Lexus RC F – nowe sportowe coupe Lexusa

Po obejrzeniu filmu wiemy już, że głównym zadaniem modelu RC F jest dostarczanie ogromnej przyjemności z jazdy zarówno na drodze jak i torze wyścigowym. RC F, dzięki emocjonalnej stylistyce coupe i swoim osiągom przejmuje rolę flagowego samochodu w rodzinie modeli F. Z modelu IS F przejęto silnik V8 o pojemności 5-litrów, choć tak naprawdę to zupełnie nowa jednostka. Podobnie jak układ przeniesienia napędu, zawieszenie, a nawet płyta podłogowa, na której bazuje RC F. To druga generacja Lexusa z silnikiem V8 F, która wykorzystuje najlepsze rozwiązania techniczne pochodzące z flagowego super-samochodu V10 LFA (wyprodukowanego w liczbie 500 sztuk).

Lexus RC F – natychmiast rozpoznawalny

Wersja „F” w porównaniu z modelem RC jest o 5 mm szersza, o 10 mm dłuższa, a dzięki wyposażeniu tylnej części w elementy aerodynamiczne o 5 mm niższa. Oba modele mają taki sam rozstaw osi wynoszący 2730 mm. Wyczynową wersję rozpoznamy za sprawą aerodynamicznych osłon, podwójnych rur wydechowych oraz aktywnego tylnego spojlera. Dla Lexusa RC F przygotowano trzy wersje 19-calowych kół, wykonanych z kutego stopu aluminium (m.in. 10 szprychowych).

Foto: ACZ / Auto Świat
Z przymrużeniem oka: „Ben daj spokój z tą wycieraczką, mieliśmy ciąć asfalt i krzesać iskry, a nie naprawiać bezawaryjnego Lexusa”

Lexusa RC F – najważniejsze fakty:

– najmocniejszy silnik V8 zbudowany przez Lexusa (o 12 proc. mocniejszt niż w IS F),

– jednostka Lexusa w zakresie średnich prędkości obrotowych pracuje według obiegu Atkinsona,

– automatyczna skrzynia 8-biegowa z czterema trybami pracy,

– mechanizm różnicowy torque vectoring TVD,

– litera F to skrót od Fuji Speedway (rozwiązania techniczne dotyczące jazdy z wysoką prędkością),

– w stosunku d o modelu RC jest o 5 mm szerszy, 10 mm dłuższy, 5 mm niższy,

– tylny spoiler wysuwa się automatycznie powyżej 80 km/h (w trybie ECO powyżej 130 km/h),

– gdy kierowca usiądzie w fotelu i zamknie drzwi, prędkościomierz miga w sposób przypominający bicie serca,

- możłiwość całkowitego wyłączenia systemu ESP lub pracy w trybie Expert (sportowe nastawy oraz zapobieganie obrotowi auta),

– liczne systemy bezpieczeństwa: aut. hamowanie w mieście, czujnik martwego pola, układ ostrzegający zmianie pasa ruchu i ruchu poprzecznym, aut. zmiana świateł drogowych na mijania.

Foto: ACZ / Auto Świat
W zakresie średnich prędkości obrotowych silnik V8 pracuje według obiegu Atkinsona, co powoduje obniżenie zużycia paliwa

Lexus RC F – nowe rozwiązanie pozwalające oszczędza paliwo

Większość czterosuwowych silników benzynowych pracuje w obiegu Otto: ssanie, sprężanie, praca, wydech. Nowy motor V8 w Lexusie RC F także, ale nie zawsze. By obniżyć spalanie paliwa motor ten w zakresie średnich prędkości obrotowych pracuje według obiegu Atkinsona (stosowany w silnikach aut hybrydowych). W suwie sprężania zawory dolotowe pozostają przez pewien czas otwarte, pozwalając na przepływ powietrza z powrotem do kolektora dolotowego, zmniejszając w ten sposób straty pompowania i zwiększając sprawność cieplną.

WIĘCEJ INFORMACJI NA TEMAT LEXUSA RC F ZNAJDZIECIE W “AUTO ŚWIECIE” W MAJU

Silnik-typ/cylindry/zawory benz. V8/32
Pojemność 4969
Moc. maks. 477/7100 KM/obr./min
Moment 530/4800-5600 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 366 l
Masa własna od 1765 kg
Wymiary (dł./szer./wys.) 4705/1845/1390 mm
Przysp. 0-100 km/h fabr. 4,5 s
Napęd aut. 8 (SPDS)/tylny
Prędkość maks. 270 km/h
Średnie spalanie fabr. 10,8 l/100 km
Cena (Lexus RC F) od 383 400 zł