Z tego względu rozrasta się rodzina Fiata 500, a modele używające 500-tki w nazwie stają się coraz większe. Jednym z takich przykładów jest 500L Trekking, który wyróżnia się na drodze swoim niecodziennym wyglądem, wysokim zawieszeniem(podwyższone o 10% w stosunku do 500L i prześwit 145 mm) i specjalnymi zderzakami z „off-roadowymi" płytami osłonowymi. Swoistego stylu nadają mu 17-calowe felgi z lekkiego stopu o wzorze rombowym, satynowane klamki zewnętrzne drzwi oraz boczne listwy ochronne nadwozia urozmaicone wstawkami ze szczotkowanej stali.

Ten samochód usatysfakcjonuje zapewne każdego, kto lubi wyróżniać się na drodze. Szczególnie przypadła nam do gustu żółta barwa nadwozia.

We wnętrzu uwagę zwracają nowe materiałowe pokrycia siedzeń w stylu „high-tech", urozmaicone wstawkami z ekologicznej skóry. Tkanina w barwie grafitowej Magnesio Grey ze wstawkami brązowymi z eko-skóry. Natomiast drażnić może plastikowy element deski rozdzielczej, który w codziennej eksploatacji jest trudny do utrzymania w czystości.

Stosunkowo twarde są fotele. Optymalne ustawienie fotela kierowcy wymaga cierpliwości. Z czasem można się jednak przyzwyczaić i jazda na dłuższym dystansie okaże się w miarę komfortowa.

Pod maską testowanego przez nas Fiata 500L Trekking pracował czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1.6 MultiJet II o mocy 105 KM, współpracujący z sześciobiegowa przekładnią manualną.

Traction+

Jednym z kluczowych elementów seryjnego wyposażenia nowego Fiata 500L Trekking jest innowacyjny system Traction+, pozwalający wyraźnie poprawić własności trakcyjne na nierównym, czy śliskim podłożu. System ten jest mniej kosztowny, niż konwencjonalny napęd 4x4, a przy tym bardziej praktyczny podczas codziennej eksploatacji w lekkich warunkach terenowych.

System ten oparty jest na strukturze zaawansowanego systemu stabilizacji jazdy, lecz jest czymś więcej, niż tylko prostym rozszerzeniem ESC, ponieważ w swym działaniu korzysta ze specjalnych algorytmów zarządzania układem hamulcowym, aby niejako naśladować działanieelektromechanicznego dyferencjału samoblokującego.

Optymalizacja oprogramowania oraz wykorzystanie standardowego, hydraulicznego układu hamulcowego, jako medium pośredniczące powoduje, że system ten wykazuje znacznie większą progresywność działania, niż pierwowzór konwencjonalny, a jego skuteczność jest całkowicie porównywalna pomimo odchudzenia konstrukcji. System aktywowany jest przyciskiem na desce rozdzielczej i działa w zakresie prędkości jazdy do 30 km/h.

Wkracza do akcji w przypadku wykrycia zerowej lub niskiej przyczepności jednego z napędzanych kół, powodując przyhamowanie buksującego koła i przenosi moment obrotowy na koło zachowujące wyższą przyczepność do podłoża. Zapewniając możliwie najlepszą trakcję w trudnych warunkach nawierzchniowych.

Bogate wyposażenie standardowe

Fiat 500L Trekking oferuje bogatą i atrakcyjną gamę wyposażenia standardowego i opcjonalnego, dostępną w zależności od rynków sprzedaży. I tak na przykład, do wyposażenia seryjnego należy: system kontroli trakcji Traction+, sześć poduszek powietrznych (czołowe, boczne kurtynowe i boczne fotelowe), system przeciwblokowania kół ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego EBD, reflektory ze światłami do jazdy dziennej (DRL), system elektronicznej stabilizacji jazdy ESC wraz z podsystemami kontroli trakcji w momencie ruszania ASR, wspomagania ruszania na wzniesieniu Hill Holder, przeciwdziałania poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem MSR, dynamicznej kontroli skrętu DST oraz zapobiegania wywróceniu się samochodu ERM.

Dla pełnego komfortu użytkowników, standard wyposażenia obejmuje także klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane okna drzwi przednich i tylnych, dwupłaszczyznową regulację kolumny kierownicy (w pionie i w poziomie), elektryczne wspomaganie przekładni kierowniczej Dualdrive z funkcją City, fotel kierowcy z regulacją wysokości oraz zdalnie sterowany zamek centralny. Kolejne elementy wyposażenia seryjnego 500L Trekking to dzielona 40/60, przesuwana i składana w systemie Fold&Tumble, 3-miejscowa kanapa tylna, poręczne schowki na desce rozdzielczej oraz podłoga ładunkowa o dającej się zmieniać wysokości.

Przykładem interesującego i wartościowego dla użytkownika wyposażenia opcjonalnego jest kamera podglądu cofania Parkview, innowacyjne radio CD/MP3 Uconnect z 5-calowym ekranem dotykowym i nawigacją GPS oraz wysokojakościowy system HiFi Audio Beats o mocy 520 W. Dostępny jest również szeroki wybór unikalnych i ekskluzywnych akcesoriów, pozwalających dowolnie indywidualizować własny samochód.

Praktyczne auto

Jedna z niekwestionowanych zalet Fiata 500L Trekking jest jego funkcjonalność. Konstruktorzy zaprojektowali wiele poręcznych schowków na drobiazgi. Oparcie prawego przedniego fotela można złożyć płasko do przodu na kształt stolika, a dzięki dzielonej i składanej równo z podłogą kanapie tylnej można uzyskać rozciągającą się na całą długość bagażnika i kabiny płaską przestrzeń ładunkową.

Podsumowanie

Z cała pewnością Fiat 500L Trekking nie jest autem zwyczajnym. Wyróżnia się designer nadwozia, a przy tym jest autem praktycznym, które doskonale sprawdzi się w roli pojazdu rodzinnego. Na pochwałę zasługuje oszczędna i dynamiczna wysokoprężna jednostka napędowa.