Hyundai i30 trzeciej generacji właśnie trafił do salonów w Polsce. Na razie tylko jako 5-drzwiowy hatchback, ale w połowie roku pojawi się również kombi. Z kolei jesienią tego roku klienci doczekają się sportowej odmiany N. To jeszcze nie koniec palety nadwoziowej, bo w 2018 roku powiększy się ona o – uwaga! – 5-drzwiowego fastbacka.
Nowy kompakt Hyundaia został zaprojektowany w centrum rozwojowym marki w Rüsselsheim i jest produkowany w czeskich Noszowicach. Jak twierdzi Jochen Sengpiehl, wiceprezes marketingu Hyundaia, dzięki dokładnemu sprawdzeniu potrzeb współczesnych klientów model ten ma spełniać oczekiwania każdego. Nieco buńczuczna zapowiedź, zwłaszcza że dotyczy auta, które w Europie ma bardzo groźnych rywali. To prawda, że pod względem stylistyki jest to najładniejsza dotychczas generacja i30. W jej zgrabnym nadwoziu można dopatrzyć się podobieństw do VW Golfa czy Peugeota 308 – i nie jest to zarzut. Co ciekawe, duży kaskadowy grill ma być znakiem rozpoznawczym także innych nowych modeli Hyundaia.
Hyundai i30 - w środku nowocześnie
Podobać się może także dopracowane wnętrze. W obu rzędach siedzeń jest przestronnie, a wyprofilowanie foteli sprzyja dalekim podróżom. Materiały wykończeniowe efektownie wyglądają i w większej części są miękkie. Jedynie dolna powierzchnia deski rozdzielczej została wykonana z twardych tworzyw, podatnych na zarysowania. Bagażnik ma pojemność 395 l i można ją powiększyć przez rozłożenie oparć tylnych foteli do 1301 l.
Na pokładzie, w zależności od wersji, znajdziecie wiele nowoczesnych gadżetów, w tym np. 8-calowy dotykowy ekran, wielofunkcyjną kierownicę, system multimedialny współpracujący z Apple Car-Play i Android Auto, nawigację czy bezprzewodowy panel ładowania indukcyjnego do telefonów komórkowych.
Za bezpieczeństwo pasażerów odpowiadają m.in. seryjny autonomiczny system hamowania awaryjnego z układem ostrzegania przed kolizją, aktywny asystent pasa ruchu i świateł drogowych oraz system kontroli poziomu uwagi kierowcy. W opcji dostępne są: aktywny tempomat, system wykrywania martwego pola i ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu oraz układ autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pieszych.
Hyundai i30 - nowy silnik turbo
Paleta jednostek napędowych obejmuje w sumie 6 silników. Podczas pierwszych jazd sprawdziliśmy debiutujące w ofercie turbodoładowane, 140-konne 1.4 T-GDi z opcjonalną dwusprzęgłową, 7-stopniową przekładnią. Działa ona sprawnie, a to dodatkowo sprzyja dynamicznej jeździe. W trakcie przyspieszenia nie odczuwa się ociągania przekładni. Szybkie są również redukcje.
Sam silnik to dynamicznie nastawiona konstrukcja. Nawet niepełne wciśnięcie pedału gazu sprawia, że motor chętnie zabiera się do pracy. Potwierdzeniem subiektywnych odczuć są osiągi podawane przez producenta – „setkę” uzyskuje się już po 9,2 s (w wersji z „manualem”: po 8,9 s), a rozpędzanie trwa aż do 205 km/h. Atutem jednostki napędowej jest również cicha praca. Nawet podczas szybkiej jazdy autostradą do pasażerów nie dociera hałas spod maski. Bardziej dokuczliwe są w takiej sytuacji odgłosy toczenia opon.
Jedyny mankament silnika, który można łatwo dostrzec, to nieco za wysokie spalanie. Producent obiecuje średnie zużycie na poziomie 5,5 l/100 km, tymczasem podczas jazd testowych samochód potrzebował 8-8,5 l/100 km. Warto pamiętać, że próby odbywały się w dużej części poza miastem, i to nie tylko na autostradach, lecz także na lokalnych drogach.
W zawieszeniu z przodu zastosowano kolumny resorujące, a z tyłu konstrukcję wielowahaczową, zaś nastawy układu jezdnego zapewniają komfortową podróż. Z kolei prowadzący będzie zadowolony z możliwości sprawnego pokonywania zakrętów. Pod tym względem pomocny jest dodatkowo precyzyjny układ kierowniczy, choć nie tak, jak np. w VW Golfie.
Nowe i30 jest już dostępne w Polsce w trzech premierowych wersjach do wyboru: Premiere Comfort, Premiere Style lub Premiere Luxury. Ceny zaczynają się od 73 900 zł za 100-konnego benzyniaka, a za diesla o mocy 95 KM trzeba zapłacić minimum 83 900 zł. Od marca będą już oferowane regularne odmiany wyposażeniowe: Classic Plus, Comfort, Style oraz Premium. Wówczas ceny mają się zaczynać od 65 700 zł za 100-konnego benzyniaka, a diesla (95 KM) będzie można kupić za minimum 77 000 zł. Wszystkie wersje są objęte 5-letnią gwarancją bez limitu przebiegu.
Hyundai i30 - w punkt
To jest super: dobra widoczność. Dziś w kompaktach to nie takie oczywiste.
To nie wyszło:niestarannie polakierowana klapa bagażnika.
Efekt WOW! Multimedia.
Kto to kupi? Fani Golfa oczekujący 5 lat gwarancji.
Hyundai i30 - naszym zdaniem: ciekawa propozycja
Nowy Hyundai i30 ma potencjał, żeby powalczyć o klienta z utytułowanymi konkurentami. To dopracowany kompakt, który cieszy nie tylko efektowną stylistyką i nowościami pod maską, lecz także bogatym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i komfortu.
Hyundai i30 1.4 T-GDI - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry | benzynowy, R4 turbodoładowany |
Pojemność | 1353 cm3 |
Moc maksymalna | 140 KM/6000 obr./min |
Maks. moment obr. | 242 Nm/1500 obr./min |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | ręczna 6b (dwusprzęgłowa 7b) |
Dł./szer./wys. | 4340/1795/1455 mm |
Bagażnik | 395-1301 l |
Masa własna | 1204 (1240) kg |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Prędkość maksymalna | 210 (208) km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,9 (9,1) s |
Spalanie wg. producenta | 5,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 125 g/km |
Cena | od 81 200 (87 200) zł |
*w nawiasach dane dla wersji ze skrzynią 7DCT