Jeden przeciw wszystkim! Pytanie tylko: ile jeszcze Skoda wytrzyma? Po Octavii i Fabii, mocno konkurujących z Golfem i Polo, przyszedł czas na Superba, który nie tylko zdenerwuje konkurentów spod znaków Forda, Opla i Hyundaia, lecz pewnie będzie także zagrożeniem dla VW Passata, a niewykluczone też, że w pewnym sensie dla Audi A4.
Czesi zadbali o to, żeby ich flagowy model nie wstydził się w zestawieniu z konkurencją. Dlatego też jest to pierwsza Skoda, do której można opcjonalnie dokupić aktywne zawieszenie. W trybie komfortowym auto z tak dużą precyzją niweluje nierówności, że może nawet uchodzić za nowy wzorzec wygody. Zestrojenie zawieszenia przypomina nam bardzo Passata – nic dziwnego, w końcu to ta sama technika. Ale ponieważ Superb ma o 5 cm większy rozstaw osi, jest jeszcze bardziej komfortowy.
Skoda ma też jednak inne zalety. W trybie Sport jazda po zakrętach naprawdę daje dużą frajdę, także za sprawą świetnego układu kierowniczego. Nowy, 190-konny diesel, pracujący pod maską Superba podczas pierwszych jazd, świetnie wpisywał się w całościowy wizerunek samochodu. Już od niskich obrotów silnik generuje tyle momentu, że znana z innych jednostek napędowych współpracujących z DSG początkowa niechęć do ruszenia jest tu właściwie niezauważalna.
Nawet przy wyższych obrotach praca TDI jest dobrze wytłumiona. Silnik okazuje się też mistrzem oszczędności – ponieważ Skoda obniżyła masę Superba o 90 kg w stosunku do poprzednika, „na papierze” nowa generacja zużywa zaledwie 4,5 l/100 km. W praktyce będzie to pewnie ok. 6 l/100 km.
Czy zatem w Superbie wszystko urządzono po nowemu? Nie do końca. Wady poprawiono, zalety pozostały! Dotyczy to przede wszystkim przestrzeni oferowanej we wnętrzu – z tyłu jest niemal tyle miejsca, co w Mercedesie klasy S. Dzięki powiększonej o 5 cm szerokości pojazdu nie ma też możliwości, żeby łokcie siedzących z przodu niechcący się z sobą spotkały.
Po otwarciu klapy bagażnika aż chce się sprawdzić, czy od jego ścian nie będzie się odbijało echo – w kufrze Superba zmieści się 625 l bagażu, czyli o 39 l więcej niż w Passacie limuzynie. Ponieważ Superb ma przy okazji wyjątkowo dużą klapę, do wnętrza bez problemu włożycie też większe przedmioty. Do przewożenia naprawdę dużych rzeczy z pewnością jeszcze lepiej będzie się nadawało kombi, ale na nie musimy poczekać do jesieni.
Na koniec ceny. Podstawowego Superba z benzynowym silnikiem 1.4/125 KM wyceniono na 79 500 zł, a diesla 1.6/120 KM – 91 500 zł. Samochód, który otrzymaliśmy do jazd testowych (2.0 TDI/190 KM, DSG), kosztuje w podstawowej wersji 111 500 zł.
Analogicznie skonfigurowany VW Passat z DSG to wydatek 142 390 zł, ale trzeba zauważyć, że samochód ten w Polsce występuje w najbogatszej wersji wyposażeniowej. W standardzie Superba znajdziecie m.in.: 7 airbagów, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego, elektroniczny hamulec ręczny, dwustrefową klimatyzację automatyczną, radio Swing, tylne czujniki parkowania.
Nowa Skoda Superb - to nam się podoba
Przestronność nadwozia, świetne wygłuszenie kabiny pasażerskiej, dobra jakość materiałów, znacznie niższa cena niż w przypadku analogicznego Passata.
Nowa Skoda Superb - to nam się podoba
Na razie wszystko nam się podoba! W testach musimy tylko sprawdzić, ile Superb naprawdę pali, bo producent jest chyba zbyt optymistyczny.
Nowa Skoda Superb - nasza opinia
Passat zapewnia prestiż, a Skoda – większe auto za mniejsze pieniądze. Teoretycznie delikatna równowaga zostaje zachowana, ale jesteśmy bardzo ciekawi, jak zareagują klienci w salonach sprzedaży. Nie tylko Volkswagena i Skody zresztą...
Nowa Skoda Superb dane techniczne
1.4 TSI | 1.4 TSI ACT | 2.0 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | |
Silnik: typ/cylindry | t.benz./R4 | t.benz./R4 | t.benz./R4 | t.diesel/R4 | t.diesel/R4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1395 | 1395 | 1984 | 1598 | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 125/5000 | 150/5000 | 220/4500 | 120/3500 | 150/3500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 200/1400 | 250/1500 | 350/1500 | 250/1500 | 340/1750 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 | DSG 6 | man. 6 | man. 6 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,9 | 8,6 | 7,0 | 10,9 | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 220 | 243 | 206 | 220 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,3 | 4,8 | 6,2 | 4,0 | 4,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 122 | 112 | 142 | 105 | 105 |
Cena od (zł) | 79 500 | 87 000 | 109 000 | 91 500 | 99 500 |