• Najnowszy silnik Mazdy Skyactiv-X generuje oszczędności ponieważ spala mieszankę paliwo-powietrzną w procesie zapłonu samoczynnego.
  • Z naszych pomiarów wynika, że pod względem spalania Skyactiv-X plasuje się pomiędzy klasycznym silnikiem benzynowym, a dieslem czy hybrydą.
  • Dużą zaletą nowego silnika jest wysoka kultura pracy, ale minusem stosunkowo niski moment obrotowy.

Oto pierwszy seryjny silnik benzynowy na świecie ze znanym z diesla zapłonem samoczynnym. Zanim wyjaśnimy, jak działa ta konstrukcja, kasujemy wskazania zużycia paliwa i ruszamy w trasę wijącą się wokół gór Taunus w okolicach Frankfurtu. Pod maską naszej Mazdy 3 pracuje czterocylindrowy benzyniak 2,0 l z bezpośrednim wtryskiem oraz delikatnie tłoczącym powietrze mechanicznym kompresorem. Zapłon zawsze inicjuje iskra ze świecy zapłonowej, wokół której unosi się kula bogatszej mieszanki, po czym podnosi się ciśnienie i samoczynnie dopala się uboga mieszanka, zgromadzona w pozostałej przestrzeni cylindra.

Rewolucyjny motor o mocy 180 KM przez większość czasu pracuje na zubożonej mieszance, są jednak zakresy pracy, jak niska temperatura silnika lub pełne wykorzystanie mocy, kiedy Skyactiv-X pracuje na bogatej mieszance. Wtedy schemat tłoków na ekranie centralnym zmienia kolor z zielonego na czerwony.

Mazda 3 2.0 Skyactiv-X – ubogo znaczy lepiej

Na naszej trasie testowej silnik sporadycznie korzystał z bogatej mieszanki. Trzeba było wcisnąć gaz do oporu i poczekać aż wskazówka obrotomierza przekroczy 5 tys./min, by schemat tłoków na centralnym ekranie zmienił kolor na czerwony.Kierowca nie jest w stanie rozróżnić, w którym trybie pracuje aktualnie silnik. Zawsze możemy cieszyć się przyjemnym, soczystym, gładkim i nie za głośnym brzmieniem benzyniaka, które pasuje do komfortowego wnętrza nowej Mazdy 3. Nie należy się jednak spodziewać przy niskich obrotach lawiny momentu obrotowego, znanej z silników turbo. Nowy motor Mazdy pod względem przypływu niutonometrów plasuje się pomiędzy konstrukcją wolnossącą a turbodoładowaną. Maksymalnie rozwija 224 Nm przy 3 tys. obr./min. Podczas dynamiczniejszej jazdy lepiej więc korzystać z wyższych obrotów.

Z pomiarów, które Mazda przeprowadziła w realnym ruchu, wynika, że na tej samej trasie silnik Skyactiv-X o mocy 180 KM zużył 5,2 l/100 km, a Skyactiv-G (122KM) – 6,1 l/100 km. Nowa konstrukcja jest zatem oszczędniejsza o 17 proc. Podczas naszej krótkiej jazdy testowej na niemieckich drogach okazało się, że w trakcie spokojnej i płynnej jazdy silnik Skyactiv-X konsumował 5 l na setkę, a przy dynamiczniejszym tempie zapotrzebowanie na paliwo skoczyło do 7 l. 

Należy się spodziewać, że w Polsce, gdzie jeździmy mniej płynnie, zużycie paliwo najnowszego silnika Mazdy w modelu 3 może być wyższe. Z pewnością podczas szybkiej jazdy po autostradzie w kategorii ekonomii turbodiesel wygra z najnowszą konstrukcją Mazdy. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu przy niskich obrotach z dieslu można zastosować dłuższe przełożenia w skrzyni biegów niż w Skyactiv-X. Spalanie nowej konstrukcji Skyactiv-X utrzymuje się w przedziale pomiędzy zwykłym silnikiem benzynowym a dieslem lub hybrydą. Nie zmienia to faktu, że Mazda co jest typowe dla marki, znalazła własny, przyjemny dla kierowcy sposób oszczędzania paliwa. Podobno to nie jest ostatnie słowo i wciąż jest pole do poprawienia ekonomi silnika benzynowego, co z pewnością przedłuży jego żywot o kolejne dziesiątki lat i poprawi wizerunek w porównaniu do napędów elektrycznych. 

Mazda 3 2.0 Skyactiv-X – naszym zdaniem

Mazda prognozuje, że w 2030 roku 48 proc. nowych samochodów będzie miało wciąż wyłącznie silniki spalinowe, a tylko 10 proc. – napędy czysto elektryczne. Pozostałą część wypełnią głównie klasyczne napędy hybrydowe, ale powoli wzrośnie też udział ogniw wodorowych oraz CNG/LPG.Biorąc pod uwagę infrastrukturę, zasoby surowców i zwyczaje zakupowe, można się spodziewać, że to jest trafna prognoza. Dla nas ważne pozostaje, że nowy silnik Mazdy jest wyraźnie oszczędniejszy, ale przy tym nie ogranicza przyjemności z prowadzenia samochodu i świetnie sprawdza się w zestawieniu z gładko pracującą ręczną skrzynią biegów. 

Mazda 3 2.0 Skyactiv-X – dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1998 cm3, R4, benz. + kompr.
Moc 180 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 224 Nm przy 3000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa ręczna, napęd na przód
Prędkość maksymalna 216 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Średnie zużycie paliwa 5,5 l/100 km (WLTP)
Masa własna 1320 kg
Cena Od 112 900 zł