Ale krytykowali także: mało intuicyjny system obsługi pozbawiony polskiego menu, niezbyt płynnie działające sprzęgło oraz skrzynię biegów, której zdarzało się haczyć. I ja również podzielałem te opinie.
Pamiętam, że po zakończeniu testu wywiązała się między nami zażarta dyskusja, czy jest to faktycznie najlepsze auto klasy średniej – bądź co bądź tak właśnie wynikało z wielu testów porównawczych w jakich brała wówczas udział Mazda.
Abstrachując od punktacji stosowanej w porównaniach uważałem, że „szóstka” to udane auto, ale z pewnością nie najlepsze w klasie. Moim fawortem był wówczas Volkswagen Passat – pojazd choć niezbyt porówający stylistycznie to pod względem technicznym naprawdę świetny. Czy trwały? Tego nigdy nie jesteśmy w stanie ocenić po tygodniowych jazdach testowym modelem.
Mazda 6 – Świetny komfort jazdy
Ale wróćmy do Mazdy 6. Niedawno w salonach pojawiła się jej zmodrenizowana wersja. Poza kilkoma detalami stylistycznymi, które upiększyły auto, japońscy inżynierowie zmienili większość wad jakie miał poprzednik. Najważniejszą moim zdaniem było zbyt sztywne zawieszenie. Owszem, nie było ono tak twarde jak w modelach sprzed 2012 roku, ale mimo wszystko na kiepskich nawierzchniach odczuwało się dyskomfort. W modelu poliftingowym zmieniono nastawy zawieszenia, które obecnie stanowią doskonały kompromis między bezpieczeństwem prowadzenia, a wygodą podrożowania. Podsumowując: jest tak jak być powinno!
Mazda 6 – nowoczesne multimedia na pokładzie
We wnętrzu pojawiły się jeszcze lepsze materiały wykończeniowe oraz nowoczesny system multimedialny z 7-calowym ekranem. Obsługa multimediów (radia, telefonu, zewnętrznych nośników plików muzycznych, nawigacji) odbywa się za pośrednictwem ekranu dotykowego (aktywny podczas postoju) lub pokrętłami układu systemu HMI znajdującymi się obok lewarka skrzyni biegów. Trzeba przyznać, że obsługa wszystkich składowych jego elementów jest intuicyjna i co ważne: teraz w języku polskim! Z zastosowania nowych multimediów zadowoleni będą zarówno fani nowinek technicznych jak i audiofile. Występujący seryjnie w wersji SkyPassion system nagłośnienia Bose z 11-głośnikowym układem dźwięku przestrzennego powinien zadowolić malkontentów. Z kolei system rozrywki i łączności MZD Connect umożliwia – po sparowaniu ze smartfonem – dostęp do szeregu funkcji: wiadomości SMS, radia internetowego (aplikacja AHA Radio) oraz łączność z portalem społecznościowym.
Mazda 6 – Duży, ale oszczędny motor
Pod maską testowego egzemplarza pracował benzynowy motor o pojemności 2,5-litra, który przekazywał napęd na przednie koła za pośrednictwem 6-stopniowego „automatu”. Ta duża czterocylindrowa, wolnossąca jednostka na tle popularnych obecnie silników downsizingowych wygląda trochę jak ostatni Mohikanin, aczkowiek osiągi i spalanie jakimi dysponuje zdecydowanie nie świadczą o jej przestarzałej konstrukcji, wręcz odwrotnie. Bezpośredni wtrysk paliwa, wysoki stopień sprężania (14:1), systemy i-Loop i i-stop (szczegóły w galerii) oraz niska masa własna sprawiają, że 192-konny silnik zapewnia nie tylko świetne przyspieszenie (7,8 s do „setki”), ale jest również zaskakująco ekonomiczny. Podczas testu auto w trasie zużywało zaledwie 6,7 l/100 km, w ruchu miejskim poniżej 9 l/100 km. Niskie spalanie to także zasługa nowoczesnej skrzyni automatycznej, która nie tylko szybko, ale i płynnie zmieniała biegi.
Mazda 6 – Tania nie jest!
Testowany egzmeplarz występuje w topowej wersji silnikowej i wyposażeniowej, a to oznacza, że tani nie jest. I choć na liście wyposażenia są seryjne wszystkie (z wyjątkiem szyberdachu i białej skórzanej tapicerki) elementy wyposażenia to kosztuje on ponad 140 tys. zł. Za VW Passata Highline ze 180-konnym silnikiem 1.8 TSI i automatyczną 7-biegową skrzynią DSG zapłacimy o ponad 15 tys. zł mniej. Na korzyść Mazdy przemawia lepsza gwarancja mechaniczna (3 lata/100 tys. km) i w związku z mniej wysiloną jednostką mniejsze prawdopodobieństwo ryzyko wystąpienia awarii.
Silnik-typ/cylindry/zawory | benz. R4/16 |
Pojemność | 2488 |
Moc. maks. | 192/5700 KM/obr./min |
Moment | 256/3250 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 480 |
Zbiornik paliwa | 62 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4870/2113/1450 mm |
Przysp. 0-100 km/h fabr. | 7,8 s |
Napęd | aut. 6/przedni |
Prędkość maks. | 223 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 6,3 l/100 km |
Cena (2.5 aut. SkyPassion) | 140 900 zł |
Mazda 6 – nasza opinia:
Bez wątpienia model po liftingu jest bardziej dojrzały, zarówno w kwestii prowadzenia, jakości wykonania, systemów bezpieczeństwa jak i łatwości obsługi. Gdybym miał dziś wybierać między Passatem i „szóstką” już nie miałbym wątpliwości...