Nowa Panda nie sprzedaje się już tak dobrze jakie kiedyś. Zastanawialiśmy się, czy przypadkiem Polacy nie obrazili się na Fiata za to, że rozpoczął produkcję nowego modelu we Włoszech, a nie w Tychach. A może to rywale podnieśli poprzeczkę i wytwarzają teraz lepsze samochody? By rozwiać nasze wątpliwości, postanowiliśmy porównać Fiata Pandę z nowością segmentu A – Hyundaiem i10.

Dwa zupełnie odmienne źródła napędu

Oba auta napędzane są silnikami o zbliżonych mocach, ale zupełnie innych konstrukcjach. Panda ma dwucylindrowy doładowany motor 0.9 Twinair (w 2011 roku Engine of the Year) o mocy 85 KM. Napęd i10 to 87-konny wolnossący benzyniak 1.2 ze zmiennymi fazami rozrządu.

Które oferuje więcej miejsca?

Obydwa auta oferują typową dla segmentu A ilość miejsca, choć nieco więcej jest go w Hyundaiu. Większy o ponad 8 cm rozstaw osi sprawił, że w i10 wygospodarowano więcej przestrzeni nie tylko dla pasażerów, lecz także na bagaż (o 27 l). Z kolei w Pandzie trzeba docenić wyższą pozycję za kierownicą – ułatwia zajmowanie miejsca (ważne dla osób starszych) i zapewnia lepszą widoczność do przodu.

Zmiany konstrukcyjne w zawieszeniu Hyundai'a korzystnie wpłynęły na właściwości jezdne. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie ma duży margines bezpieczeństwa. Panda mimo wyższego nadwozia Panda jest stabilna zarówno na zakrętach, jak i w przypadku jazdy na wprost. W manewrach na parkingu z pomocą może przyjść tryb City.

Podsumowanie

Różnice między autami pod względem przestronności, osiągów, prowadzenia i kosztów nie są duże. To nie jest wybór między dobrym lub złym autem a klasycznym i awangardowym. W przypadku Pandy polecam jednak zakup 4-cylindrowej wersji benzynowej 1.2, bo jest tańsza i przyjemniejsza dla ucha.

Plusy Pandy:

- dynamiczny i elastyczny silnik

- wygodnie umieszczona skrzynia biegów

- łatwe wsiadanie (wysoko umieszczone siedzisko)

- wspomaganie Dualdrive (City)

- oryginalna stylistyka nadwozia i wnętrza

- dobre prowadzenie

Minusy Pandy:

- mniej przestronne wnętrze

- skromniejszy bagażnik,

- nieprzyjemny dźwięk silnika

- wibracje zimnego silnika na wolnych obrotaach

- uboższe wyposażenie

Osiągi fabryczne Panda 0.9 TwinAir Lounge Hyundai i10 1.2 MPI Premium
0-100 km/h 11,2 s 12,3
Średnie zużycie paliwa 4,2 l/100 km 4,9 l/100 km
Cena 46 100 zł 47 900 zł

Plusy i10:

- przestronniejsze wnętrze

- większy bagażnik

- łatwiejsza obsługa (bardziej czytelny kokpit)

- bogatsze wyposażenie seryjne

- dobre prowadzenie

- dynamiczny i cichy silnik

- niższe zużycie paliwa

- 5-letnia gwarancja

Minusy i10:

- gorsze przyspieszenie

- mniejszy teoretyczny zasięg

- większa częstotliwość przeglądów

WIĘCEJ NA TEMAT PORÓWNANIA FIAT PANDA KONTRA HYUNDAI I10 W NAJBLIŻSZYM NUMERZE “AUTO ŚWIAT”