Mały SUV Kona (Hyundai unika określenia „crossover”) powstał na nowej platformie, przygotowanej do wprowadzenia wersji elektrycznej (pojawi się w przyszłym roku) i z uwzględnieniem wysokich wymagań europejskich klientów. Stąd bogate wyposażenie, obejmujące łączność z internetem, ekskluzywne nagłośnienie Krell oraz pakiet systemów wspomagających kierowcę. Nie zapomniano też o napędzie na cztery koła, który wciąż nie jest taki oczywisty w klasie.
Hyundai na każdym kroku podkreśla wysoki poziom bezpieczeństwa. I nie bez powodu. Długa lista asystentów w ramach pakietu Smart Sense obejmuje m.in.: system FCA z układem rozpoznawania pieszych i samochodów (działa od 8 km/h) oraz automatycznym hamowaniem, asystenta pasa ruchu (powyżej 60 km/h) z korektą toru jazdy (LKA), automatyczną zmianę ze świateł drogowych na mijania, monitorowanie skupienia uwagi kierowcy, asystenta martwego pola (BCW) i ostrzeganie przed pojazdami nadjeżdżającymi z boku (RCCW – tylko przy cofaniu). Jak to działa w praktyce? Ingerencja układu kierowniczego jest delikatna, a system płynnie utrzymuje samochód w centralnej pozycji. Ani razu nie udało nam się zaś wywołać funkcji automatycznego hamowania.
Podczas pierwszych jazd sprawdziliśmy dwa silniki: 1.0T GDI oraz 1.6 T-GDI. W porównaniu z konkurencją są całkiem mocne. Większy (i głośniejszy) o mocy 177 KM bardzo sprawnie radzi sobie z Koną. Nikt nie będzie narzekać na sprint spod świateł, który zajmuje 7,9 s. Automatyczna przekładnia mogłaby jednak nieco szybciej reagować. Trzycylindrowe 1.0 T-GDI o mocy 120 KM także spisuje się nieźle, nawet z trzema osobami na pokładzie. Różnica w dynamice jest jednak wyraźna. Nie tylko przy sprincie, lecz także podczas wyprzedzania. Średnie spalanie: ok. 7 l/100 km. W 1.6 – o litr więcej.
Hyundai Kona - dane techniczne
1.0 T-GDI | 1.6 T-GDI | |
Silnik | t.benz./R3/12 | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 998 | 1591 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 120/6000 | 177/5500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 172/1500-4000 | 265/1500-4500 |
Napęd/skrzynia biegów | na przód/man. 6b | na przód/aut. 8b |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4165/1800/1550 | |
Rozstaw osi (mm) | 2600 | |
Pojemność bagażnika (l) | 361 | |
Masa własna (kg) | 1233 | 1401 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 | 7,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 181 | 205 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,2 | 6,7 |
Cena (zł) | 73 990 | 96 990 |
Jaki silnik, takie prowadzenie. Słabsza Kona ma z tyłu belkę skrętną. Mocniejsza – układ wielowahaczowy (pod warunkiem zamówienia napędu na cztery koła). W obu jest usztywnione zawieszenie z dość sprężystym resorowaniem, które przywodzi na myśl skojarzenia z popularnymi modelami Forda. Pewność prowadzenia nie budzi właściwie żadnych zastrzeżeń.
Układ 4x4 nie ma wpływu na funkcjonalność samochodu. Bez względu na rodzaj napędu ilość miejsca w środku pozostaje bez zmian. 360 litrów pojemności bagażnika to dobry wynik, ale konkurencja oferuje więcej (400 l w Seacie Aronie czy 410 l w Citroënie C3 Aircrossie). We wnętrzu nikomu nie zabraknie miejsca nad głową. Wszerz jest całkiem dobrze (nie trzeba się rozpychać łokciami), wzdłuż – podobnie. Za kierowcą o wzroście 180 cm wciąż jest dużo miejsca nawet dla wysokich pasażerów.
Hyundai Kona - w punkt
To jest super. Porządne wykonanie kabiny.
To nie wyszło. Hałas mocniejszej wersji 1.6.
Efekt WOW! Na żywo wygląda jeszcze lepiej.
Kto to kupi? Osoby szukające czegoś oryginalnego.
Hyundai Kona - naszym zdaniem
Kona to bardzo porządnie wykonany samochód, który dobrze łączy komfort jazdy z poczuciem pewności nawet przy większych prędkościach. To nie jest droższy klon Kii Stonic. To zupełnie inne auto.