• To najbardziej ekstrawagancki model w portfolio Hyundaia
  • W topowej wersji imponuje bogatym wyposażeniem
  • Ceny Kony zaczynają się od 73 990 zł

Hyundai Kona jest tegorocznym debiutantem w bardzo konkurencyjnym i stale rozwijającym się segmencie crossoverów. Został zaprojektowany na nowej kompaktowej platformie wykorzystywanej także w ostatniej generacji modelu Elantra, a jego aktualna oferta obejmuje dwie benzynowe i turbodoładowane wersje silnikowe: trzycylindrową 1.0 oraz czterocylindrową 1.6. Pierwsza dostępna jest z napędem na przednie koła i z manualną skrzynią biegów i to właśnie jej, w topowej wersji wyposażeniowej Premium przyjrzymy się bliżej.

Hyundai Kona 1.0

Hyundai Kona – nowoczesny design

Można śmiało stwierdzić, że to najbardziej ekstrawagancki model w portfolio Hyundaia. Być może nawet trochę kontrowersyjny, jego stylistyka bowiem może wywoływać skrajne emocje, nie sposób jednak odmówić jej oryginalności. Dzięki temu Kona wyróżnia się na tle rywali i zwraca na siebie uwagę. Zapewniają to zwłaszcza charakterystyczny, dwupoziomowy układ świateł (wąskie górne do jazdy dziennej i umieszczone niżej reflektory główne, w testowanej wersji w pełni ledowe), kaskadowy grill oraz detale dodające offroadowego stylu takie, jak osłony pod zderzakami, szerokie plastikowe nadkola i listwy progowe.

Dynamicznym akcentem są srebrne nakładki przy światłach, zderzakach i na drzwiach, tylny spojler dachowy oraz 18-calowe alufelgi z oponami w rozmiarze 235/45 R 18, które stanowią element wyposażenia seryjnego w topowej wersji Premium (testowana). Wejdzie ona do sprzedaży na początku 2018 roku, natomiast obecnie w ofercie znajdziemy odmiany z pakietami Premiere Comfort i Premiere Style, gdzie standardem są odpowiednio 16- lub 17-calowe felgi ze stopów lekkich.

Hyundai Kona 1.0

Hyundai Kona – praktyczne wnętrze

Kokpit koreańskiego crossovera utrzymany jest także w nowoczesnym, choć nieco spokojniejszym w porównaniu z nadwoziem klimacie. Deska rozdzielcza zdominowana jest przez duży 8-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego (w bazowych wersjach może mieć przekątną 5 lub 7 cali). Duży, 4,2-calowy wyświetlacz umieszczono także między zegarami, a dodatkowy zestaw informacji, w tym o prędkości czy wskazówkach nawigacji prezentowany jest na wysuwanej 8-calowej szybce wyświetlacza przeziernego. Multimedia bez problemu współpracują z Android Auto i Apple CarPlay, a ich obsługa czy to z poziomu ekranu, czy też dedykowanymi przyciskami obok ekranu albo na kierownicy jest prosta i intuicyjna. Wysoką jakość dźwięku zapewnia system audio amerykańskiej firmy KRELL.

Jakość materiałów i wykończenia stoi na wysokim poziomie, a takie wyposażenie testowanego modelu jak skórzana tapicerka, radio cyfrowe DAB, elektryczna regulacja ustawień przednich foteli, ich podgrzewanie i wentylacja, czy też podgrzewana kierownica powinny przypaść do gustu także wymagającym klientom.

Hyundai Kona 1.0

Pod względem ilości miejsca dla pasażerów Kona nie odbiega od głównych rywali. Z przodu jest go pod dostatkiem, a na tylnej kanapie zmieszczą się swobodnie dwie dorosłe osoby. Oparcie tylnej kanapy daje się łatwo składać i dzięki temu w razie potrzeby autem można przewieźć sporo bagażu i przedmioty o długości do 1,46 m. Maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej sięga 1143 l, a gdy na pokładzie jest komplet pasażerów i przy normalnym ustawieniu siedzeń do dyspozycji mamy 361 l. Praktycznym rozwiązaniem jest dwupoziomowa podłoga bagażnika, pod którą wygospodarowano miejsce na drobiazgi.

Hyundai Kona – zwinny komfort

Konstrukcja zawieszenia Kony w wersji 1.0 oparta jest na kolumnach McPhersona z przodu oraz belce skrętnej z tyłu (odmiana 1.6 ma układ wielowahaczowy) i ma dość sztywną charakterystykę. Zapewnia ona bezpieczne i stabilne prowadzenie podczas szybkiej jazdy. Auto jest przy tym komfortowe i przewidywalne, a drobne zastrzeżenia można mieć tylko do tłumienia nierówności poprzecznych, które dają o sobie znać we wnętrzu, jednak bez nerwowego podskakiwania nadwozia.

Prześwit sięgający 17,1 cm pozwala na swobodne poruszanie się po większości nawierzchni. Bez większych obaw można także zapuścić się na szutrowe i polne ścieżki, a dodatkowym atutem modelu są seryjne systemy kontroli zjazdu i podjazdu.

Hyundai Kona – rozsądny kompromis

Trzycylindrowy, turbodoładowany silnik Kony to nowa konstrukcja koncernu, która zapewnia autu dobre osiągi przy zachowaniu ekonomicznego zużycia paliwa. Silnik chętnie wchodzi na obroty, a odpowiednie operowanie drążkiem 6-biegowej skrzyni pozwala na dynamiczną jazdę. Jednostka ma do tego przyjemne sportowe brzmienie, jednak samo wnętrze jest bardzo dobrze wyciszone. Podczas normalnej codziennej eksploatacji utrzymanie średniego spalania w okolicach 6 l/100 km nie powinno stanowić wyzwania.

Hyundai Kona – dojrzały crossover

Kona sprawia bardzo dobre wrażenie. Jest zwinna i praktyczna, a dzięki bogatej liście wyposażenia pozwala na łatwe dopasowanie go do indywidualnych gustów klientów. To także bardzo bezpieczne auto, w zależności od wersji wyposażone m.in. w komplet poduszek bezpieczeństwa, systemy kontroli trakcji i stabilizacji, utrzymania toru jazdy, monitorowania martwego pola, ostrzegania o ruchu poprzecznym czy autonomicznego hamowania z wykrywaniem pieszych. Ceny debiutujących wersji z silnikiem 1.0 zaczynają się od 73 990 zł za odmianę Premiere Comfort i od 79 990 za Premiere Style. Prezentowana odmiana z kompletnym wyposażeniem w pakiecie Premium kosztuje 104 190 zł. Ceny czteronapędowej odmiany 1.6 T-GDI o mocy 177 KM zaczynają się od 96 990 zł.

W 2018 roku ofertę uzupełnią kolejne wersje wyposażenia, a model będzie dostępny także z silnikiem wysokoprężnym oraz napędem elektrycznym. Debiut modelu KONA EV zaplanowano na marcowy salon samochodowy w Genewie.

Hyundai Kona 1.0 T-GDI

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 998 cm3, R3 turbo benz.
Moc 120 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 172 Nm przy 1500-4000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa ręczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12 s
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km
Masa własna od 1233 kg
Cena od 73 990 zł
Fotele przednie w wersji Premium wyposażone są seryjnie w elektryczną regulację ustawień.
Trzycylindrowy silnik benzynowy ma przyjemne, sportowe brzmienie i na co dzień zadowala się niewielkimi ilościami paliwa.
Między zagarami umieszczono 4,2-calowy ekran komputera pokładowego. Ułatwia on takżę obsługę i sterowanie poszczególnymi systemami wspomagania bezpieczeństwa jazdy.
Dotykowy ekran o przekątnej 8 cali to centrum dowodzenia multimediami Kony.
W topowej wersji system nawigacji oferowany jest z programem aktualizacji MapCare.
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera cofania ułatwiają manewrowanie crossoverem Hyundaia na zatłoczonych parkingach.
Bagażnik ma pojemność od 361 do 1143 l. Oparcie kanapy dzielone jest asymetrycznie.
Zgrabna sylwetka samochodu zwraca uwagę. Kona łączy dynamiczny styl z offroadowym charakterem.
Auto ma kompaktowe wymiary: długość 4165 mm, szerokość 1800 mm i wysokość 1565 mm.
18-calowe alufelgi wyglądają bardzo efektownie. W innych wersjach wysposażenia Kona ma koła 16- lub 17-calowe.
Hyundai Kona 1.0