Samochody rozwiązujące wszelkie problemy transportowe statystycznego Kowalskiego? W tym wypadku w grę nie mogą wchodzić fascynujące auta sportowe ani modne SUV-y klasy premium. Rodzinne modele dla ludu powinny rozprawiać się z naszą codziennością skutecznie i... tanio. Patrząc na wizytówki samochodów, już wiemy, że tanio nie będzie.

Tu są turbodoładowane silniki benzynowe, a jak w końcu nadejdzie upragniony dzień zamawiania auta w salonie, to zapewne jeszcze dopłacimy za dodatki. O ile rozważania natury finansowej pozostawimy sobie na później, o tyle już teraz z dużą dozą pewności możemy stwierdzić, że gdy liczą się rozsądek i twarde fakty natury praktycznej, to w garażu często ląduje kompaktowe kombi. To dobrze, bo każde z porównywanych aut świetnie radzi sobie z codziennymi zadaniami.

SUV-y są drogie, mniej pakowne i zwinne – z praktycznego punktu widzenia po prostu ustępują pojazdom typu kombi w podobnej cenie. Kompaktowe kombi łączy cechy hatchbacka – poręczne wymiary, żwawe właściwości jezdne i niskie spalanie – z zaletami małego transportera. Ponieważ rozsądek jest tu miarą rzeczy, wysokie moce pozostawiają nas dziś obojętnymi, tak samo jak prestiżowe marki. Sięgamy po lubiane bestsellery od Opla, Skody i Hyundaia.

Do walki stają małe benzyniaki. Czy nowiutkie kombi z Korei, napędzane zaledwie litrowym silnikiem turbo, okaże się groźnym rywalem? Stawia czoła zaprezentowanemu w 2015 r. Oplowi Astrze Sports Tourer, który z czterech cylindrów i 1,4 l pojemności wyciąga 125 koni mechanicznych. Aktualna generacja Skody Octavii Combi jest oferowana od 2013 roku i niedawno przeszła kurację odświeżającą. Podobnie jak w Hyundaiu, pod maską znajdziecie tylko 3 cylindry. A zatem który kompaktowy transporter jest najlepszy?

Zanim wydamy werdykt poparty pomiarami drogowymi, porozmawiajmy trochę o wyglądzie tych samochodów, bo jeżeli zdarza wam się kupować oczami, to może uda się wyłonić waszego faworyta jeszcze przed zajęciem miejsca za kierownicą.

Jeśli cenicie praktyczność, to zapewne słyszeliście, że dotąd naturalną liderką w tej „branży” była Skoda Octavia z gigantycznym bagażnikiem i ogromną ilością miejsca na tylnej kanapie. Kanapa nadal jest przepastna, a bagażnik wielki. Ale czeskie auto na filigranowe nie wygląda i z nowym przodem zrobiło się nieco siermiężne.

Przesadzamy? No to popatrzcie tylko na nowego Hyundaia i30 w wersji kombi! Ma niemal tak samo pojemny kufer, ale karoseria została zaopatrzona w zdecydowanie bardziej ponętne kształty niż w przypadku Octavii. Jest na czym zawiesić oko, ale trzeba też przyznać, że tylne miejsca Hyundaia nie dorównują przestronnością tylnej kanapie w czeskim aucie.

A Opel Astra? Ma bardzo dynamiczną sylwetkę z mocno opadającym dachem. W efekcie bagażnik nie jest tak pojemny, jak w pozostałych rywalizujących modelach, a przestronność tylnej kanapy jest podobna jak w Hyundaiu. Chcecie więcej podpowiedzi? Jeżeli nie tolerujecie terkotania trzycylindrowca, to w zasadzie... już wybraliście!

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI - tym, czym kiedyś była Toyota, dziś jest Hyundai...

Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym Formacie

...to stwierdzenie brzmi chwytliwie, ale czy to prawda? Do niedawna Toyota była znana głównie z masowej produkcji niezawodnych samochodów, których styliści mieli szlaban na jakiekolwiek ryzykowne pomysły. W efekcie nieco anonimowe auta, które nie chcą się psuć, przekonały do siebie miliony ludzi na całym świecie. Czy Hyundai chce się podobać każdemu?

Nowe i30 spoważniało, złagodniało, nabrało dystynkcji i subtelnego wdzięku. Czy okaże się równie niezawodne, jak produkty Toyoty – czas pokaże. Na razie ma pięcioletnią gwarancję. Największego postępu dokonano w zawieszeniu. Inżynierowie Hyundaia świetnie dobrali sztywność sprężyn i amortyzatorów. Auto filtruje nierówności lepiej niż Skoda i Opel. Karoseria jest wykonana z dużą dbałością i dobrze wyciszona.

Przestronność nam odpowiada, a bagażnik z przegródkami pod podłogą okazuje się bardzo praktyczny. Z obsługą kokpitu też nikt nie powinien mieć trudności, ponadto cieszy stylistyczna spójność. No i te 5 lat gwarancji. Czego chcieć więcej? Mocniejszego, bardziej elastycznego silnika chociażby, a także bardziej komunikatywnego układu kierowniczego. Jednak bądźcie pewni: ambitny Hyundai z czasem też i o to zadba.

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI - plusy: wyważone zawieszenie, przemyślane detale karoserii, dużo miejsca, łatwa obsługa, długa gwarancja.

Hyundai i30 Wagon 1.0 T-GDI - minusy: mało elastyczny 3-cylindrowy silnik wykazuje się spalaniem na podobnym poziomie jak 4-cylindrowa wersja.

Opel Astra sports tourer 1.4 Turbo - Opel przekonuje już samymi danymi...

Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym Formacie

...ma aż 561 kg ładowności – najwięcej w porównaniu. Może też pociągnąć 1,4-tonową przyczepę. Najlepiej hamuje i przyspiesza. Zawdzięcza to największemu silnikowi, który ma 1,4 l pojemności i generuje 245 Nm momentu obrotowego. Pracuje przyjemnie cicho i spontanicznie reaguje na gaz. Skoda co prawda też to potrafi, ale jej 3-cylindrowy silnik nieco bardziej warczy niż 4-cylindrowa jednostka Opla.

Żywiołowy charakter Astra buduje też na stosunkowo sztywnej charakterystyce zawieszenia i bezpośrednim układzie kierowniczym. Daje on klarowne informacje zwrotne z kół i przytomnie reaguje, ale bez nerwowości, np. gdy jedziemy autostradą i chcemy bez nadmiernego skupienia utrzymywać kierunek jazdy na wprost. Kręte drogi sprawiają prawdziwą radość. Wysoko oceniamy także pozycję za kierownicą i przyjazne plecom fotele.

Skoda co prawda ustępuje Oplowi istotną w przypadku kombi ładownością, ale za to nadrabia straty ilością miejsca z tyłu i wychodzi na prowadzenie w kategorii „nadwozie” po porównaniu bagażników. Są jednak rodziny, którym przestronność i pakowność Opla wystarczą. Za to nie znamy zbyt wielu kierowców, którzy wolą słuchać trzech cylindrów zamiast czterech.

Opel Astra sports tourer 1.4 Turbo - plusy: zwinne prowadzenie, obfity w moment obrotowy silnik, wysoka ładowność, dobre fotele, najlepsze hamulce.

Opel Astra sports tourer 1.4 Turbo - minusy: nieco sztywne resorowanie, ciasny tylny otwór drzwiowy, nawigacja bez danych o ruchu w czasie rzeczywistym.

Skoda Octavia combi 1.0 TSI - Octavia nie w każdej dziedzinie zwycięża, ale...

Hyundai i30 vs. Opel Astra i Skoda Octavia - Kombi w Dobrym Formacie

... ale jednocześnie nie pozwala sobie – poza kiepskim wynikiem testu hamowania – na poważniejsze wpadki. Szczególnie imponuje ilość miejsca w środku, bo Skoda ma najlepsze parametry kabiny, jak i bagażnika. Ilość miejsca na nogi i nad głowami tylnych pasażerów pozostawia w tyle niektóre limuzyny klasy średniej. System multimedialny potrafi więcej niż urządzenia konkurentów – aktualizuje bowiem dane o ruchu w czasie rzeczywistym (oczywiście tam, gdzie taka usługa jest dostępna, czyli nie wszędzie...), tym samym szybciej wie, gdzie tworzy się korek, i pozwala go mądrzej ominąć.

Z wynikiem 6,2 l/100 km Octavia okazała się też najoszczędniejsza, ze znaczną przewagą wobec rywali. O ile w Oplu różnicę w spalaniu można usprawiedliwić lepszą dynamiką, o tyle Hyundai pali aż o 1,1 l/100 km więcej od Skody, a jest bardziej ociężały niż żywiołowy trzycylindrowiec TSI. Za to Hyundai ma lepiej zestrojone zawieszenie – Skoda nieco gorzej filtruje drobne nierówności, ale i tak jest to komfortowe auto.

Octavia mogłaby się poprawić w dwóch dziedzinach: dwuletnia gwarancja jest zbyt krótka, a droga hamowania 37,8 m – zbyt długa. Natomiast o dynamikę silnika 1.0 nie trzeba się obawiać.

Skoda Octavia combi 1.0 TSI - plusy: przestronność godna kombi klasy średniej, oszczędny i żywiołowy silnik 3-cylindrowy, najlepsze multimedia.

Skoda Octavia combi 1.0 TSI - minusy: komfort zawieszenia niższy niż w Hyundaiu, tylko dwa lata gwarancji, kiepski wynik w próbie hamowania.

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

opel Skoda Hyundai
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,3 s 3,8 s 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s 10,3 s 11,0 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,3 s 16,9 s 17,8 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu) 7,9 s 8,0 s 9,0 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu) 14,2 s 15,3 s 16,9 s
Masa rzeczywista/ładowność 1324/561 kg 1315/502 kg 1355/485 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc. 55/45 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,0/11,1 m 11,0/11,1 m 11,1/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,2 m 37,8 m 35,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,4 m 36,4 m 34,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 58 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 67 dB (A) 65 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A) 69 dB (A) 70 dB (A)
Spalanie testowe 7,3 l/100 km 6,2 l/100 km 7,3 l/100 km
Zasięg 650 km 800 km 680 km

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - wymiary kabin (oceniane):

Opel Astra Kombi Skoda Octavia Combi Hyundai I30 Wagon
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1165 1180 1170
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1450 1470 1480
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1055 1030 1030
Zakres regulacji fotela (mm) 245 235 230
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 720 790 720
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1440 1455 1460
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 1000 990 980
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 345 340 365

*zmierzone po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - dane katalogowe producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

Astra Octavia i30
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1399 999 998
Moc maksymalna (KM/obr./min) 125/4000 115/5000 120/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 245/2000 200/2000 171/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 205 201 188
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 540-1630 610-1740 602-1650
Pojemność zbiornika paliwa 48 50 50
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Dunlop SP Sport Maxx RT Michelin Primacy 3
Rozmiar opon testowanego auta 225/45 R 17 225/45 R 17 225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km) 127 109 120
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1403/640 1300/620 1200/600

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - wyposażenie i ceny opcji (oceniane):

Astra Octavia i30
Wersja Sports Tourer 1.4 Turbo Dynamic Combi 1.0 TSI Style Wagon 1.0 T-GDI Style
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzne S S S
Poduszka kolanowa kierowcy N S N
Reflektory przeciwmgielne/ksenonowe/pełne światła LED S/N/5900 zł S/N/3600 zł S/N/3100 zł
Klimatyzacja automatyczna S S S
Elektrycznie podgrzewane/składane lusterka boczne S/600 zł S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S 200 zł S
Radioodtwarzacz/ster. radiem na kier./radio DAB S/S/300 zł S/S/450 zł S/S/N
Bluetooth/złącze USB/nawigacja satelitarna S/S/3100 zł S/S/5900 zł S/S/3300 zł (pakiet)
Czujnik światła/deszczu S/S 800 zł za obie opcje S/N
Elektryczne szyby przednie/tylne/lusterka S/S/S S/S/S S/S/S
Podgrzewane fotele przednie 1 500 zł 800 zł 950 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/N S/2400 zł S/N
Czujniki parkowania tylne/przednie/kamera cofania 1700 zł za obie opcje/3500 zł (pakiet) S/S/1550 zł S/850 zł/S
System unikania kolizji/kluczyk zbliżeniowy S/1500 zł 1250/1600 zł S/N
Czujnik martwego pola (z czuj. ruchu poprz. podczas cofania) 3500 zł (pakiet) 1 600 zł N
Asystent utrzymania pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S 1800/od 6000 zł (tylko w pakiecie) S/3300 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy/automat parkujący N/3500 zł (pakiet) 200/1400 zł S/N
Lakier metalizowany/felgi w testowanym aucie 2200 zł/17 cali (S) 2000 zł/17 cali (S) 2300 zł/17 cali (S)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane):

Astra Octavia i30
Cena podstawowa 80 100 zł 83 280 zł 80 700 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 39,5 proc. 41,6 proc. 46,0 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 15 tys. km
Cena po doposażeniu 89 000 zł 97 980 zł 84 850 zł

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - punkty i klasyfikacja:

Nadwozie Maks. pkt. astra octavia i30
Przestronność z przodu 40 31 31 31
Przestronność z tyłu 30 19 24 20
Pojemność bagażnika 25 21 25 25
Ładowność 15 12 10 10
Widoczność 20 17 18 17
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 26 27
Ergonomia obsługi 20 18 18 18
Jakość wykończenia 20 17 17 17
Suma punktów 200 163 169 165
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. astra octavia i30
Przyspieszenie 25 18 17 15
Elastyczność 25 16 15 14
Poziom hałasu 15 10 12 10
Skrzynia biegów 15 14 14 14
Zachowanie na drodze 30 27 26 26
Komfort jazdy 30 24 25 26
Układ kierowniczy 15 13 14 12
Średnica zawracania 5 4 4 4
Skuteczność hamulców 40 37 32 36
Suma punktów 200 163 159 157
Koszty Maks. pkt. astra octavia i30
Cena po doposażeniu 50 37 33 39
Utrata wartości 15 15 14 12
Zużycie paliwa 30 12 15 12
Wyposażenie – komfort 30 26 26 23
Wyp. – bezpieczeństwo 30 22 22 19
Ubezpieczenia 10 7 7 7
Gwarancja 15 8 8 14
Przeglądy 20 18 18 9
Suma punktów 200 145 143 135
Wynik końcowy 600 471 471 457
Miejsce w teście  1. 1. 3.

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa:

Foto: Auto Świat

W teście spalania czeskie auto pokazało rywalom figę. Zdecydowanie najniższe w stawce zużycie paliwa idzie w parze z najmniejszym przekłamaniem w stosunku do danych katalogowych. Napęd Hyundaia zaskoczył apetytem na paliwo.

Hyundai i30, Opel Astra i Skoda Octavia - podsumowanie:

Z radością możemy zarekomendować każde z tych aut, ale... z małymi poprawkami. Jedne dotyczą przyszłych nabywców – których namawiamy do wyboru większego silnika Hyundaia – a inne, jak w przypadku najsłabiej hamującej Skody – producenta. Octavia przekonuje ekonomiką i przestronnością, Astra dynamiką – wybór to kwestia gustu klienta. Strata i30 jest minimalna. No i Hyundai, mówiąc delikatnie, na tle Skody, a nawet Astry, nie wygląda źle. Wybralibyście go, kupując sobie kombi? Zapraszamy do komentowania.