Hyundaia – a inne, jak w przypadku najsłabiej hamującej Skody – producenta. Octavia przekonuje ekonomiką i przestronnością, Astra dynamiką – wybór to kwestia gustu klienta. Strata i30 jest minimalna. No i Hyundai, mówiąc delikatnie, na tle Skody, a nawet Astry, nie wygląda źle. Wybralibyście go, kupując sobie kombi? Zapraszamy do komentowania.
Wszystkie trzy dumnie prezentują tyły, niczym na plaży nudystów. Tylko... Czy rzeczywiście mają co pokazać? Zaraz się o tym przekonacie, czytając opisy zdjęć, a potem - zachęcamy - całe porównanie, z wynikami pomiarów drogowych, testu spalania i wieloma ciekawymi informacjami.
Hyundai i30 - przypatrzcie mu się uważnie. Szczególnie na tylne boczne okno. Nie widzieliście go czasem już wcześniej? Na przykład w jakimś kombi Mercedesa? Skojarzenie nie jest wcale pozbawione sensu, bo nowe i30 to jeden z najbardziej komvortowych samochodów Hyundaia.
Litr pojemności i turbo - w wydaniu koreańskim taki napęd oznaczna skromną dynamikę i spory apetyt na paliwo. Lepiej wybrać silnik 1.4.
Bardzo przyjemne miejsce kierowcy Hyundaia - dużo miejsca, świetnie usytuowany wyświetlacz. Obsługa - do ogarnięcia.
Na to miejsce kierowca będzie chętnie wsiadał - Hyundai pod względem dopracowania kabiny jeszcze nigdy nie był tak blisko rywali.
Jak widać, pochylenie siedziska sprzyja podparciu ud - ktoś tu pomyślał o pasażerach, a nie tylko o stylu, który wypada uznać za nienaganny.
602-1650 litrów. I to nie jest zdjęcie Skody, tylko Hyundaia!
Astra ma boczne szyby w tylnych drzwiach niskie niczym otwory strzelnicze. Ale dzięki sprytnemu trikowi linia szyb znajduje się niżej od linii dachu i dzięki temu nad głowami pasażerów tylnych jest sporo miejsca. Niestety, tak niska linia szyb bocznych nieco utrunia zajmowanie miejsc z tyłu.
Cztery cylindry, 1.4 i turbo - Opel w tym gronie jest najmniej "downsizingowym" typem. Bardzo przyjemny motor.
Obecna Astra nie szokuje już "efektem premium" jak jej poprzedniczka, która stanowiła solidny krok naprzód względem poprzedniej generacji tego samochodu. Ale na żywo przestronny i wygodny kokpit robi naprawdę dobre wrażenie.
Kierowca Astry może liczyć na komfort na długich trasach dzięki obszernemu fotelowi.
Jak już ktoś się schyli i wsiądzie na kanapę, będzie się tam czuł dobrze.
540-1630 litrów to dobry wynik, ale rywale są lepsi.
Skoda - mistrz w magii przestronności. Proporcja ilości miejsca w kabinie do wielkości nadwozia osiąga w autach tej marki nadprzyrodzony pułap i tym razem Czesi także nie zawodzą. Popatrzcie, jak wysoko jest górna linia bocznych szyb w porównaniu z Oplem. To, czego nie widać na zdjęciu: najmniej skuteczne hamulce w porównaniu.
Litr pojemności i turbo to w wydaniu Skody (czytaj: VW) dobre osiągi i oszczędne spalanie. Bez obaw można kupować Octavię 1.0 TSI.
Jak to w Skodzie: mnóstwo miejsca i prosta obsługa, a także bardzo udany system multimedialny. Jeżeli to auto można nazwać konserwatywnym, to chyba tylko z wyglądu.
Zapraszamy do środka - z przodu warunki podróżowania są luksusowe...
...a przestronność tyłu to już prawdziwa klasa biznesowa.
610-1740 litrów. Kto da więcej?
Kombi odpoczywają po testach drogowych na płycie lotniska. Wiecie już, kto wygrał porównanie? My tak - i chętnie Wam o tym opowiemy. A właściwie już to zrobiliśmy - wystarczy tylko przeczytać nasze porównanie.