QX30 debiutował na rynku europejskim w 2016 roku uzupełniając kompaktową ofertę japońskiej marki. Auto zostało zaprojektowane we współpracy z Mercedesem i podobnie jak w przypadku Infiniti Q30 i Mercedesa klasy A, dzieli sporo rozwiązań technicznych i podzespołów z niemieckim crossoverem, czyli klasą GLA. W polskich salonach QX30 dostępny jest w benzynowej wersji 2.0 (testowana) lub wysokoprężnej 2.2. Obydwie seryjnie wyposażono w napęd na cztery koła i automatyczną, dwusprzęgłową skrzynię siedmiobiegową.
Inifiniti QX30 – japońska elegancja
Pokrewieństwa z Mercedesem nie widać w stylizacji modelu i to akurat wyszło Infiniti na dobre, bo choć to kwestia gustu, to trzeba przyznać, że design Infiniti jest bardziej ekspresyjny. Duży grill i reflektory o charakterystycznym kształcie stanowią wyraźne odwołanie do linii, jaką możemy podziwiać także w innych modelach tej marki. Zgrabna sylwetka z poszerzonymi zderzakami, plastikowymi nadkolami i powiększonym w porównaniu z modelem Q30 prześwitem, zwraca uwagę i wyróżnia się na tle konkurentów.
Wnętrze sprawia bardzo dobre wrażenie i wykończone jest materiałami wysokiej jakości. Materiałowa tapicerka dobrze komponuje się z chromowanymi i skórzanymi wstawkami na desce rozdzielczej, a ergonomia kokpitu nie budzi praktycznie żadnych zastrzeżeń. Tylko chwilę trzeba poświęcić na ogarnięcie pokładowych multimediów, które można obsługiwać przyciskami i pokrętłem między siedzeniami, poleceniami głosowymi lub dotykowo.
Przednie fotele są wygodne a siedzące na nich osoby mają do dyspozycji sporo miejsca. Trochę gorzej jest z tyłu, bo może brakować przestrzeni nad głową i na kolana. Bagażnik ma przyzwoitą pojemność 430 l, ale nie jest największy w klasie – konkurencyjne BMW X1 oferuje aż 505 l na ekwipunek pasażerów.
Infiniti QX30 – teren nie tylko z daleka
Choć QX30 jest typowym crossoverem i najlepiej czuje się na ubitych szlakach, to jednak 20-centymetrowy prześwit powoduje, że bez obaw da się nim poruszać po szutrowych trasach, a nawet w lżejszym terenie. Inteligentny napęd 4x4 sam dopasowuje rozdział momentu na koła o lepszej przyczepności, dzięki czemu na błotnistych, grząskich czy piaszczystych nawierzchniach ten crossover radzi sobie nad wyraz sprawnie. Układ 4x4 poprawia też zachowanie samochodu na zakrętach i wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia. Jeśli chodzi o suche parametry terenowe, to kąt natarcia wynosi 15,8 stopnia, kąt zejścia 28,1 stopnia, a rampowy – 18 stopni.
Układ napędowy to konstrukcja Mercedesa, ale Infiniti zapewnia, że specjalnie ułożona przez japońskich inżynierów. Turbodoładowany silnik benzynowy ma moc 211 KM i moment 350 Nm (identyczne wartości jak w Mercedesie GLA). To wystarcza, żeby zapewnić ważącemu niespełna 1,5 tony samochodowi dobre osiągi i świetną elastyczność. Maksymalny moment dostępny jest w szerokim zakresie obrotów, co sprawia, że auto chętnie reaguje na ruchy pedałem gazu, zwłaszcza powyżej 2,5 tys. obr./min i nabiera prędkości. Sprint do setki zajmuje tylko 7,3 s, a szybka jazda nie oznacza nadmiernego zużycia paliwa. Średnie z testu wyniosło 8,9 l/100 km. Skrzynia biegów zmienia przełożenia szybko, choć zdarza się jej zamarudzić, zwłaszcza w trybie ekonomicznym. Dlatego lepiej wybierać tryb Sport, a w razie potrzeby skorzystać z pomocy łopatek przy kierownicy. Warto podkreślić, że QX30 prowadzi się z dużą przyjemnością. Auto jest stabilne, dobrze wyciszone, a układ kierowniczy komunikatywny.
Infiniti QX30 – cena premium
Bazowa wersja modelu, fakt że z bogatym wyposażeniem seryjnym, kosztuje 156,8 tys. zł. Za podobne pieniądze można kupić Mercedesa GLA z takim samym silnikiem i skrzynią, 166,6 tys. zł trzeba wydać na BMW X1 z silnikiem o mocy 192 KM, a na 180-konne Audi Q3 2.0 TFSI – 156,3 tys. zł.
Infiniti QX30 2.0t AWD Premium
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1991 cm3, R4 turbo |
Moc | 211 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 350 Nm przy 1200-4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,3 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,7 l/100 km |
Masa własna | 1487 kg |
Cena | od 156 861 zł |