Kiedyś najnowocześniejsza technika motoryzacyjna była dostępna głównie w dużych, luksusowych autach. To jednak się zmieniło. I to bardzo. Najlepszy przykład? Te dwa maluchy z Azji. Kia Rio i Nissan Micra są świeżo odnowione, bardzo nowoczesne pod względem techniki i mają nadzieję przyciągnąć wielu klientów.
Kia stawia na 1,2-litrowy silnik wolnossący o mocy 84 KM, przestronną kabinę i aż 7-letnią gwarancję. Nissan wyciąga za pomocą turbodoładowania 90 KM z 3-cylindrowego silnika 0.9, jego nadwozie mieści się w długości 4 m i auto ma 3-letnią gwarancję. Zatem który maluch jest tu naprawdę wielki?
Pod względem długości nadwozia Kia przerasta rywala aż o 7 cm. Także jej rozstaw osi jest imponujący i większy o 5,5 cm niż w Nissanie. I to właśnie ten parametr okazuje się szczególnie ważny, bo na kanapie Kii dorośli podróżują wygodniej niż w Nissanie. We wszystkie strony czuje się te dodatkowe centymetry miejsca, przyjemne jest też wyprofilowanie foteli. Jeśli chodzi o bagażnik, to mamy niemal remis, Micrze brakuje jednak regulowanej głębokości podłogi. Przez to po złożeniu kanapy powstaje próg, który utrudnia wsuwanie długich przedmiotów. W Kii sprytniej to rozwiązano.
Kolejne punkty Rio zyskuje dzięki dobrej widoczności i niemal kompletnemu wyposażeniu. Szerokie tylne słupki Micry sprawiają natomiast, że w martwym polu może nam się schować cały peleton kolarski. Za to jakość w Nissanie jest lepsza niż w nieco „plastikowej” konkurentce.
A jak jeżdżą te maluchy? W porównaniu z Micrą Rio jest małym śpiochem. Ma 1,2-litrowy, 4-cylindrowy silnik bez turbiny i gorzej wygrzebuje się ze środkowych obrotów, zostając w tyle za Nissanem. Ten z kolei może wykrzesać o 6 KM więcej ze swojego 0,9-litrowego 3-cylindrowca i dzięki turbosprężarce ma też większe rezerwy. W sprincie do „setki” mały „japończyk” zyskuje co prawda tylko 0,5 s nad Kią, jednak subiektywnie ma więcej pary. Wybaczamy mu to, że przy obciążeniu silnik nie pracuje zbyt cicho ani też spokojnie.
Zadziwiająco wyrównany okazał się wyścig o koronę króla oszczędności, choć tak naprawdę żadnego z tych aut nie powinno się tak nazywać. Pozbawiona turbiny Kia spaliła średnio 6,4 l/100 km, czyli raptem o 0,1 l/100 km mniej niż Nissan. Jak na ważące zaledwie 1,1 tony auta nie są to świetne wyniki. Do poprawy nadają się też oba auta pod względem zawieszenia. Nie żebyśmy odkryli tu niedociąg-
nięcia zagrażające bezpieczeństwu – wręcz przeciwnie. Pod względem bezpieczeństwa jazdy nie ma na co narzekać, ESP świetnie radzi sobie nawet na granicy możliwości. Kia też bardzo dobrze hamuje. Do zatrzymania się z prędkości 100 km/h wystarczy jej tylko 35 m asfaltu – tę wartość kilka lat temu osiągały tylko sportowe samochody. Micra potrzebuje o około 2 m więcej, co w awaryjnej sytuacji może zadecydować o tym, że potrącimy pieszego.
To, co nam przeszkadza, to komfort amortyzacji. Nissan jeszcze całkiem nieźle sobie radzi na podłych nawierzchniach. Potyka się co prawda o uskoki jezdni i kanty, ale na co dzień sprawuje się dobrze i ma wystarczająco duży skok zawieszenia. Kia na tych samych trasach sprawia nieco gorsze wrażenie. Już w mieście daje odczuć kierowcy każdą studzienkę i niedociągnięcia drogowców. Także poza miastem nie pozbywa się tej nieprzyjemnej twardości, brakuje jej wyluzowania Nissana. Koreański model pozwala sobie tu na jedną z niewielu słabości, w której znaczący udział mają niskoprofilowe opony.
Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
KIA | NISSAN | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s | 3,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s | 11,2 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 20,8 s | 19,5 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 12,5 s (4. bieg) | 9,8 s (4.bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 22,0 s (5. bieg) | 20,3 s (5. bieg) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1105/455 kg | 1086/444 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,8/11,0 m | 10,3/10,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,9 m | 37,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,5 m | 36,3 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 61 dB (A) | 60 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 68 dB (A) | 67 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 72 dB (A) | 71 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,4 l/100 km | 6,5 l/100 km |
Zasięg | 690 km | 620 km |
Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - wymiary kabin (oceniane)
Kia Rio | Nissan Micra | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1145 | 1150 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1450 | 1420 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 995 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 230 | 220 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 695 | 675 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1415 | 1380 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 945 | 890 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 350 | 355 |
*zmierzone przy fotelu kierowcy odsuniętym o metr od pedału hamulca co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - dane producentów (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Rio | Micra | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk pośr./łańcuch | wtrysk pośr./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1248 | 898 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 84/6000 | 90/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 122/4000 | 140/2250 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 173 | 175 |
Skrzynia biegów | manualna 5-biegowa | manualna 5-biegowa |
Napęd | przedni | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/b |
Pojemność bagażnika (l) | 325-980 | 300-1004 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 41 |
Marka i model opon testowanego auta | Cont. SportContact 5P | Cont. PremiumContact 5 |
Rozmiar opon testowanego auta | 205/45 R 17 | 195/55 R 16 |
Emisja CO2 (g/km) | 109 | 107 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 940/450 | 1200/525 |
Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Rio | Micra | |
Wersja | 1.2 DOHC CVVT XL | 0.9 IG-T N-Connecta |
Airbagi czołowe/boczne z przodu | S/S | S/S |
Kurtyny powietrzne/pełne światła LED z przodu | S/N | S/2000 zł |
Światła do jazdy dziennej LED/przeciwmgielne | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S |
System multimedialny/nawigacja | S/S | S/S |
Złącza Bluetooth/USB | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne | S | N |
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka | S/S/S (podgrzewane) | S/N/S (podgrzewane) |
Kluczyk zbliżeniowy/centralny zamek | S/S | 499 zł (pakiet)/S |
Kamera cofania/czujnik deszczu | S/S | 499 zł (pakiet)/S |
Czujniki parkowania z tyłu | S | 499 zł (pakiet) |
Asystent utrzymania pasa ruchu | 2000 zł (pakiet) | 2500 zł (pakiet) |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | S/N |
System automatycznego hamowania | 2000 zł (pakiet) | 2500 zł (pakiet) |
Skaner znaków drogowych | N | 2500 zł (pakiet) |
Podgrzewane przednie fotele/kierownica | S/S | 950 zł/N |
Lakier metalizowany | 1 900 zł | 2 000 zł |
Koła standardowe/testowanego auta | 17 cali/17 cali | 16 cali/16 cali |
Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - ceny zakupu, gwarancja, utrata wartości, przeglądy (oceniane)
Rio | Micra | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 61 990 zł | 57 990 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 42,6 proc. | 38,0 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat lub 150 tys. km | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km | co 20 tys. km |
Cena po doposażeniu | 63 990 zł | 61 939 zł |
Cena po doposażeniu to cena punktowana - w każdym porównaniu staramy się wyrównać poziom wyposażenia, dodając elementy z listy opcji.
Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Rio | Micra |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 15 | 14 |
Ładowność | 15 | 11 | 11 |
Widoczność | 20 | 17 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 24 | 24 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 17 |
Jakość wykończenia | 20 | 15 | 17 |
Suma punktów | 200 | 157 | 151 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Rio | Micra |
Przyspieszenie | 25 | 15 | 16 |
Elastyczność | 25 | 14 | 16 |
Poziom hałasu | 15 | 9 | 10 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 22 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 32 |
Suma punktów | 200 | 151 | 154 |
Koszty | Maks. pkt. | Rio | Micra |
Cena po doposażeniu | 50 | 36 | 38 |
Utrata wartości | 15 | 12 | 14 |
Zużycie paliwa | 30 | 25 | 25 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 28 | 26 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 20 | 21 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 5 |
Gwarancja | 15 | 15 | 10 |
Przeglądy | 20 | 10 | 13 |
Suma punktów | 200 | 152 | 152 |
Wynik końcowy | 600 | 460 | 457 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
Urzędnicy, do roboty! Ile jeszcze wody w europejskich rzekach musi upłynąć, żeby ktoś trzeźwo myślący uporządkował regulacje opisujące procedurę testu spalania? Oba samochody przekraczają fabryczne spalanie o jedną trzecią – i to już dawno przestało kogokolwiek bawić. Poza tym downsizing po raz kolejny nie okazał się bardziej ekologicznym rozwiązaniem.
Kia Rio 1.2 CVVT kontra Nissan Micra 0.9 IG-T - podsumowanie
Bez dwóch zdań ta oferta z Dalekiego Wschodu podoba nam się nie tylko ze względu na wygląd. Oba maluchy łączy też to, że dają swoim kierowcom poczucie prowadzenia dorosłego auta. Kia wygrywa jednak lepszą przestronnością i dłuższą gwarancją. Micrę polecamy miłośnikom bardziej dynamicznej jazdy i odważnego designu.
A jak Wam się podobają te samochody? Wolicie silnik turbo, czy wolnossący? Zapraszamy do komentowania.