Mercedes GLA trafił na rynek w 2014 roku, wkraczając do cieszącego się stale rosnącą popularnością segmentu kompaktowych SUV-ów i crossoverów. Na początku ubiegłego roku model przeszedł gruntowny facelifting, który pozytywnie wpłynął na zainteresowanie klientów. W całym 2017 roku w Polsce sprzedano 1525 egzemplarzy GLA, więcej o ponad 7 proc. niż w 2016 roku, a co więcej, w segmencie premium Mercedesowi udało się wyprzedzić pod względem popularności BMW X1 (1487 sztuk) i Audi Q3 (1112 sztuk).
Mercedes GLA 220 4MATIC – dobre wrażenie
Do testu otrzymaliśmy świetnie wyposażoną wersję z napędem na 4 koła i silnikiem o mocy 184 KM, która rzeczywiście potwierdza, że auto robi doskonałe pierwsze wrażenie. Muskularne i zgrabne nadwozie przyciąga uwagę niczym atleta z dobrze wyrzeźbioną na siłowni sylwetką. Jest dynamiczne i zarazem pełne elegancji, a masywny grill, czarne spoilery i listwy progowe, dwie chromowane końcówki wydechu i 19-calowe alufelgi wyraźnie sugerują sportowy charakter modelu.
Podobne uczucia wywołuje wnętrze wyposażone w sportowe, profilowane fotele przednie ze zintegrowanymi zagłówkami, mięsistą kierownicę i chromowane detale wykończenia. Jakość materiałów nie budzi żadnych zastrzeżeń i jest zdecydowanie „premium”.
Lista wyposażenia seryjnego i opcjonalnego testowanej wersji jest bardzo długa i obejmuje m.in. takie pozycje jak: pakiet z linią AMG za 18 800 zł (klimatyzacja THERMOTRONIC, automatyczna regulacja świateł drogowych, reflektor LED High Performance, obręcze kół AMG ze stopów metali lekkich 19"), pakiet Premium za 13 000 zł (kamera cofania, pilot zdalnego parkowania, Garmin MAP PILOT, podłokietnik kanapy tylnej, kolorowy wyświetlacz 8”, podgrzewane przednie fotele, oświetlenie ambient, EASY-PACK – elektrycznie regulowana pokrywa bagażnika, 4-stopniowa regulacja wypchnięcia odcinka lędźwiowego), pakiet asystent parkowania za 6135 zł z kamerą 360 stopni, panoramiczny dach za 5840 zł, pakiet integracyjny „smartphone” za 1472 zł i system nagłośnienia Harman/Kardon Logic7 za 3362 zł. Sporo tego jest, a działanie poszczególnych elementów i ich przydatność ocenimy w najbliższych tygodniach.
Mercedes GLA 220 4MATIC – mocna obietnica
Turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,0 l i mocy 184 KM współpracuje z 7-biegową skrzynią dwusprzęgłową i zapewnia bardzo dobre osiągi.
GLA przyspiesza do setki w niewiele ponad 7 s, a jego sprężyste zawieszenie i napęd na 4 koła pozwalają na dynamiczną jazdę w różnych warunkach drogowych. Póki co, nie sprawdzaliśmy jeszcze pełni możliwości naszego egzemplarza, z uwagi na fakt, że auto odebraliśmy z przebiegiem niespełna 20 km i chcemy dać mu szansę na spokojne „dotarcie”, przynajmniej przez pierwszy 1000 km.
Mercedes GLA 220 4MATIC – pierwsze spostrzeżenia
W następnej relacji z testu skupimy się już na detalach, a teraz kilka uwag na gorąco:
- zgrabna sylwetka rzeczywiście przyciąga wzrok przechodniów.
- wysokie osoby za kierownicą mogą odczuwać brak miejsca nad głową, to samo dotyczy tylnej kanapy. To częściowo wina przeszklonego, panoramicznego dachu, który zabiera kilka centymetrów z góry.
- obsługa multimediów poprzez pokrętło między fotelami i przyciski na konsoli środkowej wymaga przyzwyczajenia, w pierwszej chwili sięga się palcem do dużego ekranu, niestety nie reaguje on na dotyk.
- świetnie sprawdza się kamera cofania z widokiem 360 stopni.
- sprężyste zawieszenie zapewnia wysoki komfort, ale auto wykazuje tendencje do podsterowności.
- skrzyni biegów zdarza się zamarudzić w reakcji na kick-down. Szybciej reaguje w sportowym trybie pracy układu napędowego.
- średnie spalanie to obecnie 13,2 l/100 km (440 km głównie w warunkach miejskich, średnia prędkość 25 km/h – dane z komputera pokładowego)
Mercedes GLA 220 4MATIC – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1991 cm3, R4, turbo benz. |
Moc | 184 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1200-4000 obr./min |
Skrzynia biegów | automatyczna 7-biegowa (7G-DCT) |
Prędkość maksymalna | 230 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,6 l/100 km |
Masa własna | Od 1505 kg |
Cena | Od 152 600 zł (auto testowe - 208 766 zł) |