Jaki ta Optima ma silnik? Diesla o mocy 136 KM. Naprawdę? A wygląda, jakby miała jakieś 300 koni. Takie rozmowy z przygodnymi kierowcami wcale nas nie zdziwiły. Sylwetka Kii Optimy rzeczywiście jest wyjątkowo dynamiczna. To przede wszystkim zasługa wąskich reflektorów.Pod ich kloszami po zeszłorocznym liftingu umieszczono diodowe światła do jazdy dziennej. Dodatkowo linia dachu, w tylnej części mocno się obniża, podobnie jak w samochodach z nadwoziem coupé.
Niewielka moc, a do tego leniwa skrzynia
Szkoda tylko, że z udanym designem nie współgra pracujący pod maską 136-konny silnik Diesla. Nawet spokojnie usposobieni kierowcy mają prawo narzekać na słabą dynamikę Optimy. Gdy mocno wciska się pedał gazu, słychać podwyższone wycie silnika. Mimo to nie osiągamy niestety zadowalającego przyspieszenia.Nie do końca jest temu winna tylko jednostka napędowa. Swoje trzy grosze dokłada również automatyczna skrzynia biegów, która dość ociężale zmienia przełożenia.
Żeby przekonać się o tym, że „automat” ma w dużej mierze wpływ na to, iż osiągi są słabe, wystarczy porównać czas jego przyspieszenia od 0 do 100 km/h w z wersją z przekładnią manualną. Oczywiście wiemy, że samochody z automatycznymi skrzyniami mają prawo być mniej dynamiczne niż ich odpowiedniki, w których kierowca sam włącza biegi.Jednak wtym przypadku różnica jest zbyt duża i wynosi 1,3 s na niekorzyść testowanej wersji.
Ekologicznie lub na sportowo
Wprawdzie w Optimie mamy możliwość wyboru sportowego trybu jazdy, ale niepowoduje on odczuwalnej poprawy osiągów. Trzeba jednak oddać sprawiedliwość, że po wciśnięciu pedału gazu w takim ustawieniu auto rzeczywiście staje się minimalnie żwawsze. Sportowe odczucia potęguje wówczas dodatkowo usztywniona praca układu kierowniczego. O tym, że włączony jest sportowy tryb kierowca informowany jest żółtym podświetleniem wskaźników.
Kierowcy, którym zależy na niskim zużyciu paliwa, powinni korzystać z trybu Eco (wówczas zegary podświetlają się na zielono). Szkoda tylko, że nawet po jego aktywacji testowe spalanie było o około 2 l/100 km wyższe, niż podaje producent.
Trzeba jednak pamiętać, że możliwość wyboru tych dwóch trybów podróżowania możliwy jest tylko wtedy gdy zdecydujemy się na Optimę z automatyczną skrzynią biegów.
Podsumowanie
Kia Optima jest niewątpliwie jednym z ładniejszych modeli koreańskiej firmy. Stylistycznie zyskała sporo po nieznacznym, ale dostrzegalnym liftingu. Powody do zadowolenia daje również przestronne wnętrze oraz wygodne fotele. Szkoda tylko, że przyjemność z podróżowania zakłóca trochę ograniczona dynamika auta.
Silnik - typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność | 1685 cm3 |
Moc maks. | 136 KM/4000 obr./min |
Moment | 320 Nm/2000 obr./min |
Poj. bagażnika | 505 l |
Masa własna/ładowność | 1520/530 kg |
Rozstaw osi | 2795 mm |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4845/1830/1455 mm |
Przysp. 0-100 km/h* | 11,6 s |
Prędkość maks.* | 197 km/h |
Śr. spalanie* | 6,0 /100 km |
Cena | 119 400 zł |
* Dane fabryczne
Czytaj także:
Zobacz wideo: