Lexus RC F – nowe sportowe coupe Lexusa
Po obejrzeniu filmu wiemy już, że głównym zadaniem modelu RC F jest dostarczanie ogromnej przyjemności z jazdy zarówno na drodze jak i torze wyścigowym. RC F, dzięki emocjonalnej stylistyce coupe i swoim osiągom przejmuje rolę flagowego samochodu w rodzinie modeli F. Z modelu IS F przejęto silnik V8 o pojemności 5-litrów, choć tak naprawdę to zupełnie nowa jednostka. Podobnie jak układ przeniesienia napędu, zawieszenie, a nawet płyta podłogowa, na której bazuje RC F. To druga generacja Lexusa z silnikiem V8 F, która wykorzystuje najlepsze rozwiązania techniczne pochodzące z flagowego super-samochodu V10 LFA (wyprodukowanego w liczbie 500 sztuk).
Lexus RC F – natychmiast rozpoznawalny
Wersja „F” w porównaniu z modelem RC jest o 5 mm szersza, o 10 mm dłuższa, a dzięki wyposażeniu tylnej części w elementy aerodynamiczne o 5 mm niższa. Oba modele mają taki sam rozstaw osi wynoszący 2730 mm. Wyczynową wersję rozpoznamy za sprawą aerodynamicznych osłon, podwójnych rur wydechowych oraz aktywnego tylnego spojlera. Dla Lexusa RC F przygotowano trzy wersje 19-calowych kół, wykonanych z kutego stopu aluminium (m.in. 10 szprychowych).
Lexusa RC F – najważniejsze fakty:
– najmocniejszy silnik V8 zbudowany przez Lexusa (o 12 proc. mocniejszt niż w IS F),
– jednostka Lexusa w zakresie średnich prędkości obrotowych pracuje według obiegu Atkinsona,
– automatyczna skrzynia 8-biegowa z czterema trybami pracy,
– mechanizm różnicowy torque vectoring TVD,
– litera F to skrót od Fuji Speedway (rozwiązania techniczne dotyczące jazdy z wysoką prędkością),
– w stosunku d o modelu RC jest o 5 mm szerszy, 10 mm dłuższy, 5 mm niższy,
– tylny spoiler wysuwa się automatycznie powyżej 80 km/h (w trybie ECO powyżej 130 km/h),
– gdy kierowca usiądzie w fotelu i zamknie drzwi, prędkościomierz miga w sposób przypominający bicie serca,
- możłiwość całkowitego wyłączenia systemu ESP lub pracy w trybie Expert (sportowe nastawy oraz zapobieganie obrotowi auta),
– liczne systemy bezpieczeństwa: aut. hamowanie w mieście, czujnik martwego pola, układ ostrzegający zmianie pasa ruchu i ruchu poprzecznym, aut. zmiana świateł drogowych na mijania.
Lexus RC F – nowe rozwiązanie pozwalające oszczędza paliwo
Większość czterosuwowych silników benzynowych pracuje w obiegu Otto: ssanie, sprężanie, praca, wydech. Nowy motor V8 w Lexusie RC F także, ale nie zawsze. By obniżyć spalanie paliwa motor ten w zakresie średnich prędkości obrotowych pracuje według obiegu Atkinsona (stosowany w silnikach aut hybrydowych). W suwie sprężania zawory dolotowe pozostają przez pewien czas otwarte, pozwalając na przepływ powietrza z powrotem do kolektora dolotowego, zmniejszając w ten sposób straty pompowania i zwiększając sprawność cieplną.
WIĘCEJ INFORMACJI NA TEMAT LEXUSA RC F ZNAJDZIECIE W “AUTO ŚWIECIE” W MAJU
Silnik-typ/cylindry/zawory | benz. V8/32 |
Pojemność | 4969 |
Moc. maks. | 477/7100 KM/obr./min |
Moment | 530/4800-5600 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 366 l |
Masa własna | od 1765 kg |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4705/1845/1390 mm |
Przysp. 0-100 km/h fabr. | 4,5 s |
Napęd | aut. 8 (SPDS)/tylny |
Prędkość maks. | 270 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 10,8 l/100 km |
Cena (Lexus RC F) | od 383 400 zł |