- Mogliśmy już jeździć prototypową Mazdą 3 z technologią Skactiv X
- Innowacyjność polega na połączeniu samoczynnego zapłonu, znanego z diesli, z zasilaniem benzyną
- Nowy silnik zadebiutuje w Maździe 3 w 2019 roku
Wizje roztaczane przez aktywistów, zakładające, że już w 2025 roku w salonach będzie można kupić jedynie samochody elektryczne, są nierealne. Przed silnikami spalinowymi jest długa przyszłość. Nie ma jednak wątpliwości, że zmieni się ich konstrukcja. Prawdopodobne jest to, że w 2025 roku nie będzie już można kupić nowego samochodu z napędem wyłącznie spalinowym. Znakomitą większość będą stanowiły hybrydy. Nic dziwnego zatem, że Mazda pracuje nad udoskonaleniem sprawności silników benzynowych.
Właśnie mieliśmy okazję jeździć prototypową Mazdą 3. Pod blachami przypominającymi obecną generację kryją się nowa platforma i silnik z technologią Skyactiv X. Innowacyjność najnowszej konstrukcji Mazdy polega na połączeniu samoczynnego zapłonu, znanego z diesli, z zasilaniem benzyną. Dzięki podniesieniu stopnia sprężania inżynierowie Mazdy tworzą w cylindrze warunki doprowadzające do samoczynnego zapłonu. W przypadku benzyniaka nie jest to takie proste.
Pod maską prototypowej Mazdy 3 pracuje czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2 litrów, z bezpośrednim wtryskiem oraz delikatnie tłoczącym powietrze mechanicznym kompresorem. Moc konstrukcji Skyactiv X wynosi ok. 190 KM. Zasilany benzyną motor przez większość czasu pracuje, wykorzystując zubożoną mieszankę. Zapłon inicjuje jednak iskra ze świecy zapłonowej, wokół której unosi się kula bogatszej mieszanki i dopiero potem dopala się uboga mieszanka, zgromadzona w pozostałej przestrzeni cylindra. Dzięki takiemu rozwiązaniu można precyzyjnie kontrolować proces zapłonu. Są jednak zakresy pracy, jak niskie obroty lub pełne wykorzystanie mocy, kiedy silnik Skyactiv X pracuje na bogatej mieszance. Inżynierowie Mazdy obiecują, że można się spodziewać spalania niższego o nawet 30 proc.
Podczas krótkich jazd prototypem nie mieliśmy możliwości zweryfikowania tej informacji, trzeba więc poczekać, aż samochody z technologią Skyactiv X trafią na drogi. Ogromnymi zaletami innowacyjnego silnika Mazdy są też niska emisja tlenków azotu, które stanowią problem w przypadku diesli, oraz wysoka kultura pracy.
Naszym zdaniem
Plotki o śmierci silnika spalinowego są daleko przesadzone. Skyactiv X pozostawia bardzo dobre wrażenie. Kultura pracy nowego silnika Mazdy jest taka sama, jak w obecnie produkowanych benzyniakach. Jeśli rzeczywiście okaże się tak oszczędny, jak obiecują inżynierowie, diesel może czuć się zagrożony.